Patrick Wessels 02 januari 2017

Zakelijk bloggen: SEO teksten optimaliseren op 3 niveaus

De vindbaarheid van je website verbeteren en daarvoor besloten een blog in te zetten? Een SEO tekstschrijver kan je helpen de waardevolle teksten voor je bezoekers tevens te optimaliseren voor Google. Hoe een SEO specialist dat tekstueel aanpakt? Er zijn 3 niveaus van belang voor de optimalisatie:

  • De SERP
  • Het artikel zelf
  • De webpagina als geheel

Optimaliseren voor de SERP

Iedere webpagina, zowel SEO teksten als blogartikelen en andere vormen van content vragen om een goede vertegenwoordiging op de SERP: de Search Engine Result Page. In het Nederlands: de pagina met zoekresultaten in bijvoorbeeld Google. Zoek je bijvoorbeeld naar [SEO tekstschrijver], dan presenteert Google een lijstje met zoekresultaten waarbinnen je dient op te vallen.
Om op te vallen heb je 3 elementen tot je beschikking: de meta title, de URL en de meta description. In mijn geval staat er het volgende:

  • Meta title: SEO Tekstschrijver met ervaring en goede kennis van zaken
  • URL: www.wessels-teksten.nl/seo-tekstschrijver/
  • Meta description: Zoek je een SEO tekstschrijver die zelf goed scoort in Google? Lees over mijn kennis, de waarde van SEO teksten en wat ik voor je kan betekenen.

Eerder schreef ik al eens een artikel over hoe je deze onderdelen slim kunt optimaliseren. Aanvullende tips? Gebruik je merknaam, gebruik getallen en wees vooral kort, krachtig en overtuigend. Dit geldt voor zowel de titel, de URL als de beschrijving.

Blogartikelen als SEO teksten

Zodra je er op de SERP in slaagt een gebruiker te overtuigen jouw pagina te bezoeken is het van belang om daar een relevante SEO tekst te presenteren, waarmee je van waarde bent voor de lezer. Zorg er dus voor dat je een inhoudelijk interessant en overtuigend verhaal neerzet, bijvoorbeeld rondom meerdere thema’s.
De content optimaliseren? Je kunt de blogartikelen inzetten als SEO teksten door rekening te houden met de volgende elementen:

  • De titel: gebruik je hoofdzoekwoord in de H1-titeltag
  • De bodytekst: schrijf een uitgebreid artikel over alle aspecten van het onderwerp
  • De tussenkoppen: gebruik 3 – 5 relevante subtitels met aanverwante zoekwoorden
  • Zoekwoorden: gebruik je hoofdzoekwoord iedere 100 – 200 woorden
  • Hyperlinks: link zowel intern naar relevante pagina’s als extern naar autoriteiten
  • Afbeeldingen: plaats afbeeldingen en optimaliseer de Alt-tag

Het helpt je de blogartikelen die je schrijft effectief in te zetten als SEO webteksten, zodat je daarmee in belangrijke informatie kunt voorzien en je tegelijkertijd werkt aan de vindbaarheid.

Webpagina optimaliseren

Goede content is van essentieel belang voor een goede vindbaarheid, maar in algemene zin komt er meer kijken bij de optimalisatie van een webpagina. De volgende tactieken helpen je de pagina en website als geheel verder te optimaliseren:

Deze 3 niveaus helpen je een zakelijk blog optimaal in te zetten voor de vindbaarheid van je website. Samen zakelijk bloggen of een andere vraag? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.