Patrick Wessels 31 oktober 2016

4 black-hat SEO technieken die je een Google Penalty opleveren

Google hanteert een uitgebreide verzameling richtlijnen voor webmasters. Ze helpen je ervoor te zorgen dat Google de website kan vinden, die kan indexeren en rangschikken. Bovendien helpen ze je te voorkomen dat je een Google Penalty krijgt voor black-hat SEO technieken.
Black-hat SEO? Het is de tegenhanger van white-hat SEO. De white-hat technieken passen binnen de Google richtlijnen. Je kunt denken aan unieke SEO teksten met een waardevol karakter voor de bezoeker, net als (zoveel mogelijk) natuurlijke backlinks vanuit een gevarieerd en relevant profiel. De black-hat technieken maken de optimalisatie veelal sneller, gemakkelijker en goedkoper. Maar… Ze passen niet binnen de Google richtlijnen. Google deelt Penalty’s uit aan webmasters die zich niet aan de richtlijnen houden. Dat betekent dat je website kan worden teruggezet naar een lagere positie in de zoekresultaten of dat je zelfs helemaal niet meer vindbaar bent. Dit zijn 4 black-hat SEO technieken die je een Penalty kunnen opleveren, dus waar je ver bij vandaan zou moeten blijven.

  • Verborgen content
  • Keyword stuffing
  • Backlinks kopen
  • Automatisch gegenereerde content

Verborgen content

Webmasters zijn uiterst creatief, ook in de manieren waarop ze werken aan hun vindbaarheid. Een effectieve methode om veel SEO teksten toe te voegen zonder de bezoeker daarmee lastig te vallen is om die verborgen te maken. Het is bijvoorbeeld mogelijk om de tekst dezelfde kleur als de achtergrond te geven (vaak wit), de tekst achter een afbeelding te plaatsen of het lettertype zo klein mogelijk te maken (tot aan 0).
Het zijn effectieve methoden om veel content toe te voegen die kan bijdragen aan de vindbaarheid, maar ze passen niet binnen de Google richtlijnen. Zelf zegt de zoekmachine daar het volgende over:
“Webmasters die hun energie steken in het ontwikkelen van websites in de geest van de algemene aanbevelingen, bieden hun bezoekers uiteindelijk precies datgene wat zij zoeken. Deze webmasters mogen dan ook rekenen op een betere positie in de zoekresultaten dan zij die hun tijd steken in het uitdokteren van valstrikken voor zoekmachines.”

Keyword stuffing

Zoektermen spelen een nog altijd essentiële rol om goede SEO teksten te schrijven. Dat betekent echter niet dat een tekst simpelweg talloze keren het zoekwoord dient te bevatten. Voor dit artikel is bijvoorbeeld de zoekterm [black-hat SEO technieken] van belang. Toch komt deze term er maar beperkt in voor, net als de andere belangrijke combinatie [SEO teksten].
Google slaagt er steeds beter in de boodschap die we willen overbrengen te herkennen, het is niet meer nodig om de zoekterm in grote mate terug te laten komen. Juist door een informatief verhaal te publiceren waar vooral de bezoeker wat aan heeft krijg je waardering door Google.
Schrijf je een stuk content van bijvoorbeeld 500 woorden en gebruik je daarin 15x de belangrijkste zoekterm? Je bevindt je dan op het absolute maximum of zelfs al daar boven. Je zal merken dat de tekst er onnatuurlijk door leest of dat je te weinig ruimte hebt om het onderwerp vanuit meerdere perspectieven te belichten. Goede SEO teksten bevatten enkele keren de belangrijkste zoekterm en dragen bij aan een bredere strategie met bijvoorbeeld waardevolle backlinks, een goede interne linkstructuur en een geoptimaliseerd CMS.
Hieronder hetzelfde stukje nog eens, maar dan met een te hoge zoekwoorddichtheid:
Schrijf je SEO teksten van bijvoorbeeld 500 woorden en gebruik je daarin 15x de belangrijkste zoekterm? Je bevindt je dan op het absolute maximum voor SEO teksten of zelfs al daar boven. Je zal merken dat de SEO tekst er onnatuurlijk door leest of dat je te weinig ruimte hebt om het onderwerp vanuit meerdere perspectieven te belichten. Goede SEO teksten bevatten enkele keren de belangrijkste zoekterm en dragen bij aan een bredere strategie naast de SEO teksten met bijvoorbeeld waardevolle backlinks, een goede interne linkstructuur en een geoptimaliseerd CMS.

Backlinks kopen

Een goede zoekmachine optimalisatie bestaat uit een geoptimaliseerd CMS en hosting op een snelle server. Buiten de techniek om kun je de teksten op de website optimaliseren aan de hand van de belangrijkste zoekwoorden (en aanverwante relevante termen). Daarnaast is het van belang om hoogwaardige backlinks vanaf andere websites te verzamelen. Dat is een tijdrovend en bovendien duur proces, waar veel capaciteit en middelen in kunnen gaan zitten.
Gelukkig is er een alternatief, het is online geen enkele probleem om voor een paar tientjes honderden backlinks te kopen. Bedrijven bieden de backlinks in grote getale aan en bieden je daarmee de kans de vindbaarheid significant te verbeteren.
Tenminste, dat is wat zij zelf zeggen. Het is absoluut niet toegestaan om backlinks te kopen en op die manier aan de SEO-waarde van je website te werken. Google herkent deze gekochte links steeds beter, voornamelijk omdat ze afkomstig zijn van veelal beperkt waardevolle websites die tal van deze uitgaande links plaatsen. Google waardeert die links heel anders dan een goede kwalitatieve backlinks (lees: Google waardeert de gekochte links niet) en deelt bovendien Penalty’s uit aan webmasters die er gebruik van maken. Het aloude adagium is van kracht: als het te mooi is om waar te zijn zal het dit waarschijnlijk ook zijn.

Automatisch gegenereerde content

Tenslotte een black-hat SEO strategie die vandaag de dag (in Nederland) nog uitstekend werkt, maar waarvan de duurzaamheid te betwijfelen valt. Het gaat om automatisch gegenereerde content en gespinde content. Er is software beschikbaar die voordelig en snel veel content kan genereren, op basis van een paar variabelen. Dat voorkomt uiteraard de noodzaak van een (dure) SEO tekstschrijver, maar past helaas niet binnen de Google richtlijnen.
Google eist hoogwaardige content waar de bezoeker wat aan heeft. De content afkomstig uit software is vaak van slechte kwaliteit, kent matige grammatica en zal vol zitten met zoekwoorden. Het is op die manier content die Google bestempelt als ‘waardeloos’ en die in ieder geval niet zal blijven bijdragen aan de vindbaarheid. Op dit moment slaagt Google er zeker in Nederland nog niet in al deze content als zodanig te herkennen. Bovendien deelt Google niet automatisch Penalty’s uit wanneer het bijvoorbeeld gaan om dubbele (gespinde) content in plaats van content gegenereerd door software. Wat dat betreft lijkt er sprake van een grijs gebied.
Alle content die automatisch wordt gegenereerd of het resultaat is van het aanpassen van een enkele plaatsnaam kun je bestempelen als van lage kwaliteit. Het is content waar Google uiteindelijk een methode voor zal ontwikkelen om dit te herkennen en in ieder geval niet te laten bijdragen aan een betere vindbaarheid. Het is een black-hat SEO strategie die op de lange termijn geen resultaat zal opleveren en zelfs tot een Penalty zal kunnen leiden.
Benieuwd naar meer black-hat SEO strategieën of eens door een SEO tekstschrijver naar je huidige strategie laten kijken? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.