Blog


Stappenplan voor SEO teksten (5/5): blogartikelen schrijven

Met de laatste stap uit het stappenplan voor SEO teksten kom je toe aan het schrijven van blogartikelen. Ze vormen het ideale middel om dynamische content aan de website toe te voegen, zodat je structureel aan de vindbaarheid daarvan kunt werken. Zakelijk bloggen wint sterk aan populariteit, omdat je op een heel natuurlijke manier aan een verbeterde zoekmachine optimalisatie kunt werken.

Om hiermee goed van start te gaan kun je het best teruggaan naar de brainstorm, die je als basis gebruikt voor het SEO stappenplan. Vervolgens pak je daar de resultaten uit het zoekwoordenonderzoek bij. De huidige geoptimaliseerde content en de eventuele landingspagina’s heb je er niet persé bij nodig, maar ze kunnen je helpen de blogs ter aanvulling te schrijven.

Terug naar de brainstorm als basis

De brainstorm uit de eerste stap heb je in ieder geval nodig, omdat je voor voldoende onderwerpen ‘op voorraad’ zal moeten zorgen. Om goed zakelijk te kunnen bloggen en daarmee voor SEO webteksten op je website te zorgen heb je 25 – 50 artikelen per jaar nodig. Indien je eens in de twee weken een blog publiceert zijn dat er ongeveer 25 per jaar, bij blogbuilding op basis van een blogartikel per week heb je er circa 50 nodig.

Voor klanten probeer ik standaard 25 geschikte onderwerpen te verzinnen tijdens een brainstorm, waarmee we op basis van één artikel per week in ieder geval een half jaar vooruit kunnen. We gebruiken dan 4 – 8 generieke zoektermen, in combinatie met de specifieke zoektermen op basis van de onderwerpen die we verzinnen.

Ter voorbeeld, voor mij is de zoekterm [SEO tekstschrijver] interessant. Dat is geen term waar je week na week een interessant blogartikel over kunt schrijven, maar wel wanneer je die combineert met onderwerpen op dit gebied die interessant zijn voor de lezer. Ik schreef daarom bijvoorbeeld blogs over hoe lang SEO teksten volgens mij zouden moeten zijn en hoe je meta beschrijvingen maakt. Vanuit die blogs gebruik ik een link naar mijn dienstenpagina als SEO tekstschrijver, waardoor ik daar meer SEO-waarde aan kan geven. Gebruik voor de 4 – 8 generieke termen dienstenpagina’s of landingspagina’s, zodat je daar met de specifieke blogs vervolgens naar kunt verwijzen.

Tip: met de blogs link je naar landingspagina’s of dienstenpagina’s. Bovendien kun je op voorhand onderwerpen vaststellen die op elkaar lijken of met elkaar te maken hebben. Breng interne links tussen de blogs aan, zodat je effectief werkt aan het interne linkprofiel.

Inspiratie voor de blogartikelen

Om tot 25 – 50 onderwerpen voor de blogs te komen kun je gebruik maken van de brainstorm. Toch blijkt het in sommige gevallen lastig om inspiratie op te doen, zelfs wanneer je met een paar mensen bij elkaar gaat zitten. Het is in dat geval verstandig om eens te kijken naar je klantenservice of de veelgestelde vragen (van concurrenten). Je vindt daarin veel inspiratie voor blogartikelen, zodat je de brainstorm goed op gang kunt brengen en je gemakkelijk enkele tientallen interessante onderwerpen kunt verzinnen.

Tip: probeer minimaal 25 onderwerpen op een rij te zetten. Alleen op die manier voorkom je dat je na een aantal weken tegen een gebrek aan inspiratie aanloopt, waardoor de continuïteit en de structurele verbetering van je vindbaarheid in gevaar komt.

Daarnaast kun je bijvoorbeeld de specificaties van bepaalde producten verder uitwerken of kun je uitgebreide gebruiksvoorbeelden beschrijven. Je zorgt er daarmee voor dat je wat extra inspiratie op kunt doen, om aan de hand daarvan blogartikelen te schrijven en te werken aan je online vindbaarheid.

Blogs als SEO teksten optimaliseren

Zodra je de onderwerpen op een rij hebt staan en je de blogs gaat schrijven is het verstandig om meteen rekening te houden met de SEO optimalisatie. Die bestaat net als bij SEO teksten in het algemeen uit een aantal verschillende elementen.

Zorg er met de SEO blogartikelen in ieder geval voor dat je schrijft voor je bezoeker, je de juiste zoekwoorden gebruikt, je waarde creëert voor je bezoeker, je de SEO blogs goed optimaliseert en je vervolgens voor voldoende promotie zorgt. Met de richtlijnen voor SEO teksten kun je daarmee goed aan de slag.

Het complete stappenplan voor SEO teksten doorlopen en graag samen aan de slag of specifiek op zoek naar een specialist in zakelijk bloggen? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Hij is SEO tekstschrijver bij Wessels Teksten en blogt wekelijks op ConsumentenPsycholoog.nl.