Blog


Research door de SEO tekstschrijver: 4 essentiële ingrediënten

Content is king en draagt krachtig bij aan je vindbaarheid, mits je daar kwalitatief mee omgaat. De content schrijf je, volgens de Google-richtlijnen, immers in eerste instantie niet voor de zoekmachines. De content schrijf je voor bezoekers, waardoor het van belang is dat je een goed verhaal overbrengt. Hoe je dat aanpakt als SEO tekstschrijver? Je doet goede research, bestaande uit 4 essentiële ingrediënten:

  • Onderzoek naar de inhoud
  • Een blik op de concurrentie
  • Kennis van de klant
  • De juiste tone-of-voice

Inhoudelijk sterke SEO teksten

Goede SEO teksten zijn geoptimaliseerd voor de belangrijke zoektermen waarop je beter gevonden wilt worden, maar niet zonder een inhoudelijk sterk verhaal over te brengen. Doe voordat je gaat schrijven onderzoek naar waar je het over wilt hebben.

Op mijn eigen blog is dat eenvoudig, ik ben dagelijks bezig met alles omtrent SEO en tekst. Daardoor heb ik diverse goede bronnen, kan ik bouwen op mijn eigen ervaring en heb ik een duidelijke visie over hoe ik klanten van dienst wil zijn met bijvoorbeeld blogartikelen, landingspagina’s en geoptimaliseerde content op de pagina’s in het hoofdmenu.

Voor klanten doe ik standaard onderzoek naar het onderwerp, om me dat goed eigen te maken. Wat maakt een bepaald merk schoenen uniek, hoe zitten de specifieke apparaten die worden aangeboden in elkaar of waar bestaat de dienstverlening specifiek uit? Ik richt me op specificaties en belangrijke onderdelen van de service, om het aanbod zo goed mogelijk te doorgronden.

Wat doet de concurrentie?

De SEO webteksten die ik voor klanten maak zijn er bijna altijd voor bedoeld om hoger in de zoekresultaten te verschijnen dan concurrenten. Dat is een duidelijke doelstelling en bovendien een belangrijke richting voor het onderzoek dat ik zal moeten doen. Ook binnen zoekmachine optimalisatie is het niet nodig om steeds opnieuw het wiel uit te vinden, in plaats daarvan kan de concurrentie interessante inzichten opleveren.

Ik kijk bijvoorbeeld naar de generieke en specifieke zoektermen die concurrenten inzetten voor hun vindbaarheid en naar de tactieken binnen de algehele strategie die ze daarvoor gebruiken. Uiteraard maak ik daarvoor gebruik van bijvoorbeeld de Google Zoekwoordplanner en SEO software zoals die van SEMRush. Vervolgens is het aan mij om het op basis van de inzichten in wat de concurrentie doet net een beetje beter te doen, om de gewenste resultaten te bereiken.

In contact met de klant

Zodra ik als SEO tekstschrijver een goed beeld heb van het aangeboden product of de geboden dienst en de concurrentie probeer ik in het hoofd van de consument te kruipen. What’s in it voor de klant en waarom zou de bezoeker of klant voor jou kiezen in plaats van voor de concurrent? Wat zijn de belangrijke beweegredenen en Unique Buying Reasons?

Ik werk voor uiteenlopende klanten aan SEO teksten en adviseer bovendien steeds meer bedrijven op het gebied van consumentengedrag. Die (wetenschappelijke) kennis die ik daarmee opdoe gebruik ik uiteraard bewust en onbewust in de teksten die ik schrijf. Ik ga het contact aan met klanten, probeer in hun hoofd te kruipen en goed te begrijpen wat zij belangrijk vinden in een product of dienst. Door de teksten daarop af te stemmen leiden ze tot een maximale conversie.

SEO webteksten binnen de juiste tone-of-voice

Tenslotte is het van belang dat de teksten goed aansluiten bij de tone-of-voice van je onderneming. Of het nu gaat om zakelijke blogartikelen, landingspagina’s of de optimalisatie van de bestaande content: SEO teksten moeten goed aansluiten op de boodschap die je wilt overbrengen en het imago dat je wilt uitstralen.

Ik lees eventuele bestaande content door, leg die vervolgens weg en ga zelf aan de slag met de nieuwe teksten. Zodra ik die af heb lees ik de tekst door en pak ik er de bestaande tekst op de website weer bij. Op die manier vergelijk ik de stijl van de beide teksten, om nieuwe content binnen de bestaande tone-of-voice te garanderen.

Samen aan de slag met SEO teksten of meer weten over de research die ik doe? Neem contact met me op, dan vertel ik je graag meer.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Hij is SEO tekstschrijver bij Wessels Teksten en blogt wekelijks op ConsumentenPsycholoog.nl.