Blog


Bovenaan met Google Featured Snippets: 3 bronnen voor inspiratie

Helemaal bovenaan de zoekresultaten, wie wil daar niet staan? En dan bedoel ik helemaal bovenaan, nog boven positie 1. Nog net daarboven op positie 0, met een Google Featured Snippet. Bijvoorbeeld als iemand Googlet zoals naar [wat zijn seo teksten].

Het zijn korte antwoorden meteen in de Google zoekresultaten, die de zoekmachine haalt van de best geoptimaliseerde webpagina’s. Het is vaak een website uit de top-3 van de zoekresultaten, die daarmee meteen de aandacht trekt.

Wat zijn Google Featured Snippets?

Want, wat zijn die Google Featured Snippets eigenlijk precies? Het zijn korte antwoorden die Google zelf de ‘Aanbevolen fragmenten in Google Zoeken’ noemt.

De zoekmachine zelf zegt er het volgende over:

“Wanneer een gebruiker een vraag stelt op Google Zoeken, kunnen we een zoekresultaat weergeven in een speciaal blok met een aanbevolen fragment boven aan de pagina met zoekresultaten. Dit blok met een aanbevolen fragment bevat een samenvatting van het antwoord, geëxtraheerd uit een webpagina, en een link naar de pagina, de titel en de URL van de pagina.”

SEO teksten optimaliseren

Om de content voor een Google Featured Snippet te mogen leveren hoef je jouw website niet aan te melden (afmelden kan wel, met de tag ‘<meta name=”googlebot” content=”nosnippet”>’ op de pagina).

In plaats daarvan is het de kunst om de pagina zo goed mogelijk te optimaliseren. SEO teksten volgens de meest actuele richtlijnen. Dus, met waardevolle informatie. Kort en bondig beschreven, zodat de bezoeker daar zoveel mogelijk aan heeft. Bijvoorbeeld met interne links naar andere belangrijke pagina’s, zowel intern als extern.

Google gebruikt het algoritme om de beste zoekresultaten helemaal bovenaan te laten zien. Dat is voor de Google Featured Snippets niet anders. Zorg er dus voor dat je de beste informatie presenteert. Korte en bondige definities met daaronder de uitwerking, net als video’s, afbeeldingen en eventuele andere vormen van content. Des te rijker de informatie die je aanbiedt, des te groter de kans dat je het Aanbevolen Frament mag aanleveren.

Inspiratie opdoen voor Google Featured Snippets

En wil je webpagina’s schrijven voor zoekresultaten waar Google een Featured Snippet laat zien? Het gaat in veel gevallen om vragen. Directe vragen waar een direct antwoord op mogelijk is, zodat Google de samenvatting helemaal bovenaan de zoekresultaten kan laten zien.
Inspiratie opdoen voor vragen die je met SEO teksten kunt beantwoorden?

Dit zijn voor mij 3 belangrijke bronnen:

  • Quora
    Bij Quora kun je een vraag invullen. Voordat je de vraag volledig hebt ingevuld krijg je een aantal handige suggesties. Dat kun je op die manier doen ook met een onderwerp of een zoekterm, zodat je daar veel gestelde vragen bij kunt vinden.
  • AnswerThePublic
    
AnswerThePublic werkt op basis van een grote mindmap of een spreadsheet met gestelde vragen, gegroepeerd per type vraag. Vooral de hoe- en wat-vragen krijg je hiermee gemakkelijk naar voren, om daar SEO teksten voor te schrijven.
  • Reddit
    
Bij Reddit kun je niet alleen inspiratie opdoen voor nieuwe vragen, je krijgt er bovendien een goed idee van wat er op dit moment trending is. Actuele vragen om antwoord op te geven met goed geoptimaliseerde SEO-landingspagina’s.

Google beantwoordt met de Featured Snippets vooral de wie-, wat-, waarom-, wanneer- en waar-vragen, waardoor het de moeite waard is om je daar specifiek op te richten.

Aan de slag met een SEO tekstschrijver

Zorg voor geoptimaliseerde teksten. Optimaliseer voor de gestelde vraag en de hoofdzoekterm die daar onderdeel van uit maakt. Gebruik daarnaast een paar aanverwante zoektermen, zodat je voor een goede semantische samenhang kunt zorgen.

En gaat dat je allemaal wat te snel of mis je zelf de tijd of capaciteit? Ik ben je er als SEO tekstschrijver natuurlijk graag mee van dienst. Neem contact met me op voor meer informatie.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Hij is SEO tekstschrijver bij Wessels Teksten en blogt wekelijks op ConsumentenPsycholoog.nl.