Blog


3 type bedrijven waarvoor SEO teksten helemaal niet interessant zijn

SEO teksten dragen samen met een hoogwaardig extern linkprofiel en een technisch geoptimaliseerde website bij aan de organische vindbaarheid. De content vormt een belangrijke pijler, maar is alleen interessant als die organische zoekopdrachten het verschil maken.

Een gemiddelde webshop heeft organisch veel te winnen, maar dat geldt niet voor alle bedrijven. Deze bedrijven hebben bijvoorbeeld veel minder aan professionele SEO teksten:

  • Start-ups en innovators
  • Snelle verkopers
  • Promotors van evenementen

Werkzaam bij een dergelijk bedrijf en er online voor zorgen dat je meer aanvragen kunt realiseren of potentiële klanten kunt aantrekken? Betaalde kanalen zijn dan veel interessanter. Kies voor SEA in plaats van SEO. Search Engine Optimization is goed geschikt bij aanbod waar (veel) mensen naar zoeken, waar kwaliteit belangrijker is dan de snelheid en waarbij er sprake is van een min of meer stabiel aanbod.

Aanbod waar nauwelijks mensen naar zoeken

Als start-up of innovator werk je met state-of-the-art technologie, voor oplossingen die mensen nog niet of nauwelijks kennen. Ik werk bijvoorbeeld voor een start-up die een geurdispenser ontwikkelde, om in combinatie met de juiste muziek een unieke sfeer in huis te creëren. Een mooi product, maar iets dat nog weinig mensen kennen en waar nog minder mensen naar zoeken.

Het is mogelijk om meer generieke zoektermen te zoeken bij het innovatieve product dat je lanceert of ontwikkelt. Je loopt daarmee echter het risico te verzanden in zoektermen met hoge volumes en dito moeilijkheid, omdat ook veel andere (grote) bedrijven zich daar organisch op richten. Veel effectiever is dan een gerichte betaalde campagne, die meteen resultaat oplevert.

SEO teksten zijn geschikt om zoekvolume te oogsten. Om te zaaien maak je gebruik van branding- en andere online campagnes, waarmee je de doelgroep kunt vertellen over een uniek product of een vernieuwende oplossing.

Snelheid belangrijker dan kwaliteit

Wil je zo snel mogelijk producten verkopen, het liefst in groot volume? Opnieuw een reden om geen gebruik te maken van SEO. Teksten gericht op de organische vindbaarheid zijn, mits goed geschreven, uitermate effectief, maar (erg) langzaam. Ze hebben lang effect, maar het duurt ook lang voordat Google ze op basis van hun volledige waarde oppakt.

Gemiddeld genomen bereik ik binnen 3 – 6 maanden resultaat voor klanten, zelfs als we in een paar weken tijd veel unieke content creëren en die in hoog tempo publiceren. Google heeft even nodig om alles goed te indexeren en met name blogcontent moet vanaf dat moment externe links gaan verzamelen. Daar is tijd voor nodig, waardoor SEO webteksten niet geschikt zijn als je snel resultaat zoekt.

Kies in dat geval opnieuw voor SEA, waarbij je de activiteiten op termijn over zou kunnen laten gaan in SEO. Op die manier heb je meteen resultaat, om vervolgens de tijd te nemen de maandelijkse kosten omlaag te brengen en te profiteren van de duurzame organische resultaten.

Eenmalige aanbiedingen en specifieke evenementen

En organiseer je specifieke elementen of gaat het om eenmalige aanbiedingen waarvoor je een groot publiek warm wil maken? Ook in dat geval is SEO helaas niet de juiste keuze, in ieder geval niet om op korte termijn resultaat te realiseren. Teksten gericht op de organische vindbaarheid zijn het best geschikt voor een min of meer stabiel aanbod.

Je kunt wel werken aan de organische vindbaarheid als evenementenbureau, zoals ik mezelf online profileer als SEO tekstschrijver. Voor de promotie van specifieke elementen en tijdelijke of zelfs eenmalige aanbiedingen kun je beter gebruik maken van andere onlinemarketingkanalen. En wil je toch aan de slag met SEO? Zorg er dan voor dat je dat bijvoorbeeld klanten en bezoekers laat doen. Zonder dat je daar zelf een letter voor hoeft te (laten) schrijven.

Behoort jouw bedrijf niet tot één van de drie categorieën en zie je wel kansen op het gebied van SEO? Neem contact met me op, dan vertel ik je graag meer over wat ik voor je kan betekenen als schrijver voor SEO.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.