Blog


Stappenplan voor SEO teksten (3/5): huidige content optimaliseren

Met het zoekwoordenonderzoek op basis van de brainstorm in handen kun je de eventuele huidige content op de website gaan optimaliseren. De content dient een informatief en/of overtuigend verhaal te vertellen, afhankelijk van de pagina waar het om gaat. Binnen dat verhaal heb je de mogelijkheid om zoektermen te verwerken. Op die manier geef je Google aan waar de pagina over gaat.

Op mijn eigen pagina over [SEO teksten] leg ik je bijvoorbeeld uit wat dit zijn en hoe je ze kunt inzetten. Het is dan van belang dat ik de gecombineerde zoekterm in de tekst verwerk, zodat ook Google dit begrijpt. Het algoritme is met de Hummingbird- en RankBrain-updates een stuk slimmer geworden, maar enige sturing heeft de zoekmachine nog altijd nodig.

SEO teksten met zoekwoorden

Om de bestaande content te optimaliseren met de zoekwoorden kun je gebruik maken van de sitemap die je op basis van het zoekwoordenonderzoek hebt gemaakt of hebt laten maken. In de sitemap staat duidelijk aangegeven welke hoofdzoekterm je per pagina wilt gebruiken en welke subzoektermen er daarnaast van belang zijn. Zorg ervoor dat je die termen er in enige mate in verwerkt.

De mate waarmee je de zoektermen verwerkt noemen we de ‘density’. Dit staat voor het aantal zoektermen per 100 woorden. Gebruik je in een stuk tekst van circa 100 woorden 1x de zoekterm? Dan is er sprake van een density van 1%. Probeer voor kortere teksten tot 300 woorden een density van 2 – 3% aan te houden. Schrijf je een tekst langer dan 300 woorden en korter dan 1.000 woorden? Dan is 1 – 2% over het algemeen voldoende. Boven de 1.000 woorden kun je 0,5 – 1% density hanteren.

Tip: deze density van de tekst controleren? Daarvoor kun je de handige gratis tool TextAnalyser gebruiken.

De zoektermen zoals je die voor de pagina hebt vastgesteld en toegewezen kun je verwerken in de body-content, net als op een aantal andere belangrijke plaatsen:

  • De URL
  • De titel
  • De inleiding
  • De body-content (let op de density)
  • De tussenkop(pen)
  • De conclusie
  • De SEO titel
  • De meta beschrijving

Leesbaarheid versus optimalisatie

De density bepaalt de mate waarin je de zoektermen in de rest van het verhaal verwerkt. Als SEO tekstschrijver heb je altijd te maken met de afweging tussen leesbaarheid enerzijds en zoekmachineoptimalisatie anderzijds.

Als klanten me vragen wat SEO teksten zijn kan ik daarop twee verschillende antwoorden geven. In de brede zin zijn het namelijk alle teksten die bijdragen aan de vindbaarheid op bepaalde zoektermen. In de nauwe zin zijn het teksten die daar specifiek voor bedoeld zijn. In het eerste geval kunnen de teksten nadrukkelijk een goede leesbaarheid bieden of zorgen voor een goed geoptimaliseerd stuk, afhankelijk van de positie op de website en het doel van de tekst. In het tweede geval is er sprake van teksten die de optimalisatie heel nadrukkelijk op de voorgrond hebben staan.

Hoe je het best SEO webteksten kunt schrijven hangt grotendeels af van twee elementen: de positie op de website en het doel van de tekst. Deze twee elementen hangen bovendien geregeld samen.

Laat ik een voorbeeld schetsen aan de hand van de website van Center Parcs, een van mijn klanten waarvoor ik zowel menu-pagina’s als landingspagina’s van teksten heb voorzien. Vanuit het hoofdmenu kun je via ‘Last minute’ en vervolgens ‘Nederland’ eenvoudig de pagina met last minute aanbiedingen in Nederland bereiken. Het is een pagina ‘hoog’ in de hiërarchie van de website, dicht tegen de homepage aan. Dat betekent dat de doelgroep die Center Parcs al kent en surft naar de homepage hier waarschijnlijk ook terecht zal komen, om inspiratie op te doen voor een last minute. In meer technische zin ziet het pad van de bezoeker er als volgt uit: homepage -> last minutes in Nederland -> boeken.

