Blog


Direct vanuit het hoofdkwartier: Google-richtlijnen voor SEO teksten

Google gebruikt een zeer geavanceerd algoritme om websites te rangschikken in de zoekresultaten. Hoe dat algoritme precies werkt geeft de zoekmachine niet prijs, maar er bestaan wel degelijk richtlijnen voor goede SEO teksten. Die komen gewoon van Google zelf en geven op die manier heel duidelijk aan waar de zoekmachine op termijn naartoe wil.

Je ontdekt in de richtlijnen van Google de spammy tactieken voor SEO teksten die je nu al in de problemen brengen en waarschuwingen waarmee je de duurzaamheid van je vindbaarheid op het spel zou zetten. Neem de Google-richtlijnen bovendien regelmatig door, aangezien die zo nu en dan worden aangescherpt.

Best Practices op een A4

De Best Practices zet Google op een rij op een pagina die kwalificeert als ongeveer een A4, waardoor iedere webmaster die in een paar minuten tijd kan doornemen. Het gaat om de ‘Steps to a Google-friendly site’, die aangeven op welke manier je voorkomt dat je buiten de Google richtlijnen terecht komt.

Goede SEO teksten geven de bezoeker precies datgene waar hij of zij naar op zoek is. Met hoge kwaliteit content verzamel je bovendien links van andere websites naar die van jou, die Google als ‘natuurlijk’ beoordeelt. Op die manier werk je volledig in lijn met de richtlijnen aan een betere vindbaarheid van je website, zodat je beter scoort binnen de organische zoekresultaten.

Google Webmaster Guidelines

Zodra je als webmaster of SEO specialist wat meer tijd hebt is het verstandig om ook de complete Google Webmaster Guidelines door te nemen. Je vindt daar beduidend meer informatie dan wat er op een A4 zou passen, waardoor je de materie een stuk dieper in kunt duiken.

Uiteindelijk ontdek je in de richtlijnen van Google vooral dat het van belang is om met SEO webteksten (https://www.wessels-teksten.nl/hoe-schrijf-je-seo-webteksten/) op een natuurlijke wijze zoveel mogelijk waarde toe te voegen. De basisprincipes:

  • Schrijf voor je bezoeker, niet voor zoekmachines
  • Bedrieg nooit je bezoekers
  • Zorg voor unieke, waardevolle en enthousiasmerende content
  • Vermijd trucs die de vindbaarheid kunstmatig verbeteren

Benieuwd welke tactieken kwalificeren als deze ‘trucs’? Google zelf adviseert je om na te gaan of de methode je bezoekers daadwerkelijk helpt en of je het zou doen als zoekmachines niet zouden bestaan. Zo niet? Dan is het een truc die je beter kunt vermijden om een duurzame vindbaarheid van je website te garanderen.

Aan de slag met SEO teksten

Zelf geen tijd om de Google richtlijnen door te nemen of het schrijfwerk liever uitbesteden aan een professionele SEO tekstschrijver? Ik ga er graag voor je mee aan de slag. Neem contact met me op.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Hij is schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt wekelijks op ConsumentenPsycholoog.nl.