Blog


SEO spookverhalen: 5x geen enkele invloed op je vindbaarheid

Spookverhalen noem ik ze, de vermeende invloed op de vindbaarheid van factoren die daar niets mee te maken hebben. Zoals de bouncerate van een pagina of de tijd dat bezoekers gemiddeld genomen op een pagina verblijven. En net als H1, H2 of H3 headings voor een page-title. Het maakt Google werkelijk niets uit, wat ze in het geval van de data uit Google Analytics zelfs simpelweg zelf bevestigen.

Toch krijg ik van klanten regelmatig de vraag hoe deze factoren van invloed zijn op hun vindbaarheid. Of sterker nog, ze vragen me aanpassingen in teksten te doen om deze factoren te beïnvloeden. Niet nodig en bovendien onverstandig, omdat je die tijd en capaciteit beter had kunnen inzetten voor wat er wel toe doet.

5x vermeende invloed op vindbaarheid

Onderzoek door bijvoorbeeld Moz wijst uit dat de volgende 5 factoren in ieder geval geen invloed hebben op je vindbaarheid:

  1. Bouncerates en tijd op de website

    Zoals in de inleiding aangegeven, Google geeft zelfs zelf aan dat de data uit Google Analytics niet van toepassing is op de vindbaarheid. Dus geen invloed van bouncerates, de tijd op de website of andere statistieken voor de website.
    UPDATE: Daan van ICTerGezocht.nl wees me op een video van Rand Fishkin van Moz over CTR’s (Click-Through-Rates). De CTR is iets anders dan de bouncerate, want klikken kunnen (op complete wijze) wél van invloed zijn op je vindbaarheid.
  2. Type separator in tekst
    Gebruikelijk in SEO titels en ook wel op andere delen van de website, een separator om ‘Wessels Teksten’ en ‘SEO tekstschrijver’ te scheiden. Dat kan met een ‘|’, een ‘-‘ of bijvoorbeeld een ‘:’. En het effect daarvan? Niets! Het maakt Google niet uit wat je gebruikt, dus kies het teken dat je zelf het meest duidelijk vindt.
Tip: ik gebruik standaard de ‘|’. Wat mij betreft de meest duidelijke separator, die bovendien geen andere toepassingen voor webteksten kent.
  3. H1, H2, H3 etc.

    Headings zijn belangrijk voor je teksten. Zowel voor SEO als voor de opmaak daarvan. Welke headings je precies gebruikt maakt voor SEO echter geen verschil. Of je nu H1, H2, H3 of een andere heading hanteert, het is Google duidelijk dat je een verschil aanbrengt tussen de hoofdtekst en een kop.
  4. Gebruik van Google Plus en apps
    Google wordt er door velen van beticht de eigen diensten voor te trekken en op slinkse wijze te promoten. Uit geen enkel onderzoek blijkt echter dat het gebruik van Google Plus of andere apps en services bijdraagt aan de vindbaarheid van je website.
  5. De leeftijd van je domein

    Een klassieker binnen de SEO spookverhalen. De leeftijd van het domein zou van grote invloed zijn op de vindbaarheid daarvan. Niet waar. Google waardeert nieuwe en oude domeinen hetzelfde, namelijk beiden op basis van hun kwaliteit.

Wel van belang: goede SEO teksten

Want, want is er dan wel van belang voor goede vindbaarheid? Het is een combinatie van goede SEO teksten, goede websitetechniek en linkbuilding.

Op die manier zorg je voor een website van hoge kwaliteit. Met content waar bezoekers echt wat aan hebben. Techniek die bijvoorbeeld zorgt voor een korte laadtijd. En met kwalitatieve links van andere websites die op een betrouwbare manier bijdragen aan de online autoriteit.

Minder invloed dan je denkt

Uit het onderzoek door Moz kwamen bovendien een paar factoren naar voren die wel invloed hebben, maar alleen in specifieke gevallen of minder dan je denkt. Die zet ik ook nog even voor je op een rij:

  • Likes, shares en tweets

    Ze creëren ‘buzz’, waarmee ze van invloed zijn op de vindbaarheid van je website. Tenminste, zodra ze links genereren naar jouw website (vanaf externe accounts). Alleen het hebben van veel volgers is wat dat betreft niet van invloed.
  • Type hosting voor je website
    Google geeft niets om de verschillen tussen shared hosting of indrukwekkende hostingpakketten. Tenminste, zolang het geen invloed heeft op de laadtijd of uptime. Een kortere laadtijd en betere uptime zijn van invloed, het specifieke type hosting dat je daarvoor gebruikt niet.

Met een SEO tekstschrijver aan de slag voor de goede content en werken aan de factoren die wél bijdragen aan een goede vindbaarheid? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Hij is SEO tekstschrijver bij Wessels Teksten en blogt wekelijks op ConsumentenPsycholoog.nl.