Blog


Stappenplan voor SEO teksten (1/5): de brainstorm als basis

Goede SEO teksten dragen bij aan de vindbaarheid van je website. Je kunt de teksten echter pas goed optimaliseren wanneer je weet waar potentiële klanten concreet naar zoeken. Om dat uit te kunnen zoeken moet je helder vaststellen wat je hen te bieden hebt, bijvoorbeeld met producten in een webshop of met diensten als dienstverlener.

De basis voor goede online vindbaarheid leg je met een brainstorm, waarin je zoveel mogelijk relevante termen zoekt bij jouw website of webshop. Je werkt toe naar een mindmap met een aantal duidelijke onderwerpen, bij voorkeur voorzien van (meerdere lagen) subonderwerpen. Die basis kun je vervolgens gebruiken om het zoekwoordenonderzoek te maken.

Mijn eigen brainstorm als voorbeeld

Tijdens de brainstorm probeer je op een snelle en creatieve wijze zoveel mogelijk informatie rondom een onderwerp te verzamelen. Het is de kunst om met een aantal betrokkenen om tafel te gaan en samen op te schrijven wat er in jullie opkomt.

De brainstorm voor mijn eigen website draait bijvoorbeeld om de onderwerpen:

Die onderwerpen alleen zijn echter nog niet voldoende, het is vervolgens van belang om die uit te gaan werken. Dat betekent in het geval van [seo teksten] bijvoorbeeld dat je kunt denken aan:

  • De ideale lengte
  • De semantische samenhang
  • De keyworddichtheid (density)
  • Een call-to-action

Werk de verschillende onderwerpen stuk voor stuk uit tot subonderwerpen.

Tip: Gebruik je brede onderwerpen of categorieën voor je webshop? Probeer dan in ieder geval 2 subniveaus aan te brengen, zodat je tot specifieke onderwerpen kunt komen.

Net als Fello in gesprek met klanten

De brainstorm kun je bijvoorbeeld met de medewerkers van je afdeling of van je bedrijf doen. Daarnaast is het verstandig om in gesprek te gaan met klanten. Je kunt hen vragen naar de wijze waarop ze over jouw producten of diensten praten, bijvoorbeeld als ze de merknamen niet mogen proberen. Je komt op die manier tot verrassende inzichten.

Een jong en fris bedrijf (en een leuke klant van mij) werkt bijvoorbeeld aan een app die het mantelzorgers gemakkelijker moet maken om de zorgtaken te verdelen. Het is in theorie een ‘mantelzorg app’. De vindbaarheid op die term was al snel in orde. Dat kwam onder andere door de zeer beperkte concurrentie, omdat er haast niemand op die term zoekt. Door in gesprek te gaan met klanten ontdekte Fello dat klanten spreken over een [familieagenda] of een [online agenda], die ze vervolgens gebruiken om bijvoorbeeld de zorgtaken te verdelen.

Door in gesprek te gaan met klanten kun je de brainstorm uitbreiden of kom je zelf weer op nieuwe ideeën en voorkom je dat je binnen een eventuele tunnelvisie van jezelf, de afdeling of zelfs het bedrijf blijft hangen. Het gaat erom dat je zo goed mogelijk ontdekt hoe klanten over je product, dienst of oplossing praten. Dat lukt deels met het zoekwoordenonderzoek dat je op basis van de brainstorm kunt maken, maar door in gesprek te gaan met klanten kun je daar alvast een goed voorschot op nemen.

3 tools voor een mindmap

Het resultaat van de brainstorm kun je verwerken in een mindmap. Je zet jouw website of webshop daarin centraal, zodat je de belangrijkste onderwerpen er vervolgens omheen kunt zetten. De opzet van de mindmap zorgt ervoor dat je daar omheen de subonderwerpen en de eventuele subsubonderwerpen kwijt kunt, zodat het geheel overzichtelijk blijft.

Je kunt voor de mindmap gebruik maken van de volgende tools:

  • XMind: naar eigen zeggen de meest populaire mindmap-applicatie ter wereld
  • SimpleMind: beschikbaar voor Windows, Mac, Android & iOS
  • MindMapFree: gratis tool die je online kunt gebruiken

Met de mindmap maak je eenvoudig inzichtelijk waar het inhoudelijk om draait. Des te meer termen je verzint, des te beter het resultaat. Probeer in ieder geval 4 – 5 onderwerpen te verzinnen, waar je vervolgens per onderwerp weer 4 – 5 subonderwerpen bij verzint. Op die manier ontstaat er een spin van relevante termen, die je kunt gebruiken om het zoekwoordenonderzoek te maken. Daarin ga je na hoe potentiële klanten zoeken naar die onderwerpen of welke synoniemen ze daar mogelijk voor gebruiken.

Een brainstorm voor je website of webshop opzetten of laten begeleiden? Op zoek naar een SEO tekstschrijver die je kan vertellen wat SEO teksten zijn en het complete proces voor je uit handen kan nemen? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

PS Inmiddels is ook het volgende artikel beschikbaar, in stap 2 behandel ik het zoekwoordenonderzoek

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Hij is SEO tekstschrijver bij Wessels Teksten en blogt wekelijks op ConsumentenPsycholoog.nl.