Blog


Optimaliseren in 2017: SEO teksten geschikt voor Google RankBrain

Het algoritme dat Google gebruikt om websites te rangschikken in de zoekresultaten is doorlopend in ontwikkeling. Een van de meest recente en invloedrijke veranderingen kennen we als Google RankBrain. Het is technologie die de zoekmachine helpt om moeilijke zoekopdrachten te begrijpen, waarbij de semantische samenhang en relevantie een meer belangrijke rol zijn gaan spelen.

De laatste jaren is steeds duidelijker geworden dat spammy tactieken voor SEO teksten niet meer werken, waardoor je gebruik zal moeten maken van hoogwaardige content. De teksten moeten daadwerkelijk waardevol zijn voor de bezoeker door relevante informatie over te brengen.

In 5 stappen naar hoogwaardige SEO teksten

Hoe je dat aanpakt? De volgende 5 stappen helpen je op weg:

Informatieve teksten die bezoekers meteen begrijpen schrijf je door uit te gaan van een paar belangrijke elementen die in iedere tekst terug dienen te komen. Het is bijvoorbeeld van belang om duidelijk aan te geven waar je het over hebt. Dus beschrijf wat de bezoeker kan met een bepaald product dat je omschrijft of leg uit hoe de dienst tot een oplossing leidt voor een ervaren probleem. Ik beschrijf daarom hoe ik er als SEO tekstschrijver voor je voor zorg dat de vindbaarheid van een specifieke pagina of je complete website verbetert.

Daarnaast is het van belang om in de SEO teksten aan te geven voor wie de producten of diensten geschikt zijn. Dit creëert allereerst een stukje herkenning voor de bezoeker. Tegelijkertijd maak je de tekst daarmee een stuk concreter, zodat de bezoeker die in perspectief kan plaatsen. Tenslotte is het de moeite waard om aan te geven waar bepaalde producten of diensten niet voor bedoeld zijn. Dat kan op een heel directe wijze, maar ook door de concrete doelgroep of concrete toepassingen juist wel heel specifiek te beschrijven.

Het resultaat zijn informatieve en intuïtieve teksten, in lijn met de richtlijnen die in 2017 gelden voor Google RankBrain. Aan de hand van de genoemde 5 stappen zorg je er met SEO teksten voor dat je de vindbaarheid van je website sterk kunt verbeteren. Samen doen? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Hij is schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt wekelijks op ConsumentenPsycholoog.nl.