Patrick Wessels 19 juni 2017

4 tools voor meer inspiratie om zakelijk te bloggen

Zakelijk bloggen draagt effectief bij aan je zoekmachine optimalisatie. Veel van m’n klanten zijn daar goed van op de hoogte, maar komen er toch niet toe dat zelf op te pakken. Sommigen hebben moeite met het op papier zetten van hun ideeën, maar de meesten lopen aan tegen een gebrek aan inspiratie. Waar zouden we het in de artikelen over moeten hebben?

Er zijn handige inspiratie-tools beschikbaar om het gemakkelijker te maken wekelijks of met een andere frequentie zakelijk te bloggen. Ik zet er 4 voor je op een rij, waarmee ik er ook zelf voor zorg dat ik structureel voor alle klanten kan bloggen.
Tip: het is verstandig om een contentplanning te maken. Zelf werk ik bij voorkeur 3 – 6 maanden vooruit. Zo weet ik (buiten de actualiteit om) waar we het wanneer over gaan hebben.

4 handige tools voor bloginspiratie

De tools helpen je vragen te verzamelen van de doelgroep, populaire content te ontdekken en ideeën op te doen:

  • Answer The Public
    Een handige tool om vragen door de doelgroep te verzamelen. Daar kun je bij grotere organisaties ook de klantenservice voor gebruiken. Ontbreekt die? Dan is dit een handig alternatief. Tip: in het Engels bereik je over het algemeen de beste resultaten. Uiteraard kun je daarmee ook voor het Nederlands inspiratie opdoen.
  • BuzzSumo
    BuzzSumo verzamelt de meest gedeelde content, afkomstig van invloedrijke influencers. Het is natuurlijk niet de bedoeling om hun content over te nemen of deels te kopiëren, maar het kan je wel helpen om inspiratie op te doen.
  • Feedly
    Feedly bevindt zich in dezelfde categorie als BuzzSumo. Je kunt er waardevolle content ontdekken, geschreven door online autoriteiten die weten waar ze het over hebben. Gebruik hun inzichten om zelf nieuwe ideeën op te doen en onderwerpen voor blogartikelen te verzamelen.
  • Google Zoekwoordplanner
    De Good Old-zoekwoordplanner mag natuurlijk niet ontbreken in dit overzicht. Voer de belangrijkste zoektermen voor je website in. Google geeft je vanuit de Zoekwoordideeën en de Advertentiegroepen handige voorstellen om het eens net ergens anders over te hebben.

Zakelijk bloggen voor betere zoekmachine optimalisatie

Zakelijk bloggen draagt bij aan je online vindbaarheid, terwijl je de SEO teksten ondertussen kunt gebruiken om je klanten waardevolle informatie over te brengen. Het mes snijdt op die manier aan twee kanten.

Tip: ik leg je uiteraard graag uit hoe je SEO webteksten schrijft, geschikt om zakelijk te bloggen, landingspagina’s op te stellen of andere content te publiceren.

Samen aan de slag met zakelijk bloggen of andere SEO-vragen? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.