Blog


Succesvol gastbloggen met SEO teksten: voorkom deze 4 valkuilen

Gastbloggen is een potentieel interessante tactiek voor betere vindbaarheid. Artikelen van goede kwaliteit, die je extern plaatst. Een waardevolle backlink naar je eigen website, plus het bereik dat je extern vergaart. Maar, alleen als je hier op de goede manier gebruik van maakt en met deze SEO teksten niet in de volgende 4 valkuilen trapt:

  • Overenthousiast aan de slag
  • Te gebrekkige kwaliteit van de artikelen
  • Vergeten afbeeldingen en links
  • Steeds dezelfde anchortekst voor de links

Overenthousiast aan de slag

Eenmaal succesvol met een eerste gastblog bestaat er soms de neiging om hier overenthousiast mee aan de slag te gaan. Het eerste succes smaakt naar meer, waardoor ik soms aanvragen krijg voor een groot aantal meer artikelen voor extern gebruik. Logisch te verklaren vanuit de wens om de vindbaarheid snel verder te verbeteren. Maar een belangrijke en bekende valkuil, omdat Google dit ook scherp in de gaten houdt.

Google analyseert het backlinkprofiel van je website. Is er sprake van (bijna) uitsluitend gastblogs voor externe links naar jouw website? Dat maakt je linkprofiel verdacht. Zelfs goede SEO teksten voor gastblogs kunnen dan een bekende valkuil vormen. Met mogelijk zelfs een Google Penalty tot gevolg.

Te gebrekkige kwaliteit van de artikelen

En ontwijk je de valkuil van teveel focus op gastblogs? Zorg er binnen het meer beperkte aantal externe artikelen dan voor dat je de kwaliteit zo hoog mogelijk kiest. Waardevolle artikelen, waar de lezers van de externe website daadwerkelijk wat aan hebben. Want? Goed voor het bereik, je online reputatie en met de grootste kans op kwalitatief goede backlinks.

Tip: schrijf eerst een gastblog, met de doelgroep van de website waar je die wilt plaatsen in het achterhoofd. Je kunt op die manier alvast aantonen hoe het artikel van waarde is voor de lezers van die website.

Tip: door het artikel alvast klaar te hebben maak je slim gebruik van wederkerigheid. Een psychologisch principe, dat de kans op acceptatie vergroot. Je zet de eerste stap met een waardevol artikel voor de website, waardoor de eigenaar of beheerder daarvan eerder geneigd is iets terug te doen. Door het artikel voor je te plaatsen, met een link natuurlijk.

Vergeten afbeeldingen en links

De vindbaarheid van je eigen website verbeter je met goede SEO teksten. Maar niet alleen met goede SEO teksten, want je kunt ook slim gebruik maken van afbeeldingen. Voeg die afbeeldingen alvast toe aan het artikel dat je schrijft en aanlevert. Inclusief de beschrijving en alt-tag. Om die alvast te optimaliseren, zodat je daarvoor niet afhankelijk bent van de externe website.

En daarnaast, geef alvast aan welke links je wilt plaatsen in het artikel. Zorg zowel voor de pagina op je eigen website die je wilt linken als de plaats in het artikel waar je die wilt plaatsen. Je hoeft dat op die manier niet over te laten aan de redactie van de website waar je in dit geval voor schrijft.

Tip: veel websites laten je één link toe in het artikel. Daarnaast kun je een link plaatsen in je bio, het stukje tekst onder het artikel waarin je beschrijft wie je bent en wat je doet.

Steeds dezelfde anchortekst voor de links

Tenslotte, voorkom dat je steeds dezelfde anchortekst gebruikt voor de links die je toevoegt aan de artikelen. Kies de ideale anchortekst door daar netjes mee te variëren. Er ontstaat op die manier een meer natuurlijk linkprofiel, in lijn met de eerste valkuil die je moet zien te ontwijken.

SEO teksten om mee te gastbloggen

Aan de slag met gastblogs om je vindbaarheid te verbeteren? Maar daar zelf niet de tijd of capaciteit voor? Geen probleem, ik help je er graag mee. Ik kan je uitleggen hoe je SEO webteksten schrijft en daarvoor een geschikte contentstrategie voor je ontwikkelen. Of de artikelen voor je schrijven, waarbij we ervoor zorgen dat je de 4 bekende valkuilen netjes ontwijkt.

Meer weten? Neem contact met me op, dan vertel ik je er graag meer over.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Hij is SEO tekstschrijver bij Wessels Teksten en blogt wekelijks op ConsumentenPsycholoog.nl.