Patrick Wessels 30 januari 2017

“Blijf experimenteren”: de beste tactiek om te scoren met SEO webteksten

Klanten vragen me geregeld wat de beste tactiek is om goed te scoren met SEO webteksten. Het antwoord is zowel eenvoudig als complex tegelijk: blijf experimenteren. Zoekmachine optimalisatie is een relatief jong vakgebied en daardoor nog volop in ontwikkeling.
Het algoritme van Google verandert regelmatig, met het uiteindelijke doel om gebruikers de best mogelijke zoekresultaten aan te kunnen bieden. Dat betekent aan de andere kant dat een goede SEO-strategie aansluit bij hoe het algoritme er op dat moment uitziet. Google brengt de exacte samenstelling daarvan bewust niet naar buiten, waardoor specialisten zoals ik dienen te experimenteren om na te gaan wat er goed werkt.

Goede resultaten voor de eigen website

Er bestaan meerdere methoden om een succesvolle SEO-strategie te ontwikkelen en daarbinnen specifieke tactieken te kiezen. Ik gebruik uiteraard m’n eigen website als proeftuin, om de ideeën die ik heb over zoekmachine optimalisatie uit te proberen. De software van SEMRush helpt me om de ranking op belangrijke zoekwoorden bij te houden, zodat ik kan nagaan in hoeverre ik succesvol werk aan de doelen die ik heb.
De huidige strategie zorgt bijvoorbeeld voor goede vindbaarheid op de termen [SEO tekstschrijver] en [SEO schrijver]. Die resultaten sterken me vervolgens in de overtuiging om klanten op vergelijkbare wijze te helpen. Het geheim van de smid? Goede content die bezoekers graag lezen en bovendien zelfs willen delen.
Ondertussen is de vindbaarheid voor termen met wat meer concurrentie zoals [SEO webteksten] en [SEO teksten] nog niet helemaal naar m’n zin. Dat betekent dat ik daarvoor experimenteer met nieuwe tactieken. Het speelveld verandert doorlopend, waardoor het onmogelijk is om steeds hetzelfde te blijven doen en daar goede resultaten van te verwachten.

Wijzigingen in het Google algoritme

Google doet zelf geen concrete uitspraken over de samenstelling van het algoritme. Om toch een idee te krijgen van wat er wel of niet werkt op het gebied van SEO zijn er gelukkig andere bronnen beschikbaar. Met de artikelen van SearchEngineWatch leerde ik bijvoorbeeld wat SEO teksten eigenlijk zijn en ook de inzichten van SearchEngineLand zijn daarvoor enorm waardevol gebleken.
Een andere goede bron voor de samenstelling van het Google algoritme is het Search Engine Ranking Factors-rapport van Moz. Iedere twee jaar doet de organisatie onderzoek naar duizenden van de meest vooruitstrevende websites, om na te gaan welke tactieken zij gebruiken. Vervolgens bekijkt Moz de rankings in de zoekmachine, om na te gaan welke tactieken voor hen wel, iets minder of helemaal niet werken.
Als schrijver van SEO webteksten is het daarom vooral van belang om goed op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen, daarmee inspiratie op te doen en daar vervolgens zelf mee te experimenteren. Het is een doorlopend proces dat helpt de vindbaarheid steeds verder te verbeteren. Zodra ik inspiratie opdoe, die test in de praktijk en daar de gewenste resultaten mee behaal durf ik het bovendien aan om die mijn klanten aan te bevelen, waardoor de resultaten gemiddeld genomen erg goed zijn.
Benieuwd wat ik jou op basis van mijn experimenten zou adviseren? Neem contact met me op, dan kunnen we eens kennismaken.