Blog


Hoe snel zou je website SEO-technisch minimaal moeten laden?

De snelheid waarmee je website laadt geldt als belangrijke technische factor binnen het algoritme dat Google gebruikt om websites te ranken. Om zelf te meten hoe goed je op dit gebied scoort heeft Google een handige tool beschikbaar.

Benieuwd hoe snel je website zou moeten zijn om daar SEO-technisch goed mee te scoren? Daar zijn verschillende antwoorden op mogelijk. Het meest voor de hand liggende antwoord? “Snel genoeg om je bezoekers daarmee goed van dienst te zijn.” Hoe je dat meet? Check bijvoorbeeld de bounce rate in Google Analytics. Indien je die kunt vergelijken met andere websites die sneller laden kan dit een aardige indicatie geven.

Sneller dan 94% van de andere websites

Geen andere website of je baseren op meer specifieke richtlijnen? Grofweg kun je de volgende indicaties aanhouden. Indien je website laadt binnen:

  • 5 seconden ben je sneller dan 25% van alle websites
  • 2,9 seconden ben je sneller dan 50% van alle websites
  • 1,7 seconden ben je sneller dan 75% van alle websites
  • 0,8 seconden ben je sneller dan 94% van alle websites

Deze cijfers blijken uit een onderzoek van Pingdom door Geoff Kenyon, waaruit tevens bleek dat de gemiddelde website (van 3MB) zo’n 5 seconden nodig heeft om te laden. Opvallend detail: die websites voldoen daarmee al niet meer aan de richtlijnen die Google al in 2010 opstelde. In een video voor webmasters geeft de zoekmachine aan dat een (e-commerce) website binnen 2 seconden zou moeten laden. Google zelf hanteerde toentertijd laadtijden van maximaal 0,5 seconden voor haar websites.

De Financial Times deed meer recent onderzoek naar het effect van tragere laadtijden van de website, op het leesgedrag door haar bezoekers. Een vertraging van 1 seconde in de laadtijd leidde tot 4,9% minder gelezen artikelen, terwijl een vertraging van 3 seconden leidde tot een daling van zelfs 7,9%. Die verschillen lijken wellicht marginaal maar voor succesvolle websites gaat dit om duizenden of tienduizenden bezoekers die eerder afhaken en tal van minder gelezen artikelen of bekeken (en gekochte) producten.

Optimale laadtijd voor SEO teksten

De laadtijd van pagina’s met SEO teksten optimaliseren? Hierop zijn verschillende factoren van invloed. Pagely stelde vorig jaar al eens een uitgebreide diagnose-gids op, die je kunt gebruiken om een traag ladende website te versnellen.

Snelle laadtijden voor elkaar en samen met een SEO tekstschrijver werken aan goede content? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.