Patrick Wessels 09 juli 2018

SEO tekstschrijver voor webshops: welke interne links plaats je?

Een SEO tekstschrijver inschakelen voor je webshop, maar vind je het lastig om die te briefen? Bijvoorbeeld als het gaat om de interne links die je in de teksten wilt laten verwerken? Als je dat goed doet dragen zowel de SEO teksten als de onderlinge links bij aan de vindbaarheid van de webshop. Iets dat een tekstschrijver je eigenlijk zou moeten kunnen vertellen, maar waar het soms nog wel eens aan schort als ik mijn klanten vraag naar hun eerdere ervaringen.
Daarom een overzicht, van de interne links die je kunt plaatsen, het nut daarvan en hoe ik daar zelf bij klanten mee omga. Want, link je vanuit hoofd- naar subcategorieën of precies andersom? En is het de moeite waard om categorieën onderling aan elkaar te linken? Ik zet een paar handige tips voor je op een rij.
Let op: voor alle links geldt dat het verstandig is om daar enigszins spaarzaam mee om te gaan. Zodra je te veel links op een pagina verwerkt ‘versnippert’ de lintwaarde die je doorgeeft, waardoor het effect maar klein is.

Van hoofd- naar subcategorieën: handig

Als ik kijk naar de vragen die klanten me stellen lijkt het vooral gebruikelijk om vanuit hoofdcategorieën naar subcategorieën te linken. Vaak logisch ook, en handig voor bezoekers bovendien. Stel dat je bij mijn klant Carnavalskleding.nl zoekt naar kostuums rondom beroepen en hobby’s, dan vind je daar interne links naar bijvoorbeeld legerpakken en politiepakken.
Is het altijd belangrijk om deze links te plaatsen? Dat valt wel mee. Het is vooral handig voor de bezoeker van de pagina. Vooral wanneer een hoofdcategorie veel subcategorieën heeft zou het grote aantal interne links de linkwaarde gemakkelijk kunnen laten afnemen. Ik heb zelfs een paar klanten die om die reden bewust geen (of nauwelijks) gebruik maken van interne links omlaag, vanuit de hoofd- naar subcategorieën.

Omhoog naar de hoofdcategorie: verplicht

En andersom dan, vanuit de subcategorieën naar de hoofdcategorie? Iedere SEO tekstschrijver zou je moeten kunnen vertellen dat dit essentieel is. Verplicht, om niet een grote gemiste kans te laten liggen.
Zodra je vanuit een subcategorie omhoog linkt naar een hoofdcategorie draagt dit bij aan de paginawaarde daarvan. En link je vanuit 5 verschillende subcategorieën omhoog naar de ene hoofdcategorie daarboven? Dan draagt dat dus 5x bij aan de paginawaarde, terwijl je daar per subcategorie maar één link voor nodig hebt.
Een linkstrategie zoals je die bijvoorbeeld ziet bij mijn klant Dekbed-Discounter.nl, om de hoofdcategorieën zoveel mogelijk paginawaarde mee te geven. Bijvoorbeeld dankzij een link vanaf de pagina voor katoenen dekbedovertrekken.

Onderling tussen subcategorieën: mits relevant

En tenslotte, is het de moeite waard om te linken tussen subcategorieën onderling? Dat kan enigszins bijdragen aan de paginawaarde, mits het aantal links op de versturende pagina niet te groot is natuurlijk. Het is vooral interessant om een link te plaatsen als die relevant is voor de bezoeker. Bijvoorbeeld op het moment dat iemand zoekt naar instappers, maar je ook een categorie hebt met loafers. Indien je daar aparte categorieën (en pagina’s) voor gebruikt is het soms de moeite waard om bezoekers aan te geven dat er ook andere categorieën zijn waar ze in kunnen kijken. Zoals de aanbevolen producten in een webshop, die ‘mensen ook kochten die dit product bekeken’. Als dient naar de bezoeker, maar niet zo zeer als een van de taken van een SEO tekstschrijver. Zoals het adviseren van het aantal woorden per pagina bijvoorbeeld wel een belangrijke taak is.
Nog vragen over het gebruik van interne links of benieuwd hoe ik die op een natuurlijke manier in mijn teksten verwerk? Neem contact op, dan vertel ik je er graag meer over.