Blog


Linkbuilding zonder links: een blik op de SEO-toekomst volgens Google

Goede websitetechniek, een rijk linkprofiel en hoogwaardige content: de gouden combinatie voor een goede vindbaarheid. Een waarheid als een koe. Al veranderen de tactieken daarvoor aan de lopende band. Vanwege updates en volledig nieuwe algoritmes van Google. Die als zoekmachine steeds een beetje slimmer wordt.

Een blik op de toekomst van SEO volgens Google vertelt ons dat er bijvoorbeeld op het gebied van linkbuilding veel te veranderen staat. Het is een typisch grijs gebied. Met mogelijkheden voor websites om een goed linkprofiel op te bouwen, met links van andere kwalitatieve websites. Om Google aan te tonen dat de eigen website van grote waarde is, om een positie hoog in de zoekresultaten te verdienen. Die goede links hebben meetbare invloed op de vindbaarheid, anders dan met een aantal van de spookverhalen die de ronde doen.

De toekomst van linkbuilding: SEO teksten in plaats van backlinks

Maar, hoe lang blijven die links nog van waarde? Google nam begin 2016 al afscheid van het revolutionaire PageRank en werkte sindsdien hard aan het algoritme om kwalitatieve links te onderscheiden van waardeloze (gekochte) links.

De kans is klein dat de waarde van kwalitatieve links helemaal zal verdwijnen, maar linkbuilding gaat er wat Google betreft wel wat anders uitzien. De kwalitatieve links gelden als een ‘trust-signal’. Waarmee de zoekmachine waarde toewijst aan de ontvangende pagina of website. En in de toekomst is het niet meer nodig om een link te verkrijgen, om zo’n trust-signal te ontvangen. Sterker nog, Gary Illyes van Google gaf in een keynote al eens aan dat Google verder kijkt dan de links op zich:

“Basically, if you publish high quality content that is highly cited on the internet – and I’m not talking about just links, but also mentions on social networks and people talking about your branding, crap like that. Then you are doing great.”

Hij geeft aan dat content van hoge kwaliteit die vaak wordt geciteerd of genoemd automatisch leidt tot een betere vindbaarheid. Zelfs als er geen (of beperkt) sprake is van daadwerkelijke links. Google probeert op te pikken hoeveel mensen over de content spreken, om daar waarde aan toe te wijzen. De fixatie op do-follow links kan er in de toekomst verder vanaf.

En Google gaat verder dan dat, zo lijkt het. De zoekmachine kijkt bijvoorbeeld ook naar zoek- en klikgedrag. In relatie tot merken en online autoriteiten. Simon Penson zei daar het volgende over:

“It means that once a connection is made by someone typing in a brand name or other search query and then clicking on a site it creates a connection in Google’s eyes. The search engine can then store that info and use it in the context of unlinked mentions around the web in order to help weight rankings of particular sites.”

4 type vermeldingen zonder links

Wat betekent dat concreet voor je SEO-strategie? Ik hecht altijd al waarde aan kwalitatief hoogwaardige SEO teksten. Immers, ik ben SEO tekstschrijver. Die goede content lijkt nog meer waarde te kunnen krijgen, zelfs als dat niet meteen backlinks oplevert. De volgende soorten content bieden daarmee goede kansen:

  • Online reviews
    Klanten die reviews plaatsen en het daarmee over je merk of product hebben. In relatie tot belangrijke zoektermen dragen bij aan de vindbaarheid daarvoor.
  • Social media posts
    De posts voor meer awareness en activaties hebben ook zonder directe links invloed op de SEO-optimalisatie voor een merk of product.
  • Gastblogs
    
Gastblogs op andere websites leiden tot meer autoriteit, dankzij de vermelding van je naam, merk of product in relatie tot belangrijke zoektermen.
  • Persberichten
    Persberichten die veel publiciteit krijgen dragen bij aan de SEO-optimalisatie van een website of pagina. Ook zonder directe link in het artikel.

Al klaar voor de toekomst en met een specialist SEO teksten schrijven? Die wellicht een backlink opleveren, maar ook zonder die links van waarde zijn? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.