Blog


5 tips om de leesbaarheid van SEO teksten te verbeteren

Goede SEO teksten dragen bij aan de vindbaarheid van je website. Het doel tot zoekmachine optimalisatie verleidt tot het schrijven voor Google. Toch is het van belang om in eerste instantie te schrijven voor je bezoekers. Zorg er dus voor dat de leesbaarheid van teksten tiptop in orde is, om je vervolgens te richten op de zoekmachine optimalisatie.

Het is de bezoeker die uiteindelijk de teksten leest, dus het is van belang om die optimaal aan te spreken. Je hebt als SEO tekstschrijver het doel om de vindbaarheid te verbeteren, maar dat lukt alleen als bezoekers enthousiast worden van je content. Google wil gebruikers graag de best mogelijke content tonen, waardoor je het best af bent met kwalitatieve content voor bezoekers.

Schrijf SEO teksten voor de bezoeker

Stel je bij het schrijven van SEO teksten daarom voor dat je daadwerkelijk met iemand in gesprek bent. In een gesprek zou je een belangrijk zoekwoord ook niet iedere paar zinnen gebruiken, in plaats daarvan belicht je een onderwerp zoals ‘SEO tekstschrijver’ vanuit verschillende richtingen. Je gebruikt synoniemen, zoals een ‘schrijver van SEO webteksten’.

Des te beter je dat ook in geschreven teksten voor elkaar krijgt, des te hoogwaardiger de content wordt. Daar komt bij dat je rekening dient te houden met de leesbaarheid. De Flesch reading test biedt daarvoor een goede indicatie. Je kunt online een tekst of een website laten controleren, zodat je een idee krijgt van de huidige situatie. Hier volgen 5 tips om de leesbaarheid van SEO teksten te verbeteren. Bovendien kun je de Yoast plugin voor WordPress gebruiken om nieuwe teksten automatisch te laten controleren.

5x betere leesbaarheid

  1. Maximaal 20 woorden in een zin

    Probeer maximaal 20 woorden in een zin te gebruiken. Soms ontkom je natuurlijk niet aan langere zinnen, maar doorgaans is het goed mogelijk hier de kern in te omvatten. Probeer in ieder geval 75% van de zinnen binnen deze marge te laten vallen.
  2. Maximaal 150 woorden in een paragraaf
    Gebruik korte paragrafen om het overzichtelijk en prettig leesbaar te houden. Dat betekent dat een gemiddelde paragraaf maximaal uit 150 woorden dient te bestaan. Is de paragraaf langer? Probeer dan na te gaan of je er niet beter twee aparte paragrafen van kunt maken.
  3. Maximaal 10% in de passieve vorm
    Schrijf zo actief mogelijk. Dus: ‘bezoekers ervaren SEO teksten met actieve taal als het meest prettig’ in plaats van ‘SEO teksten met actieve taal worden door bezoekers als het meest prettig ervaren’. Probeer minimaal 90% van de zinnen in de actieve vorm te plaatsen. Dat betekent: eerst het onderwerp, dan de persoonsvorm en dan de rest van de zin.
  4. Na maximaal 300 woorden een subkop
    Subkoppen helpen de tekst gemakkelijker te scannen. Gebruik de subkoppen in ieder geval per 2 paragrafen van 150 woorden. Door in ieder geval elke 300 woorden een subkop te gebruiken blijft de tekst goed overzichtelijk.
  5. Minimaal 50% van de zinnen met een koppelwoord 

    Probeer samengestelde zinnen zoveel mogelijk te koppelen door middel van een koppelwoord. Dat levert de meest prettig leesbare zinnen op, omdat we de structuur dan gemakkelijker herkennen en de zinsopbouw direct begrijpen.

Flesch reading test in de Yoast Plugin

Gebruik je WordPress en wil je SEO teksten op pagina’s en in berichten meteen laten controleren? Je kunt de Yoast Plugin voor SEO gebruiken. Je krijgt per geschreven tekst dan zowel de SEO-score als de readability-score, zodat je na kunt gaan of de tekst voldoende leesbaar is.

Benieuwd naar de leesbaarheidsscore van dit artikel? Volgens de Yoast Plugin scoort de tekst 64,4 punten. Dat betekent goede leesbaarheid voor studenten van 13 – 15 jaar en ouder, dus dat zit goed. Ook leesbare teksten laten schrijven? Neem contact met me op, ik ben je er graag mee van dienst.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.