Blog


Slimme SEO voor kleine bedrijven: unieke content zonder een letter te hoeven schrijven

Een kleine of middelgrote organisatie en met een beperkt budget voor SEO toch beter vindbaar worden? Er bestaat een manier om content te creëren zoals Google dat graag ziet, zonder zelf ook maar een letter op papier te hoeven zetten.

Hoe dat kan? Door slim gebruik te maken van reviews. Over de producten die je levert of de dienstverlening die je aanbiedt. Door klanten die je daar graag over vertellen, op basis van hun eigen ervaringen. Waardoor de content automatisch uniek is, terwijl je daar met een beetje slimme psychologie bovendien de belangrijke zoektermen in kunt laten verwerken.

Google’s wens: unieke en waardevolle content

Google houdt van content die voldoet aan twee belangrijke eigenschappen:

  • Uniek
    De zoekmachine houdt van content die nog nergens anders staat, om bezoekers iets nieuws te vertellen.
  • Waardevol
    Zorg voor content die van waarde is voor nieuwe bezoekers, bijvoorbeeld door ervaringen van bestaande klanten te delen.

Het grote voordeel is dat je hier met reviews als SEO teksten eenvoudig aan kunt voldoen. Op het moment dat je klanten vraagt om een beoordeling in hun eigen woorden is die automatisch uniek. De kans is bovendien heel groot dat klanten totaal anders schrijven over producten en diensten dan hoe een fabrikant dat zou doen. Of hoe jij dat zou doen over je eigen diensten.

Nieuwe bezoekers houden van reviews. Maar liefst 88% van de mensen geeft aan reviews te gebruiken in hun keuze voor nieuwe producten of diensten. Dat maakt de content op een belangrijke manier waardevol, zodat je voldoet aan twee van de belangrijke voorwaarden die Google stelt.

Reviews (op je eigen website)

Wil je profiteren van de toegevoegde waarde van deze SEO webteksten? Zorg er dan wel voor dat je die op de eigen website plaatst. Binnen het eigen domein, om de waarde daarvan aan je eigen website toe te laten kennen.

Tip: met reviews op de eigen website dragen ze bij aan je (lokale) vindbaarheid. Liever maximaal werken aan je online autoriteit? Kies dan voor een externe aanbieder van de reviews, waarmee je profiteert van het onafhankelijke karakter.

Plaats de reviews bij de producten of de diensten die je levert. Of maak daarvoor een specifieke pagina aan, zoals ik dat het gedaan voor een paar referenties. Op die manier kan Google de tekst goed indexeren en dragen de reviews bij aan je online vindbaarheid.

Verleiden tot een SEO review: een beetje psychologie

Tenminste, als je daar op een psychologisch handige manier mee omgaat natuurlijk. Voor een beetje verleiding, waarmee je er ook voor kunt zorgen dat klanten precies die termen noemen die je graag hoort.

Je kunt immers helemaal blanco vragen om een review, zonder verdere sturing. Je kunt ook specifieker vragen naar bepaalde ervaringen of specifieke termen. Ben je bijvoorbeeld lokaal en regionaal actief rondom Leiden? Dan zou je (lokale) klanten kunnen vragen wat ze zo prettig vinden aan een tekstschrijver in Leiden. De kans is groot dat ze de plaatsnaam verwerken in hun antwoord.

Je geeft op die manier een voorzet, waarmee je gebruik maakt van het psychologische priming. Kies je woorden zorgvuldig, zodat je klanten als SEO tekstschrijver over je kunt laten spreken in de bewoording die je graag ziet. Waardoor je daar vervolgens je voordeel mee kunt doen op de eigen website. Om direct beter vindbaar te worden, zonder dat je daar aan de reviews zelf ook maar een letter aan hoeft mee te schrijven.

Benieuwd naar meer handige tips om je vindbaarheid te verbeteren of op zoek naar een ervaren SEO tekstschrijver? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.