Blog


De sleutel naar SEO-succes: autoriteit en relevante teksten

Een goede vindbaarheid op termen zoals [seo tekstschrijver] en [seo webteksten] is voor mij heel prettig, maar hoe krijg jij dat ook voor elkaar? De sleutel naar SEO-succes ligt verborgen in goede optimalisatie. Aan de hand van twee belangrijke factoren voor jouw website en de teksten daarop:

  • Autoriteit
  • Relevantie

Het zijn dé kernwaarden van een goede SEO-strategie, waarmee je bouwt aan een goede vindbaarheid van de zoektermen waarvoor je de website of specifieke pagina’s optimaliseert.

En ze kunnen niet zonder elkaar. Zelfs de meest relevante content zal op een website zonder autoriteit niet tot optimale resultaten leiden. En een website zoals die van mij met autoriteit heeft relevante teksten nodig. Vandaar een blogartikel zoals dit, waarmee ik je graag een stap in de goede richting help.

Ik zet 2x 7 belangrijke eigenschappen voor je op een rij, waarmee je bouwt aan autoriteit voor de website. En aan relevantie voor de SEO teksten die je schrijft.

7 belangrijke eigenschappen voor autoriteit

De sleutel bestaat uit de combinatie van autoriteit en relevantie. Laten we die stuk voor stuk behandelen. Want, hoe bouw je aan autoriteit voor je website? Zorg ervoor dat je aandacht hebt voor deze 7 belangrijke eigenschappen:

  • Leeftijd van het domein
    Een ouder domein bouwt automatisch meer autoriteit op. Zoals de stamoudste vroeger de meest wijze van het dorp was en zoals ervaren medewerkers de jongere generatie de weg kunnen wijzen als het lastig wordt.
  • Backlinkprofiel
    Waardevolle backlinks van andere websites met autoriteit geven Google het signaal dat je de website goed op orde hebt. Bijvoorbeeld naar kwalitatief goede artikelen en SEO teksten die je schreef.
  • Activiteiten op sociale media
    Social buzz: bestaande uit likes, mentions en replies geeft Google opnieuw een signaal dat er ‘iets goeds’ gebeurt op de website, waardoor je automatisch wint aan autoriteit binnen het algoritme.
  • Gebruik van en traffic naar de website
    Nog altijd ontkend door Google, maar het komt steeds vaker uit onderzoeken naar voren dat traffic naar een website en het gebruik daarvan aantonen welke websites in de ogen van de zoekmachine meer autoriteit zouden hebben.
  • Domeinautoriteit
    Een belangrijke online statistiek, opgebouwd uit verschillende elementen. Die aangeeft hoe hoog Google de website in aanzien heeft staan.
  • Functionaliteit van de website
    Een snelle laadtijd en schone code dragen bij aan meer online autoriteit. Dankzij een functionele website die werkt zoals bezoekers (en de Google Crawler) dat verwachten.
  • Navigatiestructuur
    Duidelijkheid, transparantie en een hulpmiddel om snel de gezochte informatie te vinden. Allemaal in het straatje van de zoekmachine en daarom goed voor de opgebouwde online autoriteit.

7 belangrijke eigenschappen voor relevantie

En naast die online autoriteit is het belangrijk om relevante teksten te schrijven. SEO teksten, maar wel altijd met de bezoeker op de eerste plaats. En door rekening te houden met opnieuw 7 belangrijke eigenschappen:

  • Belangrijke zoektermen

    SEO teksten kunnen nog altijd niet zonder zoektermen. Als onderdeel van een onderwerp, aan de hand van semantische samenhang. Maar op basis van zoekvolume en de SEO-moeilijkheidsscore voor de hoofdzoekterm.
  • Antwoord op de zoekintentie
    Een goede tekst geeft het antwoord dat de gebruiker zoekt. Dat klinkt triviaal, maar probeer de intentie van zoekopdrachten te achterhalen en daar vervolgens een goede tekst voor te schrijven, zodat de bounce-rate laag blijft.
  • Een duidelijke opbouw

    Open met een sterke titel, verleid met de introductie en presenteer vervolgens de feiten. Sluit af met een goede Call To Action (CTA). Die opbouw snapt de lezer.
  • Geoptimaliseerde Title-tag

    Gebruik de hoofdzoekterm en houd je aan de richtlijnen voor de ideale lengte van de Title-tag van een pagina.
  • Converterende Meta-tag
    Gebruik de hoofdzoekterm en richt je vervolgens op conversie. Om jouw meta-description sterker te maken dan alle 9 anderen op de pagina met zoekresultaten.
  • Optimalisatie van de content
    Verwerk de hoofdzoekterm en aanvullende semantisch samenhangende zoektermen in de content op de pagina, net als in één of meerdere subkoppen.
  • Bruikbare interne links

    Voeg bruikbare interne links toe, net als één of meerdere links naar externe bronnen. Altijd met de intentie om waardevolle extra informatie te bieden. Voor de lezer en passend bij zijn of haar intentie.

SEO teksten laten schrijven op een domein met autoriteit

Een website met autoriteit en daarvoor op zoek naar SEO teksten met relevantie? Lees hoe je zelf SEO webteksten kunt schrijven. Of neem contact met me op, dan ga ik graag als SEO tekstschrijver voor je aan de slag.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick heeft zijn bachelor in International Business & Management behaald aan de Universiteit Maastricht. Vervolgens heeft hij zich tijdens zijn master Economic & Consumer Psychology aan de Universiteit Leiden gespecialiseerd in consumentengedrag. Hij is SEO tekstschrijver bij Wessels Teksten en blogt wekelijks op ConsumentenPsycholoog.nl.