Patrick Wessels 05 december 2016

11 feiten over uitgaande links in SEO teksten: zo zit het

Zoekmachine optimalisatie bestaat in grote lijnen uit goede content, geoptimaliseerde website-techniek en een waardevol linkprofiel. Dit laatste omvat zowel het interne als het externe linkprofiel, zowel inkomend als uitgaand.

Over die uitgaande links krijg ik regelmatig vragen. Geef je daarmee SEO-waarde van je website weg of kunnen ze juist bijdragen aan je eigen vindbaarheid? Welke anchor-tekst kies je en waarom? Het zijn vragen waarop aan de hand van de volgende 11 feiten over uitgaande links in SEO teksten goed antwoord te geven valt.

Uitgaande links helpen je te bouwen aan een betrouwbare uitstraling van je website, zowel naar bezoekers als naar de zoekmachine toe. Het is daarbij van belang om regelmatig te controleren op eventuele dode links en goed om te gaan met zowel gesponsorde links als de anchor-tekst daarvan. Blijf in ieder geval weg van linkruil, zodat de uitgaande links bijdragen aan de SEO waarde van je website in plaats van daar afbreuk aan doen.

1. Bouw aan betrouwbaarheid

Uitgaande links vormen zowel voor bezoekers als voor de zoekmachine een signaal van betrouwbaarheid. Je kunt ze gebruiken om conclusies uit onderzoeken te onderbouwen of te linken naar originele bronnen.

Vergelijk het met wetenschappelijke onderzoeken, waarin je het theoretisch kader opbouwt aan de hand van eerdere experimenten en onderzoeken. Je refereert naar hen die belangrijke bevindingen hebben gedaan, waarmee je de bezoeker aangeeft dat je betrouwbare informatie presenteert. Zoekmachines zoals Google herkennen die werkwijze.

2. Check op dode links

Het is uiteraard van belang dat de links die je plaatst daadwerkelijk werken. Ieder SEO-softwarepakket kan je website checken op dode links, al zijn daar ook gratis tools voor beschikbaar. Google Search Console biedt je een overzicht, daarnaast kun je gebruik maken van een tool als DeadLinkChecker.com. Je kunt daar eenvoudig je website laten analyseren, zodat je eventuele dode links kunt herstellen.

3. Maak affiliate-links altijd no-follow

Gebruik je affiliate links om bepaalde producten aan te prijzen of een leuke commissie over te houden aan aanbevelingen voor software die je doet? Houd er rekening mee dat het met het oog op de Google richtlijnen voor content van belang is om die links no-follow te maken. Ze dragen niet bij aan het linkprofiel van de ontvangende website, want het gaat je puur om een commercieel doel.

4. Maak gesponsorde content altijd no-follow

Dat geldt tevens voor gesponsorde content, waarbinnen je een link dient te plaatsen naar een website van de betalende partij. Heb je een blog en vraagt een website je een gesponsord artikel te plaatsen? De link die je opneemt dient no-follow te zijn. Dat zal in de meeste gevallen betekenen dat de ontvangende partij geen gebruik wenst te maken van je diensten. Het plaatsen van betaalde links die je do-follow maakt draagt volgens Google bij aan een onnatuurlijk linkprofiel voor de ontvangende website. Dat betekent dat het je ook als uitdelende website niet in dank wordt afgenomen.

5. ‘Klik hier’ heeft geen zin

De ‘anchor-tekst’ van een link is het stukje tekst dat je gebruikt om de link ‘achter’ te plaatsen. Vanuit het verleden is het gebruikelijk om daar iets als ‘klik hier’ of gewoon ‘hier’ voor te gebruiken. Dat geeft op geen enkele manier aan waar de website waar je naar linkt over gaat, waardoor er volgens Google sprake is van een gebrek aan informatie. Vermijd deze constructies en kies in plaats daarvan voor een meer beschrijvende tekst.

6. Houd het objectief

Een uitgaande link draagt bij aan je betrouwbaarheid, je kunt daarmee aangeven dat je kwalitatief goede content plaatst. Het is nadrukkelijk niet bedoeld als methode om reclame te maken voor andere websites of producten. Laat dat dus ook niet blijken uit de anchor tekst die je kiest. Link je naar iemand die je hoog hebt zitten als SEO tekstschrijver of SEO specialist? Het is dan onverstandig om een anchor tekst zoals ‘de beste SEO tekstschrijver’ te gebruiken. Dat komt op Google al snel kunstmatig over, waarmee je een grijs gebied betreedt.

7. Anchor tekst? Naam van de website

Het is in algemene zin dus vooral van belang om het objectief te houden wanneer je de anchor tekst kiest. Link je naar een website om bijvoorbeeld aan te geven dat je auteur bent bij FrankWatching? Dan kun je de link het best plaatsen onder de anchor tekst ‘FrankWatching.com‘, omdat je daarmee zo objectief mogelijk kunt aangeven waar het om gaat. Wanneer je niet goed weet welke term je het best kunt gebruiken vormt de naam van de website doorgaans een veilige keuze.

8. Neem geen deel aan linkruil

Krijg je regelmatig de vraag om een link te ruilen met een willekeurige website die je daar in een algemeen mailtje om vraagt? De kans is groot dat ze wijzen op de grote overeenkomsten tussen jouw site en die van hen. In de praktijk zal dat waarschijnlijk wel meevallen. Iedere vorm van linkruil of een link schema is volgens Google kunstmatig van aard en zou op geen enkele manier moeten bijdragen aan het linkprofiel van jouw website en die van de ander. Sterker nog, deelname aan dergelijke praktijken kan de SEO waarde van je website verlagen.

9. Geen verlies aan SEO-waarde

Blijf je netjes weg van linkruil en link schema’s? Dan doen uitgaande links op geen enkele manier afbreuk aan de SEO-waarde van je website. Dit onderzoek toont aan dat er geen sprake is van een verlies aan waarde, in lijn met hoe Google daar zelf over spreekt.

10. PageRank blijft behouden

Een hardnekkig misverstand is het ‘doorgeven van PageRank’ door extern te linken. Een link naar een externe website zou een deel van je PageRank meenemen, omdat je wat ‘link juice’ verspreidt naar externe websites. Het is een typisch voorbeeld van jargon door zelfuitgeroepen specialisten in SEO. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat dit een fabeltje is dat sommigen verspreiden uit angst om te linken naar waardevolle websites.

11. Vergroot je eigen SEO-waarde

Het onderzoek toont tenslotte aan dat het plaatsen van uitgaande links juist zal bijdragen aan de waarde van je website. Schrijf je goede SEO webteksten, waarin je een link plaatst naar de Google richtlijnen of een andere betrouwbare en waardevolle website? Je biedt lezers daarmee de kans tot verdieping, terwijl je bovendien een betrouwbaar signaal afgeeft.

Kom je een waardevol artikel tegen of wil je een uniek inzicht delen? Durf te linken naar externe websites en maak de links gewoon do-follow, behalve wanneer er sprake is van een duidelijk commercieel karakter.

Aan de slag met SEO teksten of benieuwd welke links je daar concreet wel of niet in kunt opnemen? Neem contact met me op.