Blog


Geen succes zonder structuur: bouw SEO vanaf de basis op

Succes met zoekmachine optimalisatie vraagt om een gedegen structuur. Structuur in de teksten die je schrijft of laat schrijven. En structuur in de manier waarop je die teksten plaatst. Om zowel short-tail zoektermen als long-tail zoektermen de juiste plaats te geven.

Als klanten me vragen alle teksten op de website te optimaliseren voor Google of die zelfs vanaf scratch te schrijven werk ik eerst aan de structuur. Ik doe een zoekwoordenonderzoek en stel op basis daarvan een site-structuur voor. Een sitemap, waarin ik SEO teksten op meerdere niveaus voorstel. Inclusief voorstellen voor horizontale en verticale interne links, om de content onderling te verbinden. Het is die structuur in de aanpak die de basis legt voor succes. SEO teksten worden namelijk pas echt waardevol als er een idee achter zit. Om Google heel duidelijk aan te geven welke pagina moet ranken voor welke zoekterm. En door ondersteunende content te schrijven voor de lastigste en belangrijkste zoektermen.

SEO teksten op meerdere niveaus

Een goede SEO tekstschrijver houdt rekening met de verschillende niveaus voor de teksten. Op basis van een zoekwoordenonderzoek, aan de hand van het zoekvolume en een eventuele moeilijkheidsscore of het klikpotentieel.

Stel dat ik mijn website wil optimaliseren rondom de zoekterm [tekstschrijver]. Een korte analyse leert me dan dat die zoekterm maandelijks 1.600x gezocht wordt. Meer specifiek wordt er maandelijks 590x gezocht naar [seo tekstschrijver] en nog specifieker wordt er maandelijks 30x gezocht naar [seo tekstschrijver gezocht]. Die drie termen bieden een mooie vereenvoudigde basis voor een structuur met meerdere niveaus.

Op het hoofdniveau schrijf ik een algemene tekst over het vak als ‘tekstschrijver’. In de tekst kan ik ondersteunende zoektermen gebruiken zoals [tekstschrijver gezocht] en [freelance tekstschrijver]. Met, respectievelijk, 320 en 210 zoekopdrachten per maand interessant en bovendien uitermate relevant. Bovendien verwerk ik de term [seo tekstschrijver]. Niet om dit artikel daarvoor te laten ranken, maar om te kunnen linken naar een onderliggende tekst.

Op een lager niveau schrijf ik namelijk een tekst over mijn werk als ‘seo tekstschrijver’ en daaronder zelfs een tekst voor situaties waarin er een ‘seo tekstschrijver gezocht’ wordt. Op die manier zou ik drie pagina’s aanmaken, met de volgende URL’s:

  • https://www.wessels-teksten.nl/tekstschrijver/
  • https://www.wessels-teksten.nl/tekstschrijver/seo-tekstschrijver/
  • https://www.wessels-teksten.nl/tekstschrijver/seo-tekstschrijver/seo-tekstschrijver-gezocht/

Zoals je merkt leiden de 3 niveaus in dit voorbeeld tot een lange URL, waarin de term ‘tekstschrijver’ 3x voorkomt. Dat is wat mij betreft net iets te veel van het goede, maar het illustreert hoe je bij meerdere diensten of een webshop kunt werken met een duidelijke structuur voor de SEO teksten.

Interne links: horizontaal en verticaal

De verschillende niveaus voor de SEO teksten maken bovendien twee soorten interne links mogelijk. Horizontaal, door verschillende diensten, categorieën of producten op hetzelfde niveau met elkaar te verbinden. Op basis van relevantie en SEO-technische samenhang. Als handige link voor bezoekers die op die manier sneller vinden wat ze (ook) zoeken, en door Google goed opgepakt voor de vindbaarheid.

En verticale interne links, door vanaf het lagere niveau omhoog te linken. Ik kan vanuit mijn tekst voor [seo tekstschrijver gezocht] een link plaatsen naar het artikel voor [seo tekstschrijver], bijvoorbeeld als daarin andere of meer relevante informatie staat. Omlaag linken kan ook, waardoor de verschillende niveaus elkaar zowel omhoog als omlaag kunnen versterken.

De verschillende niveaus voor SEO teksten kun je herkennen bij diverse van mijn klanten, waarvoor ik goede resultaten boekte. Begin altijd bij de basis en bouw de structuur voor de content meteen goed op. Op die manier haal je het maximale rendement uit teksten, bijvoorbeeld dankzij de interne links in horizontale en verticale richting. En dankzij de heel duidelijke keuze voor hoofd- en subzoektermen per pagina, waarbij de pagina rankt voor de hoofdterm. En alleen voor de hoofdterm, zodat je Google per zoekterm precies aan kunt geven welke pagina je graag wilt laten zien.

Samen aan de slag met de structuur voor jouw SEO teksten, voor de website of webshop? Neem contact met me op, dan help ik je er graag mee op weg.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.