Blog


Google verklapt: 2 hardnekkige mythes over meta beschrijvingen

Meta-beschrijvingen: essentieel voor een goede on-page optimalisatie van pagina’s op je website. En niet eens zo zeer uit SEO-oogpunt, maar vooral voor een goede Click-Through-Rate en uiteindelijke conversie. Veelal een taak van de copywriter en/of SEO tekstschrijver. Die zich daarom goed moet kunnen wapenen tegen belangrijke mythes hierover. Vaak op basis van geruchten en soms op basis van eigen ideeën, maar in ieder geval niet op basis van data en de belangrijkste bron: Google zelf.

Rondom meta-beschrijvingen hangen diverse mythen. Bijvoorbeeld over de ideale lengte, het gebruik van zoekwoorden en de daadwerkelijke conversie en CTR. Ik schreef eerder al eens een artikel over hoe je als SEO tekstschrijver de beste meta-beschrijvingen schrijft. Waarbij ik al aangaf dat het belangrijk is om de regels en richtlijnen niet te strikt op te vatten, maar daar vooral mee te experimenteren.

De maximale lengte in karakters: niet waar

Bijvoorbeeld met de maximale lengte van meta-beschrijvingen bij SEO teksten (en andere pagina’s). Gebruikelijk is om zo’n 155 karakters aan te houden. Dat klopt vaak bij de lengte die Google maximaal laat zien. Maar, niet altijd. Barbora Boskova slaagde er bijvoorbeeld in om 270 karakters vertoond te krijgen, waarmee de mythe van een maximale lengte krachtig ontkracht is.

Dat heeft te maken met de manier waarop Google de maximale lengte bepaalt. De zoekmachine doet dat met het aantal pixels dat er aan ruimte beschikbaar is. Het gaat om 920 pixels aan breedte. SEO tekstschrijvers zijn echter geen grafisch ontwerpers en denken dus niet in pixels. Maar in woorden en karakters. Vandaar dat we de vuistregel van 155 karakters gebruiken. Met een online tool kun je zelf al je meta’s testen, bijvoorbeeld als je net over de 155 karakters heen gaat en je benieuwd bent of het binnen de 920 pixels past.

Dubbele content is dodelijk: niet waar

Dan een andere belangrijke mythe, namelijk die van dubbele content in je meta-beschrijvingen. Het klopt dat dubbele content geen goed idee is, mits je daarmee het doel hebt de vindbaarheid te verbeteren. Een printvriendelijke versie van een pagina is daardoor geen probleem, maar article spinning is dat wel.

En op die manier is ook dubbele content voor meta-beschrijvingen niet per sé een probleem. Niet wanneer het gaat om de dubbele content en eventuele penalty’s daarvoor. Al in 2015 gaf Google zelf aan dat dubbele meta’s níet leiden tot een kwaliteitsprobleem voor de content. Heb je dus honderden producten of categorieën en gebruik je daardoor een sjabloon voor de meta’s? Dan is dat qua dubbele content geen probleem.

Aan de andere kant zal het de vindbaarheid natuurlijk ook niet (flink) verbeteren. En kan het de CTR in de weg zitten. Immers, de kans is klein dat je met het standaard sjabloon optimaal overtuigend bent, om bezoekers te verleiden jouw website te bezoeken. Maar, baadt het niet dan schaadt het de on-page optimalisatie dus ook niet.

5 tips voor converterende meta beschrijvingen

Andersom is het wel de moeite waard om veel tijd te steken in de meta-beschrijvingen voor de belangrijke pagina’s. Zodat je die zowel SEO-technisch als voor de CTR en conversie kunt optimaliseren. Ik zet 5 tips voor je op een rij om dat slim aan te pakken:

  • Spreek de bezoeker aan

    Het gaat om de bezoeker. En dus niet om jou. Vertel niet wat jij te bieden hebt, maar wat de bezoeker daar aan heeft. Soms een nuanceverschil, maar met grote gevolgen.
    Dus ‘die jou helpen betere meta-beschrijvingen te maken’ in plaats van ‘tips voor betere meta-beschrijvingen’.
  • Maak de bezoeker nieuwsgierig

    Meta’s zijn SEO-technisch interessant, maar psychologisch nog veel meer. Je hebt concurrentie van 9 andere meta’s op de pagina, dus zorg ervoor dat die van jou het meest nieuwsgierig maakt. Met Unique Buying Reasons voor webshops en door nieuwsgierig te maken voor blogs.
    Dus ‘2 hardnekkige meta-mythes’ in plaats van ‘uitleg over meta-beschrijvingen’.
  • Gebruik cijfers en symbolen

    Cijfers en symbolen vallen op. Omdat ze anders zijn dan de letters die we gebruiken voor de rest. Ze trekken de aandacht: een belangrijke eerste stap naar een klik naar jouw website.
    
Dus ‘2 hardnekkige meta-mythes’, waarbij je ‘twee’ schrijft als ‘2’.
  • Wees specifiek in wat je aanbiedt

    Benoem bronnen, voorbeelden van artikelen en wat het de bezoeker concreet zal opleveren als ze de pagina aanklikken. Des te specifieker, des te groter de nieuwsgierigheid.
    
Dus ‘Google verklapt’ in plaats van ‘van betrouwbare bron’.
  • Sluit af met een call-to-action
    Gebruik een call-to-action om op te roepen tot actie. Om verder te klikken of meteen contact op te nemen.
    Dus ‘klik en ontdek inzichten’ in plaats van ‘meer informatie over’.

Gebruik de 5 tips om direct betere meta-beschrijvingen te maken, waarbij je er ondertussen voor zorgt dat je de belangrijkste zoekwoorden gebruikt. In de SEO titel en/of meta-beschrijving. Met de focus op conversie voor een goede CTR, waarbij je ondertussen probeert de zoektermen te verwerken.

Hulp nodig bij het schrijven van je meta-beschrijvingen of voor andere SEO teksten op zoek naar een professionele tekstschrijver? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Hij is SEO tekstschrijver bij Wessels Teksten en blogt wekelijks op ConsumentenPsycholoog.nl.