Blog


De ideale blogs volgens een SEO tekstschrijver: hoeveel woorden heb je nodig?

Hoe lang zou een ideaal blogartikel moeten zijn? Een belangrijke vraag, vooral als je een SEO tekstschrijver wilt inschakelen of zelf met geoptimaliseerde content aan de slag wilt. Wat is immers het effect van meerdere korte blogs of één lange blog waarin je diverse perspectieven combineert?

Er is al langer een trend gaande die aangeeft dat het gaat om de kwaliteit, in plaats van de kwantiteit. Goede SEO teksten vragen om een duidelijke structuur, zowel voor specifieke artikelen als de website als geheel. Laat een zoekwoordenonderzoek uitvoeren, bepaal de ideale site-structuur en schrijf daar je geoptimaliseerde content voor. En schrijf Skyscraper-artikelen als je voor belangrijke en lastige zoektermen echt het verschil wilt maken.

1.800 – 2.000 woorden per artikel

Van zo’n Skyscraper-artikel weten we dat het qua lengte eigenlijk niet gek genoeg kan. Toch is het ook voor andere SEO teksten de moeite waard om het in de lengte in plaats van het aantal te zoeken. Ik adviseer mijn klanten liever 1 tekst van 1.000 woorden dan 2 teksten van 500 woorden per stuk. En zo schrijf ik liever 2.000 woorden om een voor klanten interessant onderwerp uit te diepen dan 4 verschillende blogs.

Bovendien is die focus op langere artikelen niet iets van de laatste paar maanden. Het is een trend die al een paar jaar aan de gang is, zoals een onderzoek door Backlinko.com met hulp van Eric van Buskirk uitwees. Zij ontdekten dat lange artikelen gemiddeld genomen beter scoorden. Websites die kiezen voor lange content op basis van hoge kwaliteit staan gemiddeld genomen hoger in Google dan concurrenten die gaan voor de grote aantallen.

En wat betekent dat concreet voor de ideale lengte van een blog door een SEO tekstschrijver? Wat mij betreft zou het om minimaal 1.000 woorden moeten gaan. Het onderzoek wijst zelfs uit dat het de artikelen met 1.800 – 2.000 woorden zijn die gemiddeld genomen het best scoren. Ter indicatie, dat betekent 4 – 5 A4 aan content. Lange artikelen, waarin je als schrijver echt de ruimte hebt om de diepte in de duiken.

Optimaliseren voor onderwerpen

Die ruimte sluit bovendien aan bij een ander belangrijk doel: optimaliseren voor onderwerpen in plaats van specifieke zoektermen. Dat helpt je SEO webteksten zo ‘breed’ mogelijk te schrijven. Vanuit meerdere perspectieven of op basis van verschillende deelonderwerpen. Je krijgt als schrijver de kans om diverse standpunten uit te werken, net als een goed intro en een uitvoerige conclusie.

Het is aan de andere kant belangrijk om hierin natuurlijk niet te ver door te schieten. Het is niet de bedoeling om meerdere verschillende onderwerpen te behandelen. Voor twee onderwerpen schrijf je twee artikelen, maar voor twee perspectieven of deelonderwerpen schrijf je er gewoon één. Op die manier kan ik het in dit artikel hebben over de 1.800 – 2.000 woorden als de ideale lengte, net als het optimaliseren voor onderwerpen in plaats van zoektermen alleen. Dat twee legt vanuit een ander perspectief uit waarom de langere artikelen beter scoren dan de kortere, zodat de beide delen goed in een enkel artikel passen.

En benieuwd hoe je dat rijmt met een zoekwoordenonderzoek? Ik gebruik de volgende opzet voor alle artikelen die ik schrijf:

[hoofdzoekterm + subzoekterm 1, subzoekterm 2, etc.]

Op die manier kies ik altijd één hoofdzoekterm voor de tekst, in dit geval gaat het om [seo tekstschrijver]. Daarnaast gebruik ik een aantal aanverwante zoektermen, zoals [seo teksten]. Afhankelijk van de lengte van de tekst gebruik ik 3 – 5 of zelfs nog iets meer aanvullende termen. Dat helpt me de tekst te optimaliseren voor een compleet onderwerp, in plaats van voor een enkele zoekterm. Heel concreet helpt het te voorkomen dat ik de term [seo tekschrijver] te vaak in de tekst zou moeten verwerken, waardoor het onnatuurlijk zou overkomen.

In plaats daarvan helpt de opzet met een hoofd- en subzoektermen me de teksten te optimaliseren voor meerdere termen, die een gedeeld onderwerp hebben. Als ik de site-structuur en SEO optimalisatie-strategie voor websites bepaal gebruik ik een hoofdzoekterm maximaal één keer voor een pagina. Daarmee voorkom je eenvoudig dat verschillende pagina’s binnen de website met elkaar gaan concurreren. De subzoektermen gebruik ik één of meerdere keren, ter ondersteuning om te schrijven voor onderwerpen in plaats van de zoektermen.

Content en 2 andere belangrijke pijlers

De ideale lengte van lange artikelen en optimalisatie voor onderwerpen dragen samen bij aan de goede vindbaarheid van jouw website. Tenminste, als je zorgt voor de volgens Andre Lipattsev ideale mix voor SEO. Hij is Google Search Quality Senior Strategist en stelt dat de volgende drie onderdelen essentieel zijn om hoger in Google te komen:

  • Content
  • Links
  • RankBrain

De content kun je zelf schrijven. En ben je niet zo’n schrijver? Dan schakel je daar natuurlijk een SEO tekstschrijver voor in. Ook de links zou je gedeeltelijk zelf kunnen verzamelen. Door middel van uitstekende artikelen, of door de contacten uit je netwerk aan te spreken. Effectiever is het wat mij betreft om een specialist in linkbuilding in te schakelen. Die specialist zal rekening houden met zaken als de domeinautoriteit en andere belangrijke factoren, om opnieuw te focussen op de kwaliteit in plaats van de kwantiteit. Liever een paar waardevolle links, dan veel links met niet of nauwelijks waarde.

Over RankBrain schreef ik eerder al eens een artikel. Een korter artikel, met daarin 5 belangrijke stappen die je op weg kunnen helpen met links naar de meer uitgebreide pagina’s. Zodat je daar zelf mee aan de slag kunt, of beter kunt beoordelen hoe ik daar als SEO tekstschrijver voor je mee aan de slag kan gaan.

Aan de slag: schakel een ervaren SEO tekstschrijver in

Zelf niet zo’n schrijver of binnen het team van online marketeers op zoek naar een specialist in zowel SEO als in tekstschrijven? Neem contact met me op. Dan vertel ik je graag meer over de mogelijkheden en hoe ik voor klanten mijn resultaten behaal.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.