Blog


LSI: een handige tool en 3 vraagtypen om de juiste zoektermen te selecteren

Latent Semantic Indexing (LSI): het is een proces dat Google gebruikt om associaties tussen woorden in te zetten om de content op een webpagina beter te begrijpen. In de praktijk komt het erop neer dat een ‘schrijver’ zowel boeken als webteksten kan schrijven. In combinatie met termen zoals [SEO], [online] en [vindbaarheid] heeft de zoekmachine snel door waar het om gaat. Niet om de specialist voor een spannende roman, maar om de persoon die helpt de online vindbaarheid van websites te verbeteren.

Het is in content belangrijk om rekening te houden met LSI, zodat de tekst zowel een hoofdzoekterm als enkele subzoektermen bevat. De combinatie daarvan is zeer waardevol voor de online vindbaarheid. LSI Graph (http://lsigraph.com) is een handige tool om hiervoor inspiratie op te doen. De tool geeft op basis van een zoekopdracht aan welke andere termen daar bij passen.

Zoektermen selecteren

Vervolgens is het natuurlijk de kunst om uit de lijst van suggesties de juiste zoekwoorden te selecteren. De zoekopdrachten in zoekmachines kunnen we grofweg indelen in drie categorieën:

  • Behoefte aan specifieke informatie (voorbeeld: [wat zijn seo teksten])
  • Behoefte aan specifieke eigenschappen: (voorbeeld: [uit hoeveel woorden moeten seo teksten bestaan])
  • Een koopintentie (voorbeeld: [schrijver seo teksten]

Het is de kunst om binnen de lijst van voorgestelde aanverwante zoektermen na te gaan welke er in dezelfde categorie als de hoofdzoekterm vallen. Het is de moeite waard om de SEO teksten vervolgens met die termen te verrijken. Als SEO tekstschrijver gebruik je wat dat betreft een aantal handige tools, maar gaat het vervolgens om de interpretatie.

Op die manier maak je slimme keuzes aan de hand van voorgestelde zoektermen. Je kunt de tools gebruiken om de suggesties te verzamelen. Aan de hand van de 3 soorten vragen kun je vervolgens nagaan wat de beste semantisch samenhangende keuze is. Optimaliseer de tekst voor zowel de hoofdzoekterm als de subzoektermen. Op die manier maak je optimaal gebruik van LSI, zodat je voldoet aan de contentrichtlijnen van Google.

Samen aan de slag met LSI of SEO teksten in het algemeen? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Hij is schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt wekelijks op ConsumentenPsycholoog.nl.