Patrick Wessels 13 februari 2017

SEO teksten op je blog: 6 tips voor een ontwerp dat enthousiast maakt

Goede SEO webteksten (https://www.wessels-teksten.nl/hoe-schrijf-je-seo-webteksten/) dragen vanuit hun inhoud bij aan waardevolle informatie voor bezoekers. Voordat je de kans hebt om met de inhoud te overtuigen is het echter al van belang om de artikelen grafisch aantrekkelijk te maken. Het is uiteindelijk de bedoeling om de bezoeker zoveel mogelijk waardevolle, interessante en relevante informatie aan te bieden, op een blog dat prettig leest. Hiervoor kun je de volgende 6 tips gebruiken:

  • Gebruik een ‘sans-serif’-lettertype
  • Maak de letters groot genoeg
  • Pas op met afbeeldingen in SEO teksten
  • Schrijf korte paragrafen en gebruik bullet-points
  • Verwijs naar andere SEO webteksten
  • Gebruik een opvallende titel

Gebruik een ‘sans-serif’-lettertype

Voor de teksten die je schrijft maak je gebruik van een lettertype, vaak op basis van de CSS-stylesheet voor de website. Online is het verstandig om een ‘sans-serif’-lettertype te gebruiken. Die lettertypes kosten ons brein iets meer moeite om letters van elkaar te onderscheiden, maar komen online wel een stuk duidelijker over dan ‘serif’-lettertypen.
In een uitgebreid artikel bij WebdesignerDepot lees je de vergelijking tussen de beiden varianten en waarom de ‘sans-serif’-letters uiteindelijk beter geschikt zijn voor SEO teksten (https://www.wessels-teksten.nl/seo-teksten/) op je blog.

Maak de letters groot genoeg

In samenhang met het lettertype dien je de letters voldoende groot te kiezen. De ondergrens vormt 11 – 12 px, maar steeds meer (Amerikaanse) blogs gaan over op zelfs 14 – 16px. Dit betekent relatief grote letters op de website, die gemakkelijk te lezen zijn. Online hebben we veel minder last van beperkte ruimte om de informatie af te drukken, waardoor het geen probleem is om de letters wat groter te maken. Dit maakt het voor bezoekers een stuk gemakkelijker om door je teksten heen te gaan.

Pas op met afbeeldingen in SEO teksten

Afbeeldingen kunnen helpen de tekst te verrijken. Denk echter altijd kritisch na over het gebruik van afbeeldingen, aangezien ze ook kunnen zorgen voor een vorm van afleiding. Via een compleet stappenplan voor SEO webteksten kun je je richten op de tekstuele content, waar je niet altijd afbeeldingen bij nodig hebt. Indien ze bijdragen aan de informatievoorziening is het een goed idee om ze te plaatsen (en optimaliseren), maar indien je ze plaatst om het plaatsen kun je ze beter weglaten. Ze zouden teveel afleiden van de geschreven content, waardoor je daarmee minder gemakkelijk kunt overtuigen.

Schrijf korte paragrafen en gebruik bullet-points

De mythe dat we online niet lezen en dat artikelen zo kort mogelijk dienen te blijven is gelukkig volledig ontkracht. Het is geen enkel probleem om online langere artikelen te schrijven van 1.000 – 2.000 woorden of zelfs meer. Dat neemt echter niet weg dat je de teksten goed dient te structureren, om te voorkomen dat een bezoeker door de bomen het bos niet meer ziet. Maak daarom gebruik van korte paragrafen, korte zinnen en bij voorkeur zoveel mogelijk korte woorden.
Je kunt als richtlijn uitgaan van alinea’s van 4 – 6 regels, zodat je iedere keer een specifiek onderwerp of sub-onderwerp kunt aansnijden. Probeer zinnen te maken van maximaal 15 – 20 woorden en beperk het aantal lettergrepen per woord. Op die manier kun je een langer artikel creëeren, zonder dat de lezer halverwege afhaakt of er op voorhand al niet eens aan begint.

Verwijs naar andere SEO webteksten

Zoals je in dit artikel merkt verwijs ik een paar keer naar andere blogs, zodat je daar desgewenst verder kunt lezen. Geef de links duidelijk in de tekst aan, ik gebruik daarvoor een afwijkende kleur. Op die manier is het goed duidelijk dat de tekst voorzien is van een aantal links, waardoor de lezer meteen weet dat het mogelijk is om verder te lezen. Het geeft goed aan waar zich de mogelijke richtingen bevinden om verder te lezen, waardoor de SEO teksten meer structuur krijgen.

Gebruik een opvallende titel

Tenslotte is het voor alle teksten, zowel SEO als niet-SEO van belang om een pakkende titel te hanteren. Daarmee zorg je ervoor dat je content opvalt bij de bezoeker en je de kans hebt om daarmee meteen te overtuigen. Op Hubspot vond ik een interessant artikel dat je een simpele formule leert om pakkende titels te schrijven.
Samen aan de slag met SEO teksten op je blog? Neem contact met me op, dan leg ik je graag uit wat ik als SEO tekstschrijver voor je kan betekenen.