Blog


Veelgemaakte SEO fouten: interne concurrentie en 2 andere tips

Schrijven voor SEO is geen rocket science, maar het kan geen kwaad om veelgemaakte fouten door anderen door te nemen en daar lessen uit te trekken. Met name SEO cases van grote en kleine ondernemingen bieden interessante inzichten, waar je je voordeel mee kunt doen. Goede SEO teksten schrijf je bijvoorbeeld op basis van meer dan informatie uit de Google Zoekwoordplanner en op basis van interprestatie van het zoekwoordenonderzoek. Tenslotte is het van belang om interne concurrentie voor belangrijke zoektermen te voorkomen.

Volledig vertrouwen in de Google Zoekwoordplanner

De Google Zoekwoordplanner is een handige tool om zoekwoordenonderzoeken te maken. Het is echter niet de enige tool en het is daarom de moeite waard om wat verder te kijken dan de resultaten hieruit alleen.

Let op: Google lijkt een nieuwe methode gevonden te hebben om AdWords aantrekkelijker te maken voor website-eigenaren. Zij die geen grote bedragen besteden aan de Google-advertenties krijgen minder data te zien, waardoor het lastiger wordt om goede zoekwoordenonderzoeken te maken.

Ter aanvulling kun je gebruik maken van tools zoals ahrefs, SEMRush en natuurlijk de SERP’s zelf. Dit zijn de Search Engine Result Pages. Je zorgt er als SEO tekstschrijver daarmee voor dat je jezelf baseert op een rijke bron aan informatie.

Interpretatie van het zoekwoordenonderzoek

Zelfs wanneer je meerdere bronnen gebruikt om de SEO teksten te schrijven is het van belang om de resultaten uit het (zoekwoorden)onderzoek goed te interpreteren. Het is een koud kunstje om de zoektermen met het hoogste volume of de laagste concurrentie te vinden. Het is echter een stuk lastiger om te bepalen welke zoektermen de juiste intentie bij de gebruiker hebben, waardoor je al vanuit de selectie zoekwoorden bijdraagt aan de conversie uiteindelijk op de website.

Tip: met name short-tail zoektermen zijn niet altijd zomaar de moeite waard. Een term zoals [bank] is niet automatisch interessant voor meubelzaken, ondanks het zeer hoge zoekvolume. Iets als [bank kopen] is al veel beter geschikt en [nieuwe bank kopen] is ook de moeite van het overwegen waard. Er zijn immers niet zoveel gebruikers die een financiële instelling of een nieuwe financiële instelling willen kopen, waardoor je je kunt richten op de groep die het zitmeubel bedoelt.

Interne concurrentie voor belangrijke zoektermen

De derde veelgemaakte SEO fout is de interne concurrentie voor belangrijke zoektermen. Het is van belang om er met de SEO content voor te zorgen dat Google weet welke pagina er bij welke zoekterm getoond moet worden. Voorkom dat twee belangrijke pagina’s beiden ranken voor dezelfde zoekterm. Zorg ervoor dat je op voorhand een sitemap maakt en dat je een SEO tekstschrijver de belangrijke zoektermen aan de verschillende pagina’s laat ‘koppelen’. Gebruik vervolgens de diverse SEO tactieken om die pagina’s voor de gekozen zoekwoorden te optimaliseren.

Tip: schrijf je SEO webteksten gericht op de specifieke zoektermen en gebruik ook interne links om Google aan te geven welke pagina je voor welke term wilt ranken. Je voorkomt daarmee eenvoudig interne concurrentie.

SEO teksten laten schrijven

Enthousiast geworden over het schrijven van SEO teksten en daar samen met een professional mee aan de slag? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Hij is schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt wekelijks op ConsumentenPsycholoog.nl.