Patrick Wessels 22 mei 2017

9 internationale specialisten aan het woord: is HTTPS de SEO-must waar iedereen het over heeft?

HTTPS is sinds 2014 officieel een ranking-factor in het Google-algoritme. Een HTTPS-verbinding is dankzij het gebruik van een SSL-certificaat veiliger dan een HTTP-verbinding, waardoor de gegevens van bezoeker beter beschermd zijn. Diverse SEO specialisten geven aan dat een website op basis van HTTPS gemiddeld genomen beter rankt dan een website zonder die veilige verbinding. Maar wat zijn de ervaringen uit de praktijk?
Het Google-algoritme bestaat uit meer dan 200 factoren, waarbinnen de kwaliteit van goede SEO teksten van essentieel belang blijkt te zijn. Goede content waar bezoekers wat aan hebben scoort het best. Door die content ondertussen te optimaliseren voor belangrijke zoektermen (let op, meervoud!) lukt het bovendien om te werken aan de vindbaarheid van de website.

In gesprek met 9 SEO specialisten

SEMrush ging in gesprek met 9 internationale SEO-specialisten en vroeg hen naar hun ervaringen met HTTPS als een ranking-factor. In algemene zin blijkt dat sommige websites met de veilige verbinding beter lijken te ranken, maar dat het moeilijk is om aan te geven waar dit precies aan ligt. Soms zijn er samen met de beveiligde verbinding ook andere verbeteringen doorgevoerd, waardoor het moeilijk is om dit toe te schrijven aan HTTPS alleen.

“Is de HTTPS-verbinding wat dat betreft een must? Ja, maar niet vanwege een betere vindbaarheid of SEO-optimalisatie”

Andersom bestaan er ook voorbeelden van websites waarbij de vindbaarheid niet is verbeterd. Wat dat betreft lijkt het erop dat HTTPS op het gebied van vindbaarheid (op dit moment) nog geen SEO-must is. Waardevolle content van hoge kwaliteit lijkt veel waardevoller, net als een natuurlijk rijk extern linkprofiel. Dat neemt aan de andere kant niet weg dat HTTPS wel om andere redenen van belang kan zijn.

Beveiliging voor gebruikers

De HTTPS-verbinding is stukken veiliger voor bezoekers en daarmee essentieel voor webshops, net als voor websites die een contactformulier gebruiken. Dat betekent dat eigenlijk iedere website er baat bij heeft, om gegevens veilig te kunnen versturen en daarmee te kunnen voldoen aan de geldende wetgeving.

“Echt een verschil maken qua vindbaarheid van de website? Zorg er dan dus voor dat de SEO teksten van hoog niveau zijn.”

Zelf gebruik ik een HTTPS-verbinding voor mijn website, maar niet met de verwachting dat mijn rankings daar nog verder van verbeteren. De veilige verbinding zie ik vooral als een kans om de gegevens van bezoekers die contact met me opnemen te beveiligen en ervoor te zorgen dat mijn website weer iets beter klaar is voor de toekomst. De HTTPS-beveiliging is als een integrale ICT-omgeving voor grote organisaties. De ICT-systemen bieden ze niet de kans om hun concurrenten te verslaan, maar zonder de systemen zouden ze de boot binnenkort wel eens kunnen missen.
Is de HTTPS-verbinding wat dat betreft een must? Ja, maar niet vanwege een betere vindbaarheid of SEO-optimalisatie. Het is een ranking-factor, maar die lijkt van beperkte invloed te zijn op de zoekresultaten.

Goede SEO teksten

Echt een verschil maken qua vindbaarheid van de website? Zorg er dan dus voor dat de SEO teksten van hoog niveau zijn. Gebruik de verschillende tips die ik online met je deel of download m’n eBook, waarin je een stappenplan vindt om een brainstorm te houden, een zoekwoordenonderzoek te doen, de bestaande content te optimaliseren en landingspagina’s en/of blogartikelen te schrijven.
Voor dat laatste kun je online eenvoudig inspiratie opdoen, zodat je net als ik wekelijks kunt bloggen of je daar in ieder geval enige regelmatig in kunt aanbrengen. Dat samen oppakken? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.