Patrick Wessels 04 september 2017

Kies een tekstschrijver voor je e-mails: tekst maakt het verschil [gastblog]

Wie aan contentstrategieën voor online shops of services denkt, spoelt vaak meteen door naar de content voor de website. Dit is het visitekaartje van veel bedrijven en laat zien waar het bedrijf voor staat. Het geeft de toon weer, omschrijft de visie en overtuigt hoe het product of de service het leven van de lezer eenvoudiger maakt. Denk bijvoorbeeld aan een gadget met GPS om eenvoudig en snel verloren sleutels terug te vinden. Met de juiste content overtuig je de lezer moeiteloos dat het product een must-have is.
Om de visie in alle marketingkanalen door te trekken is ook tekst in e-mails erg belangrijk. Tekstschrijven voor e-mails is een vak op zich. Een vak dat de nodige aandacht vergt. Formuleer voor iedere tekst in e-mails een consistente strategie en creëer een uniforme stijl voor alle marketinguitingen.
Hoe je precies een overtuigende e-mailtekst voor een commerciële nieuwsbrief samenstelt, legt Megan van Newsletter2Go (een tool om eenvoudig nieuwsbrieven te maken) je in dit artikel uit.

Stap 1: Het conflict

Wanneer de klant overweegt een product te kopen is dit vaak omdat diegene een conflict wil oplossen. Door dit conflict in een geëngageerde en aantrekkelijke manier te formuleren, laat je als bedrijf zien dat je het probleem begrijpt. Dit zorgt voor de eerste connectie met de lezer.
Het is belangrijk om als marketeer precies te weten wie de doelgroep is. Een goede storyteller speelt daar op in en vertelt het verhaal in de taal van de doelgroep. Voor een jongere doelgroep betekent dit wellicht goed getimede referenties, emojis in het nieuwsbriefonderwerp en GIF’s in de tekst zelf. Voor bedrijfseigenaren met weinig tijd betekent dit daarentegen een korte, samenvattende e-mail om snel te lezen..

Stap 2: De climax

Beschikt je product of service over innovatieve functies? Is het krachtig en betrouwbaar? Hoe eenvoudig is de bedienbaarheid? De climax van het verhaal introduceert alle redenen waarom jouw product het leven van de lezer eenvoudiger of interessanter maakt. Bijvoorbeeld doordat het product de klant tijd of kosten bespaart. De climax is de perfecte match tussen het probleem en de oplossing. Tussen wat de lezer nodig heeft en wat het bedrijf kan aanbieden.
Hierbij is het belangrijk om niet alleen logisch te redeneren, maar ook emotioneel op de lezer in te spelen. Omschrijf het gevoel dat de lezer ervaart wanneer het product diegene een extra half uur per dag bespaart. Of het plezier dat voortkomt uit het gemak waarmee hij of zij de taak voortaan kan vervullen. Vaak is het gevoel dat voortkomt uit een aankoop vele malen belangrijker dan de daadwerkelijke koop. Een splinternieuwe auto is leuk, maar het gevoel van comfort, luxe of betere veiligheid is wat veel autorijders overhaalt om in het product te investeren.

Stap 3: Oplossing

Na de introductie van het conflict en de manier waarop jouw product de lezer helpt, is het tijd om het plaatje compleet te maken. In de voorgaande tekstdelen werkte we al toe naar de oplossing voor het probleem, nu resteert enkel nog het verslaan van de concurrentie.
In het laatste gedeelte laat je de lezer duidelijk zien wat jouw product of service beter maakt dan de concurrentie. Vertel precies waarom de lezer de juiste keuze maakt door voor dit product te kiezen. Overtuig de lezer dat deze geen spijt van de beslissing zal hebben.

Conclusie

Een goede e-mailtekst is afgestemd op de doelgroep afstemt en beschrijft zowel het conflict als een passende oplossing. De tekst heeft een emotioneel karakter en overtuigt de lezer dat deze aankoop hun leven eenvoudiger of interessanter maakt. Het laat de voordelen zien en vertelt waarom de lezer juist met dit product (en niet die van de concurrentie) de juiste keuze maakt.
Om je boodschap optimaal over te brengen, raad ik je aan om een tekstschrijver voor je e-mails in te huren. Een goed verwoorde e-mailtekst maakt namelijk veel verschil voor het succes van de e-mailcampagne.