Blog


Een SEO tekstschrijver legt uit: de ideale anchor-text voor links

‘Klik hier’ komen we gelukkig steeds minder tegen, maar waar plaats je de link naar andere interne of externe pagina’s dan wel? Klanten vragen me regelmatig of het belangrijk is de links achter de belangrijkste zoektermen te plaatsen of dat het beter is om dit juist niet (teveel) te doen.

Als SEO tekstschrijver zorg ik standaard voor een aantal relevante (interne en/of externe) links in blogartikelen, landingspagina’s, categorieteksten en andere vormen van content. Voor goede linkbuilding adviseer ik sommige klanten contact op te nemen met SEOdiensten, waar Sander Rueck de specialist is.

Dat neemt echter niet weg dat betrouwbare bronnen zoals MOZ regelmatig waardevolle inzichten publiceren, zodat ik daar ook als schrijver optimaal rekening mee kan houden. De ideale anchor-text voor links? Houd het zo kort mogelijk, relevant, specifiek en laag in keyword-density.

Let op: over externe links naar jouw website heb je helaas weinig controle. Zorg er daarom in ieder geval voor dat je interne links netjes aan de 4 voorwaarden voor de ideale anchor-text voldoen.

Interne links, externe links en de anchor-text

We onderscheiden interne en externe links. Met een interne link verwijs je naar een andere pagina op je eigen website.

Tip: de menu-items van de website zijn eigenlijk ook interne links. In de tekst kun je het met interne links nog gemakkelijker maken om door te klikken naar de volgende relevante pagina.

Externe links verwijzen naar buiten je eigen website, bijvoorbeeld om een bron te vermelden (zoals hierboven 2x naar SEO-autoriteit MOZ). De anchor-text staat voor het woord of de woorden die je gebruikt om de link ‘achter’ te plaatsen.

4 voorwaarden voor de ideale anchor-text

De ideale anchor-text voldoet aan 4 belangrijke voorwaarden. De tekst is:

  • Zo kort mogelijk
  • Relevant
  • Specifiek
  • Laag in keyword-density

Er geldt geen minimale of maximale lengte voor een anchor-text voor een link, maar probeer die zo kort mogelijk te houden. Soms heb je aan één woord voldoende, soms zal je er een paar moeten gebruiken. Combineer die met de relevantie, door de link te plaatsen achter het woord of de combinatie van woorden die het best beschrijft welke pagina of informatie je wilt linken. Maak het bovendien specifiek, door niet te linken achter een anchor-text zonder beschrijvende informatie.

Vanuit SEO-perspectief lijkt het verleidelijk om interne en externe links achter een zoekterm te plaatsen. Dat is soms inderdaad de beste keuze, gezien de mogelijkheid om het kort, relevant en specifiek te maken. Houd er echter rekening mee dat Google zoekt naar signalen die op kunstmatige zoekmachine optimalisatie kunnen wijzen. En één van die signalen? Steeds dezelfde anchor-text voor interne en externe links.

Breng daarom variatie aan in de termen die je gebruikt om de links te plaatsen. Ze blijven op die manier laag in keyword-density. Je kunt zonder problemen regelmatig linken op de belangrijkste zoektermen, maar gebruik ook eens een paar andere woorden. Ik kan de link bijvoorbeeld beter af en toe een keer plaatsen op een term zoals SEO copywriter als iedere keer achter SEO tekstschrijver. Het zorgt voor een natuurlijker ogend linkprofiel, terwijl het kort, relevant en specifiek genoeg is om de bezoeker aan te geven waar het om gaat.

Links in aanvulling op SEO teksten

Linkbuilding kan een belangrijke toevoeging zijn op SEO teksten. We denken dan automatisch aan externe links vanaf andere websites naar die van jou, maar ook de interne links en zelfs uitgaande links kunnen van grote waarde zijn. Met de juiste anchor-text en een kwalitatief linkprofiel zorg je ervoor dat je met zowel content als goede linkbuilding en een interne linkstructuur optimaal werkt aan je vindbaarheid.

Overigens, dat is wat ik klanten adviseer. Zelf ben ik eigenwijs genoeg om het als tekstschrijver met alleen SEO tekst te willen proberen, waardoor m’n eigen vindbaarheid een resultaat is van goede content. Gewoon om aan te tonen dat dat ook lukt, mits je structureel waardevolle teksten publiceert.

Samen aan de slag met SEO teksten of specifieke vragen over anchor-text? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Hij is SEO tekstschrijver bij Wessels Teksten en blogt wekelijks op ConsumentenPsycholoog.nl.