Andersom kan het zijn dat de doelgroep zoekt naar [weekendje weg voorjaar], nog niet wetende dat Center Parcs dan wellicht een goede keuze vormt. De bezoeker komt dan vanuit de zoekmachine terecht op de landingspagina voor deze zoekterm. Vanuit daar kan de bezoeker door klikken naar een van de vakantieparken in de tekst of kan hij of zij het hoofdmenu gebruiken om verder te navigeren. Technisch gezien kan het pad van de bezoeker er dan als volgt uitzien: landingspagina -> boeken.

In het eerste geval is vooral de leesbaarheid op de homepage en de pagina met last minutes van belang. Het moet een korte en overtuigende tekst zijn, zonder al teveel zoektermen. De teksten zijn vooral bedoeld om de bezoeker ervan te overtuigen dat de al gemaakte keuze om de website van Center Parcs te bezoeken de juiste is. In het tweede geval is vooral de optimalisatie van belang. Het is de sterkere SEO optimalisatie van deze bestaande content die ervoor zorgt dat Center Parcs goed zichtbaar is tussen de zoekresultaten. Op de pagina met de zoekterm [weekendje weg voorjaar] moeten vooral de verschillende mogelijkheden om een weekendje weg te gaan blijken.

In algemene zin kun je op pagina’s ‘hoog’ in de hiërarchie van de website het best kiezen voor meer leesbaarheid, terwijl je ‘lager’ gebruik kunt maken van meer zoektermen voor een sterkere optimalisatie. Op die manier zitten de zoektermen de bezoekers die vanaf de homepage navigeren over de website niet in de weg, terwijl je ze aan de onderkant kunt gebruiken om daarmee nieuwe ingangen naar de website te creëren.

SEO titels en meta beschrijvingen

Zodra je de huidige teksten optimaliseert op basis van het zoekwoordenonderzoek en de sitemap is het verstandig om ook de SEO titels en meta beschrijvingen meteen mee te nemen. Dit zijn de blauwe titel en het stukje donkere tekst eronder in de Google zoekresultaten, bijvoorbeeld als je zoekt naar een SEO tekstschrijver.

Je schrijft goede SEO titels en meta beschrijvingen door je aan een aantal specifieke richtlijnen te houden en je nadrukkelijk te richten op de overtuigingskracht. Binnen de 10 organische zoekresultaten op de SERP (Search Engine Result Page) dien je op te vallen en te overtuigen, zodat een bezoeker jouw website aanklikt.
Zodra je zoekt naar die SEO tekstschrijver kom je dus mijn SEO titel tegen:

SEO Tekstschrijver met ervaring en goede kennis van zaken

Met daaronder mijn meta beschrijving:

Zoek je een SEO tekstschrijver die zelf goed scoort in Google? Lees over mijn kennis, de waarde van SEO teksten en wat ik voor je kan betekenen.

Ik probeer je met die twee elementen te overtuigen om vooral mijn pagina aan te klikken, in plaats van de andere 9 organische resultaten of zelfs de betaalde AdWords-resultaten. In de SEO titel en meta beschrijving is het tevens verstandig om het hoofdzoekwoord dat je per pagina hebt vastgesteld in ieder geval terug te laten komen.

Tip: de meta keywords hoef je niet meer in te vullen per pagina. Google maakt daar in ieder geval al sinds 2009 geen gebruik meer van.

Specifieke vragen over het optimaliseren van bestaande teksten op de website of benieuwd wat ik voor je kan betekenen? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Hij is schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt wekelijks op ConsumentenPsycholoog.nl.