Blog


5 veelgemaakte fouten waarmee je een SEO-strategie niet van de grond krijgt

Goede vindbaarheid is ontzettend waardevol. Aan de andere kant kost het veel tijd en moeite om dit voor belangrijke zoektermen voor elkaar te krijgen. Ik werk als [SEO tekstschrijver] hard aan mijn eigen vindbaarheid, maar ben voor het succes minstens zo afhankelijk van een goede strategie.

Ik werk tegenwoordig alleen nog voor klanten die minimaal een online marketeer in dienst hebben. Of die samenwerken met een online marketing bureau waar een dergelijke specialist actief is. Op die manier richt ik me op bedrijven en organisaties die weten wat er moet gebeuren en daar een specialist bij zoeken voor de teksten. En voor bedrijven die serieus met SEO aan de slag willen. Op basis van een gedegen strategie. En dan behoed ik ze graag voor de volgende veelgemaakte fouten. Want daarmee krijg je een SEO-strategie niet van de grond:

  1. Zoektermen met een te hoge moeilijkheidscore
  2. Focus op short-tail ego-zoektermen
  3. Geen aandacht voor de URL en meta-beschrijving
  4. Teveel gebruik van zoektermen
  5. 100% focus op (interne) content

Zoektermen met een te hoge moeilijkheidscore

Voor mijn zoekwoordenonderzoeken maak ik gebruik van SEMrush. Dat betaalde pakket biedt inzicht in zoekvolumes en de moeilijkheidsscore. Het is een alternatief voor de Google concurrentiescore die de AdWords Zoekwoordplanner laat zien. Interessant, want een hoge concurrentie in AdWords hoeft niet automatisch een hoge moeilijkheid voor SEO te betekenen. Met software die de moeilijkheidsscore voor SEO laat zien kan ik veel beter bepalen hoeveel tijd en moeite er in een zoekterm gaat zitten.

Het is vooral met volledige nieuwe domeinen lastig om snel een goede positie te verwerven voor zoektermen met een hoge moeilijkheidsscore. Optimalisatie van de content alleen is dan vaak niet voldoende. De domeinautoriteit en het externe linkprofiel van concurrenten zijn namelijk vaak stukken sterker. Het is dan een kwestie van ‘pick your battles’. Door zoektermen te kiezen met een lagere moeilijkheidsscore en daar eerst de focus op te leggen.

Focus op short-tail ego-zoektermen

In het verlengde daarvan gaat de nadruk soms al in de eerste fase uit naar short-tail zoektermen. Of ego-zoektermen, zoals ik ze onlangs noemde. Het zijn zoektermen met ontzettend veel zoekvolume, waardoor ze op het eerste gezicht wellicht interessant lijken. In de meeste gevallen is ook de moeilijkheid hoog en zal het niet meevallen om daar snel goed voor de ranken. Bovendien is het de vraag of potentiële klanten zo’n ego-zoekterm gebruiken. Of dat ze meer long-tail zoeken op het moment dat ze daadwerkelijk toe zijn aan een aankoop of een aanvraag.

Om de strategie goed van de grond te krijgen zijn juist SEO teksten gericht op long-tail zoektermen interessant. Voor (sub)categorieën en populaire producten in een webshop of voor specifieke diensten of landingspagina’s voor andere websites. De long-tail biedt interessante kansen in een niche. Bijvoorbeeld met lange blogartikelen die tot in detail uitleggen hoe iemand de beste keuze maakt of waarop te letten bij een aankoop.

Geen aandacht voor de URL en meta-beschrijving

SEO is steeds meer een kwestie van goede content. Google herkent die goede content en waardeert dat. Dat neemt echter niet weg dat er ook ‘onder de motorkap’ nog altijd van alles gaande is.

Een goede SEO-strategie vraagt niet alleen om het schrijven van SEO webteksten. Het is daarnaast ook verstandig om meteen goed te kijken naar de URL’s en de sitestructuur, net als de meta-beschrijvingen. Door alle elementen in één keer te optimaliseren lukt het veel beter om met de belangrijkste pagina’s het verschil te maken. Dat die optimalisatie niet meteen zichtbaar is voor de gebruiker maakt de inzet niet minder relevant en belangrijk.

Teveel gebruik van zoektermen

Ondertussen vraagt een goede SEO tekst juist om minder zoektermen dan in het verleden. Daar waar 2 – 3% toen heel gebruikelijk was kennen langere artikelen en informatieve pagina’s nu vaak een dichtheid van 0 – 1%. Dat is ruim voldoende om Google aan te geven waar een pagina over gaat. Ook het gebruik van synoniemen is sinds Google Hummingbird veel gebruikelijker geworden, omdat de semantische samenhang daartussen de zoekmachine veel beter vertelt waar een pagina over gaat en je daar als website de waardering voor krijgt.

Een strategie waarbij de zoekterm in iedere alinea een paar keer voorkomt is wat dat betreft uit de tijd en zal je van mij als SEO tekstschrijver niet snel zien. In plaats daarvan gaat het om waardevolle content met verschillende zoektermen die semantisch samenhangen. Uiteraard gecombineerd met interne en externe links, want alleen de content op de eigen website is niet voldoende om het verschil te maken.

100% focus op (interne) content

Tenslotte gaat de focus namelijk vaak uit naar de content op de eigen website. Dat is een goed vertrekpunt, maar er is meer nodig om goede vindbaarheid te realiseren en hoger in Google te komen. Goede zoekmachine optimalisatie bestaat uit schone code en een snelle laadtijd (techniek), uitstekende content die relevant is (tekst) en een waardevol linkprofiel vanuit externe websites (autoriteit).

Overigens gebruik ik zelf alleen de content en goede websitetechniek, omdat ik als tekstschrijver voor SEO zo eigenwijs ben om het zonder linkbuilding te willen laten zien. Dat wordt in de toekomst mogelijk de norm, maar het is nu iets dat ik klanten natuurlijk niet adviseer. Binnen een goede SEO-strategie heeft ook linkbuilding een plaats, mits dat gebeurt met de focus op kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Samen een goede SEO-strategie ontwikkelen en aan de hand daarvan waardevolle teksten (laten) schrijven? Neem contact met me op, dan vertel ik je graag meer over de mogelijkheden.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.