Blog


Hoe vaak gebruik je zoekwoorden in je SEO teksten?

Density, keyword stuffing, LSI: hoe ga je om met zoekwoorden in je SEO teksten? Hoe vaak plaats je een zoekwoord in een tekst? Schrijven voor SEO is een stuk gemakkelijker dan veel mensen denken. Tenminste, als je een beetje kunt schrijven. Het optimaliseren van een tekst is een haast natuurlijk proces, indien je een goed verhaal vertelt.

Ga maar na. Stel dat je mij in een alinea moet uitleggen welke eettafel je in de keuken hebt staan en waarom je daarvoor hebt gekozen. Dat zou je op volgende manier kunnen doen:

Ik heb gekozen voor een eikenhouten eettafel. Het model sluit mooi aan bij de andere meubels die we in de kamer hebben staan en zorgt voor een mooi contrast ten opzichte van de open keuken. Bovendien hebben we er bijpassende stoelen kunnen vinden. Dankzij hun breedte passen ze er met z’n zessen precies omheen. Ook de werk- en eethoogte is ideaal, zowel voor mij als voor de kleine die sinds een tijdje z’n eigen stoel aan tafel heeft.

Stel dat ik je vraag om die tekst te optimaliseren voor het zoekwoord [eettafel], wat zou er dan moeten gebeuren? Meer dan 5 jaar geleden was het antwoord geweest “minimaal nog 2x het woord ‘eettafel’ toevoegen om de density te verhogen”. Een paar jaar geleden had een specialist je misschien nog verteld dat het woord er nog wel 1x extra in had gekund. Vandaag de dag legt een goede SEO schrijver je uit dat je helemaal niets aan de tekst hoeft te doen. Precies. Helemaal niets.

De natuurlijke SEO tekst

Goede SEO teksten lezen op een zo natuurlijk mogelijke manier en bevatten vooral inhoud. Inhoud, in plaats van kunstmatig geplaatst zoekwoorden. Zorg ervoor dat je een goed verhaal vertelt en dat je dat doet op de manier zoals je ook iemand in een normaal gesprek zou proberen te overtuigen.

Dan heb je het immers ook niet over “Ik heb gekozen voor een eikenhouten eettafel. De eettafel sluit mooi aan bij de andere meubels in de kamer. De eettafel heeft een mooi contrast ten opzichte van de open keuken. We hebben ook bijpassende stoelen bij de eettafel kunnen vinden.”

De kans is immers groot dat de ander je onderbreekt om aan te geven of het wel goed met je gaat. Dat is bij SEO teksten anno 2017 niet anders, want dan is er sprake van ‘keyword stuffing’. Zodra je het woord nodig hebt gebruik je het. Daar omheen gebruik je juist andere aanverwante termen die er wel mee te maken hebben, maar toch net anders zijn. Op die manier optimaliseer je een tekst voor één hoofdzoekwoord en een paar subzoekwoorden.

Hoofdzoekwoorden en subzoekwoorden

Het hoofdzoekwoord is in dit geval [eettafel]. Er zijn verschillende tools beschikbaar om geschikte zoektermen te vinden, waarbij je let op het zoekvolume en de concurrentie. Vervolgens kun je die toepassen door de indeling van je tekst te bepalen en ze vervolgens te verwerken.

Naarmate de tijd vordert wordt het steeds minder belangrijk om dat in elke alinea te doen. Een paar jaar geleden was een ‘density’ van 1 – 2% nog heel gebruikelijk. Dat betekende iedere 100 woorden minimaal 1 – 2x het zoekwoord. Die tijd hebben we ook alweer achter ons gelaten. Google gebruikt zowel het gebruik van het hoofdzoekwoord als de subzoekwoorden om na te gaan waar een tekst over gaat. Dat noemen we LSI, dat staat voor Latent Semantic Indexing.

Dus, hoe vaak gebruik je zoekwoorden in SEO teksten?

  • Het hoofdzoekwoord maximaal 2 – 3x per A4 (circa 500 woorden)
  • De subzoekwoorden maximaal 1 – 2x per A4 (circa 500 woorden)

Op die manier komen zowel het hoofd- als de subzoekwoorden voldoende aan bod voor Google om te begrijpen waar je het over hebt. Tegelijkertijd voorkom je keyword stuffing en maak je de weg vrij voor LSI. Je schrijft stukken tekst waar de bezoeker echt wat aan heeft, terwijl je tegelijkertijd bijdraagt aan je zoekmachine optimalisatie.

Waar ligt dan de grote kracht van SEO teksten? Die ligt in het bepalen van de SEO strategie, het zoekwoordenonderzoek, de sitestructuur met de (aan te maken) pagina’s en de interne linkstructuur. Het daar samen eens over hebben? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Hij is SEO tekstschrijver bij Wessels Teksten en blogt wekelijks op ConsumentenPsycholoog.nl.