Patrick Wessels 24 oktober 2016

4 content tools die een SEO tekstschrijver gebruikt

Een goede SEO tekstschrijver (https://www.wessels-teksten.nl/seo-tekstschrijver/) heeft een duidelijke strategie voor ogen en kan behoorlijk schrijven. Dat neemt echter niet weg dat er handige tools beschikbaar zijn om het allemaal net wat makkelijker te maken.
De verschillende tools maken het volgende gemakkelijker:

  • Brainstormen met UberSuggest
  • Word documenten omzetten naar HTML
  • Dubbele content checken met Copyscape
  • SEO titels en meta beschrijvingen optimaliseren

Brainstormen met UberSuggest

Goede SEO teksten (https://www.wessels-teksten.nl/seo-teksten/) bestaan al lang niet meer simpelweg uit een percentage zoekwoorden binnen een bepaald stuk content. In plaats daarvan is het van belang om onderwerpen vanuit meerdere perspectieven te belichten, zodat er een semantisch samenhangend verhaal ontstaat.
Een brainstorm is uitermate geschikt om tot een semantisch samenhangende groep met (zoek)woorden te komen. UberSuggest maakt die brainstorm als tool een stuk gemakkelijker. Het is voldoende om een willekeurig zoekwoord in te voeren. De tool komt vervolgens met een waslijst met aanverwante termen en extensies, waarmee je eenvoudig inspiratie kunt opdoen.

Word documenten omzetten naar HTML

Als SEO tekstschrijver werk ik altijd in Word (eigenlijk in Pages), ook wanneer ik teksten vervolgens direct in een CMS plaats voor mijn klanten. Ten eerste werkt het in een geavanceerde tekstverwerker naar mijn mening prettiger dan in een WYSIWYG-editor zoals in WordPress. Bovendien voorkomt dit het risico van bijvoorbeeld een wegvallende internetverbinding die de productiviteit niet bepaald ten goede komt.
Het kopiëren van een tekst uit Word of Pages naar een CMS-editor verloopt echter niet altijd soepel. Het is door middel van een toetsencombinatie mogelijk om zonder opmaak te kopiëren, maar dat kan door middel van een tool gemakkelijker. Word2CleanHTML is daar uitstekend voor geschikt. Het is voldoende om de tekst erin te plakken en aan de hand van de opties aan te geven hoe de tekst omgezet dient te worden.

Dubbele content checken met Copyscape

Zodra de content eenmaal in het CMS staat kan deze worden gepubliceerd. Het is vervolgens uiteraard van belang dat het gaat om unieke content. Het is binnen de Google-richtlijnen niet toegestaan om uit SEO-oogpunt gebruik te maken van dubbele content.
CopyScape is een handige tool die je helpt te controleren of er sprake is van plagiaat ten opzichte van jouw pagina’s of dat je zelf (wellicht per ongeluk) onvoldoende uniek bent. De tool checkt of er online kopieën van content bestaan, zodat je daar actie op kunt ondernemen.

SEO titels en meta beschrijvingen optimaliseren

Unieke SEO teksten verdienen vervolgens een goede SEO titel en een meta beschrijving die goed past binnen de richtlijnen die Google daaraan stelt. Het zijn de stukjes tekst die verschijnen binnen de Google zoekresultaten, waardoor ze een belangrijke rol spelen bij het verleiden van een bezoeker je website aan te klikken.
Er bestaan meerdere tools om een preview van de Google Snippet te maken, zoals we de combinatie van de SEO titel en de meta beschrijving noemen. Een eenvoudige tool is bijvoorbeeld SnippetOptimizer.
De verschillende tools maken het je als SEO tekstschrijver net wat gemakkelijker om goede SEO teksten te schrijven, die te publiceren, te controleren op plagiaat en te voorzien van een goede SEO titel en meta beschrijving. Benieuwd naar meer tools die ik gebruik of heb je zelf handige tips? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.