Blog


4 soorten content die scoren: inspiratie voor je blog

Zakelijk bloggen is uitstekend geschikt om relevante content op je website te plaatsen. Door de blogartikelen in te zetten als SEO teksten werk je effectief aan de vindbaarheid op belangrijke shorttail en long-tail zoektermen. De uitdaging waar veel van mijn klanten voor staan? Inspiratie voor hun blog. Met de volgende 4 soorten content zorg je er eenvoudig voor dat je bijvoorbeeld wekelijks kunt werken aan je organische vindbaarheid door middel van blogbuilding.

Tip: Een goede SEO tekstschrijver werkt met een contentplanning. Plan de onderwerpen die je wilt behandelen in ieder geval 3 – 6 maanden vooruit, gecombineerd met de zoektermen en interne links die je wilt gebruiken.

How-to artikelen

Je kunt ten eerste gebruik maken van how-to artikelen, waarin je goed kunt uitleggen hoe een bepaalde dienst werkt of hoe klanten bepaalde producten kunnen gebruiken. Veel van je bezoekers willen graag iets leren, vooral wanneer ze een concrete vraag hebben.

Om geschikte zoektermen voor de blogartikelen als how-to te ontdekken kun je gebruik maken van de Google Zoekwoordplanner. Zorg ervoor dat je longtail zoektermen selecteert, bestaande uit 3, 4 of meer woorden. De concurrentie is dan veelal lager, zodat je met de artikelen aan je specifieke vindbaarheid kunt werken.

Koopgidsen met SEO teksten

Op een vergelijkbare manier kun je koopgidsen schrijven. Je combineert dan effectieve SEO teksten met zoektermen zoals [horloge kopen] of [seo tekstschrijver inhuren] met de informatie die je wilt meegeven om een goede keuze te maken.

Deel insider-tips met je lezers, rondom de zoektermen die heel duidelijk koopgericht zijn. Het grote voordeel daarvan is dat je inspeelt op onderwerpen waar bezoekers graag meer over willen weten, terwijl je tegelijkertijd zoektermen gebruikt die gemiddeld genomen een hoge conversie zullen opleveren.

Interviews met experts

Het is altijd een goed idee om anderen te betrekken bij je blogartikelen en SEO teksten. We kennen dit onder andere als de Skyscraper-techniek, waarmee je werkt aan hoogwaardige content die beter is dan alles wat er online al over een onderwerp beschikbaar is.

Interview specialisten uit de branche, die waarschijnlijk zullen linken naar jouw artikel. Jasper Verelst van jasseo.be vroeg me een tijdje geleden bijvoorbeeld uit te leggen of Google de data van Analytics gebruikt voor de vindbaarheid en naar welke andere technische factoren de vindbaarheid naast tekst beïnvloeden. Hij verzamelt met dat artikel waardevolle backlinks, terwijl hij tegelijkertijd zorgt voor betere vindbaarheid dankzij een geoptimaliseerd artikel met daarin belangrijke zoektermen.

Lijsten met tips

Tenslotte kun je blogs inrichten op basis van lijsten met tips. Denk aan de 5 eigenschappen waaraan je een goede SEO tekstschrijver herkent of de 10 beste tips om goede SEO webteksten te kunnen schrijven. Lezers houden van lijstjes, omdat die heel overzichtelijk zorgen voor belangrijke tips en informatie.

Je kunt deze 4 vormen van content gebruiken om inspiratie op te doen voor je blog. Samen brainstormen over de onderwerpen en een contentplanning laten maken om structureel aan je vindbaarheid te werken? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Hij is schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt wekelijks op ConsumentenPsycholoog.nl.