Blog


De 8 onderdelen van een succesvol SEO blogartikel (7 voor mij)

Inderdaad, goede SEO blogartikelen bestaan uit maar liefst 8 (!) verschillende onderdelen. Is bloggen daarmee lastig? Dat valt wel mee, het is vooral van belang om geen kansen onbenut te laten. Zorg ervoor dat je de verschillende belangrijke onderdelen benut, zodat je een goed verhaal voor bezoekers neer kunt zetten waarmee je bovendien werkt aan de vindbaarheid van specifieke pagina’s of je website als geheel.

SEO teksten voor bezoekers

Het grote geheim van goede SEO teksten? Schrijf ze voor je bezoekers. Dus niet voor de zoekmachine, maar voor je bezoekers. Je lezers. Zij die je iets wilt vertellen over bijvoorbeeld de 8 onderdelen van een succesvol SEO blogartikel. Er bestaat voor mij maar één manier om succesvol te zijn met goede SEO content, namelijk door jou zo helder mogelijk aan te geven hoe je daar zelf mee aan de slag kunt of hoe ik voor je te werk zal gaan.

Elena Terenteva gaat bij SEMrush zeer uitgebreid in op alle elementen waar je rekening mee dient te houden om succesvol te bloggen. Ik pikte er 8 belangrijke elementen uit voor succesvolle blogartikelen, ook al gebruik ik er daar zelf maar 7 van. Hier komen ze:

  • De URL

    De URL is het online adres van je artikel en biedt meteen een goede kans tot optimalisatie. Goede SEO teksten hebben een geoptimaliseerde URL.
  • De H1 (titel)
    In het verlengde van de URL optimaliseer je ook meteen de titel van je blogartikel. Veelal kun je hiervoor hetzelfde gebruiken als voor de URL, waardoor de optimalisatie heel eenvoudig is.
    
Tip: stel eerst een overtuigende titel op en baseer daar vervolgens ook de URL op.
  • Interessante bodytekst
    Onmisbaar, zonder body is er immers geen artikel. Zorg in een SEO artikel voor een goed stuk, op basis van informatie waar je bezoeker echt wat aan heeft. Benieuwd waar je het over kunt hebben? Ik help je graag inspiratie op te doen.
  • 3 – 5 H2’s (subkoppen)

    Subkoppen dragen bij aan de leesbaarheid van je blogartikelen en bieden je tevens de kans tot zoekmachine optimalisatie, door zowel de hoofdzoekterm als aanverwante subzoektermen te verwerken.
  • Gebruik van zoektermen
    Bepaal op voorhand relevante zoektermen en maak bij voorkeur een contentplanning voor de komende maanden. Integreer hoofd- en subzoektermen en zorg er met interne links voor dat je zoveel mogelijk interne pagina’s maximale SEO-waarde meegeeft.
  • Gebruik van interne en externe links

    Verrijk je SEO blogartikelen met zowel interne links naar de belangrijke pagina’s op je website als externe links naar online autoriteiten. Het maakt je blogartikel gemakkelijk een stuk waardevoller.
  • Gebruik van afbeeldingen
    Een afbeelding zegt soms meer dan 1.000 woorden en biedt je bovendien een aanvullende kans om het SEO blogartikel te optimaliseren voor het hoofdzoekwoord.
  • Buttons om te delen
    Gebruik de buttons voor sociale media zoals Twitter, LinkedIn en Facebook. Dit maakt delen gemakkelijker, waardoor je met je SEO blogartikel eenvoudig meer buzz kunt creëren: voor Google weer een reden om jouw content beter te waarderen.

En benieuwd waarom ik maar 7 van deze onderdelen gebruik? Ik plaats geen afbeeldingen bij m’n blogartikelen. Dat heeft twee redenen. Ten eerste ben ik grafisch zo zwak als dat ik tekstueel sterk ben, waardoor dat niet automatisch een toegevoegde waarde zou betekenen. Daarnaast kan ik behoorlijk eigenwijs zijn, dus ik vind dat het ook met alleen tekst moet lukken om landelijk goed vindbaar te zijn op een term zoals [SEO tekstschrijver].

SEO blogs voor de vindbaarheid

Met de bovenstaande 8 onderdelen schrijf je blogartikelen voor je bezoekers, terwijl je ondertussen werkt aan de vindbaarheid van zowel het artikel als de rest van je website. Die volgorde is overigens essentieel. Je schrijft altijd eerst voor je bezoeker en dan pas voor de zoekmachine. Voor mij is bijvoorbeeld een zoekterm zoals [SEO teksten] interessant, maar het kwam in de bovenstaande alinea’s niet uit om daar meer dan 3x gebruik van te maken. Dat hoeft dan dus ook niet, het gaat erom dat de 8 onderdelen jou zo goed mogelijk duidelijk maken hoe goede SEO blogartikelen in elkaar zitten.

Blogbuilding voor structurele zoekmachine optimalisatie

En wil je het helemaal goed doen? Zorg er dan voor dat je structureel werkt aan je online autoriteit en vindbaarheid, door bijvoorbeeld iedere week, iedere twee weken of iedere maand te bloggen. Gebruik blogbuilding om je vindbaarheid op de belangrijkste zoektermen net als ik te verbeteren en vervolgens goed bij te houden.

Download m’n gratis eBook om meer inspiratie op te doen of neem contact met me op om samen van start te gaan, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Hij is schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt wekelijks op ConsumentenPsycholoog.nl.