Blog


SEO teksten voor lokale vindbaarheid: over algemene termen, doelgerichte en geo-toevoegingen

Zoek je naar [seo teksten leiden] of [seo tekstschrijver leiden]? Je komt mij dan helemaal bovenaan de zoekresultaten tegen.

In mijn geval geen absolute noodzaak, omdat ik met de zoekterm [seo tekstschrijver] ook op landelijk niveau op de eerste positie sta. Aan de andere kant wel een prestige-dingetje, omdat ik woon en werk in Leiden. Bovendien geeft het mij inzicht in de resultaten van mijn SEO teksten, waardoor ik de achterliggende strategie ook aan klanten kan aanbieden.

Voor veel andere ZZP’ers en kleine ondernemingen is de lokale vindbaarheid van veel groter belang. Ik help bijvoorbeeld een specialist in tweedehands kantoormeubelen en werk regelmatig voor verhuisbedrijven, dakdekkers en dienstverleners. De vindbaarheid in de provincie, plaats of zelfs de buurt is dan essentieel.

Lokale vindbaarheid met SEO teksten

Die lokale vindbaarheid, hoe kun je dat goed voor elkaar krijgen? Je hebt daar goede SEO teksten bij nodig. Uiteraard gericht op zowel een stukje inhoud als de specifieke regio waarvoor je optimaliseert. Afgestemd op de mate van ‘lokale’ vindbaarheid waar jij je op wilt richten.

Tip: regelmatig voor klanten in de buurt gewerkt? Gebruik de opdrachten die je daar deed als blogs op basis van cases. Je integreert dan op een natuurlijke manier zowel inhoud als de regionale of lokale termen.

Ik kan je uitstekend uitleggen wat SEO teksten zijn en hoe je die optimaal kunt inzetten. Van belang is daarbij altijd de kwaliteit. Zorg voor een verhaal dat waarde toevoegt, bij voorkeur in combinatie met de relevante zoektermen voor lokale vindbaarheid.

In mijn geval is de vindbaarheid in Leiden interessant. Zou ik afhankelijk zijn van opdrachten uit de regio? Dan zou ik de content bijvoorbeeld optimaliseren voor [seo teksten zuid-holland] en [seo teksten centrum leiden] om zowel de provincie als een buurt te integreren.

Tip: zorg voor onderlinge interne links tussen de landingspagina’s of blogs, gericht op de lokale vindbaarheid. Geef Google daarmee aan welke pagina’s op de website het belangrijkste zijn.

Algemene termen: provincies, plaatsen en buurten

De zoektermen die je gebruikt voor lokale vindbaarheid haal je uit een zoekwoordenonderzoek. Hieruit komen zowel de belangrijke inhoudelijke zoektermen als de provincies, plaatsen en buurten naar voren.

Gemiddeld genomen hebben de provincies en grote steden de hoogste zoekvolumes per maand. Kleine plaatsen en specifieke buurten hebben minder volume. Aan de andere kant kennen die ook veel minder concurrentie, waardoor je gemakkelijker het verschil kunt maken.

Tip: optimaliseer voor een paar algemene (lastige) zoektermen en een aantal specifieke (eenvoudige) zoektermen. Dus voor [seo tekstschrijver] op landelijk niveau en voor [seo teksten laten schrijven leiden]. Maak je met de makkelijke term het verschil? Dan werkt de strategie, zodat je die ook kunt (blijven) inzetten voor de meer lastige term.

Gebruik meer content naarmate er meer concurrentie bestaat op een zoekterm. Landelijk of voor een grote stad optimaliseren? Schrijf dan meerdere landingspagina’s (met onderlinge interne links) of blog regelmatig (ook weer met de juiste interne links). Optimaliseren voor een specifieke en meer eenvoudige term? Dan kun je wellicht met veel minder content af, dus kan een enkel blog al voldoende zijn.

Aangevuld met met doelgerichte en geo-toevoegingen

Uit onderzoek van SEMRush blijkt dat er naast provincies, plaatsnamen en buurten nog een aantal interessante toevoegingen bestaan. Gericht op lokale vindbaarheid, op basis van een doel of een geografische locatie.

Je kunt bijvoorbeeld landingspagina’s en blogs optimaliseren voor zoektermen met extensies zoals [laat open], [24 uur] of [in de buurt]. Op die manier optimaliseer je bijvoorbeeld voor [supermarkt laat open], voor [loodgieter 24 uur] of [restaurant in de buurt]. Die laatste is interessant, omdat steeds meer mobiele telefoons hun locatie met Google delen. Zodra klanten zich in de buurt bevinden krijgen ze dan jouw website bovenaan de zoekresultaten te zien.

Aan de slag met lokale vindbaarheid? Ik kan een zoekwoordenonderzoek voor je maken, de strategie uitstippelen voor de content en de SEO teksten voor je schrijven. Bovendien kan ik een nulmeting doen en de ontwikkeling van de posities in de zoekresultaten bijhouden. Interesse? Of andere vragen? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Hij is SEO tekstschrijver bij Wessels Teksten en blogt wekelijks op ConsumentenPsycholoog.nl.