Blog


Wat is cornerstone content? Een SEO tekstschrijver legt uit

“Wat is cornerstone content?” En “moet ik het artikel als cornerstone aanvinken in de Yoast SEO plugin?” Zomaar twee vragen die ik als SEO tekstschrijver regelmatig krijg. Zowel van klanten als van anderen die bezig zijn met de contentoptimalisatie voor hun website.

Cornerstone content behoort tot de belangrijkste inhoud op je website. Het zijn de pagina’s of artikelen waarvan je zou willen dat alle bezoekers ze zien. Mijn absolute cornerstone content? De pagina over mijn diensten als SEO tekstschrijver natuurlijk. Dat is dé pagina waar het om gaat. Net als de pagina waarop ik uitleg wat SEO teksten eigenlijk zijn.

4 – 5 meest belangrijke SEO teksten

De hoeksteen van je website bestaat qua content uit 4 – 5 pagina’s. Het is de content die je iedere bezoeker zou willen voorschotelen, als aanbeveling van de chef. Dat is de informatie die je in ieder geval gelezen móet hebben, om een goede keuze te kunnen maken. Om die informatie kun je eigenlijk niet heen als bezoeker.

Het is belangrijk om dat ook door middel van de SEO optimalisatie goed duidelijk te maken. Op die manier begrijpt ook Google waar de belangrijkste informatie op de website staat. Dat kun je op verschillende manieren doen. Je kunt een lang artikel vanuit meerdere perspectieven schrijven en daarmee het onderwerp uitgebreide aandacht schenken. Op die manier kun je er echt diep op ingaan en alle belangrijke elementen behandelen. Daarnaast kun je de interne linkstructuur gebruiken om aan te geven welke content er écht van belang is.

Interne links naar de cornerstone content

We spreken dan van een ‘interne linkstructuur’. In de teksten en elders op pagina’s kun je verwijzen naar andere pagina’s en artikelen op de website. Ik kan hier bijvoorbeeld verwijzen naar de ideale anchor-tekst voor links, zodat je verder kunt lezen over de tekst die je het best kunt gebruiken om de link achter te plaatsen.

Naarmate ik dat vaker doe wint die pagina aan status. Tenminste, voor Google en andere zoekmachines. Het grotere aantal interne links geeft aan dat de pagina belangrijk is. Als je het op een verjaardag steeds hebt over die ene jongen waarmee je van alles beleeft is de kans immers groot dat die persoon tot je beste vrienden behoort.

Let op: cornerstone content hoeft niet per sé een longread te zijn. Wel is het van belang dat je voldoende interne links aanbrengt. Sterker nog, zorg er bij voorkeur voor dat al je cornerstone content vanaf de homepage direct bereikbaar is.

De 5 stappen van Yoast

De Yoast SEO plugin bevat de mogelijkheid om artikelen of pagina’s aan te duiden als zijnde de meest belangrijke content. Bovendien is er een uitgebreid artikel beschikbaar met meer uitleg, in het Engels. Bekijk er bijvoorbeeld de 5 stappen voor een pragmatische aanpak:

  • Denk na over je zoektermen
    Voer een zoekwoordenonderzoek uit en schrijf belangrijke zoektermen toe aan (aan te maken) (landings)pagina’s op de website.
  • Kies het meest geschikte artikel
    Selecteer het sterkste artikel of de belangrijkste pagina. Qua inhoud, lengte, backlinks, etcetera.
  • Herschrijf de tekst
    Verbeter de tekst naar een zoekmachinevriendelijke pagina of een volwaardig SEO-blogartikel.
  • Optimaliseer aanverwante long-tail artikelen
    Optimaliseer of schrijf aanverwante long-tail artikelen en pagina’s voor zoektermen die semantisch samenhangen.
  • Link vanaf die long-tail artikelen naar je cornerstone content
    Link vanuit die aanverwante artikelen naar je cornerstone content, om de interne linkstructuur op orde te brengen.

Samen aan de slag of nog een vraag over de contentoptimalisatie voor je website? Neem contact op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Hij is schrijver en SEO expert bij Wessels Teksten en blogt wekelijks op ConsumentenPsycholoog.nl.