Patrick Wessels 20 augustus 2018

Ontdek wat de concurrent doet: 5 vragen die een SEO tekstschrijver onderzoekt

Ook online hoef je niet opnieuw het wiel uit te vinden. Een professionele concurrentieanalyse biedt je inzicht in wat anderen doen en kan een goede basis vormen om zelf aan de slag te gaan. Met unieke teksten door een SEO tekstschrijver, erop gericht om jouw concurrent te verslaan.
Regelmatig vragen klanten mij of ik ervoor kan zorgen dat ze voor hun belangrijkste [zoektermen] op pagina 1 of zelfs positie 1 terecht zullen komen. Het antwoord daarop is standaard ‘nee’. Goede vindbaarheid bestaat uit de combinatie van waardevolle content, uitstekende online autoriteit en efficiënte websitetechniek. Ik heb invloed op alleen de content, waardoor ik onmogelijk garanties af kan geven.
Aan de andere kant kan ik wel garanderen dat het aan de content in ieder geval niet zal liggen, als ik die voor je aanpak. Waarbij ik kan werken vanuit eigen kracht op basis van een zoekwoordenonderzoek en contentplan, of waarvoor een concurrentieanalyse de basis kan vormen.
Zodra je een concurrent wilt (laten) analyseren is het verstandig om goed te weten waar een SEO tekstschrijver naar kijkt. Met 5 belangrijke vragen krijg je een goed beeld van welke content een concurrent gebruikt en wat je minimaal zal moeten doen om dat te verslaan. Stel in ieder geval de volgende vijf vragen:

  1. Welke soorten content zijn er aanwezig?
  2. Hoe lang is de content gemiddeld?
  3. Waarover gaan de belangrijkste artikelen?
  4. Wat is de schrijfstijl van de content?
  5. Hoe vaak verschijnt er nieuwe content?

Welke soorten content zijn er aanwezig?

Een concurrent die waardevolle content gebruikt versla je niet zonder op z’n minst dezelfde kwaliteit content te publiceren. En om minstens dezelfde kwaliteit te publiceren moet je eerst weten hoe het er bij de ander uitziet. Niet door meteen alle artikelen van voor tot achter te moeten lezen, maar wel door na te gaan welke soorten content er aanwezig zijn.
Gebruikt de concurrent bijvoorbeeld categorie- en subcategorieteksten voor de webshop? Schrijf de ander lange blogartikelen over de producten en categorieën? Is er sprake van specifieke landingspagina’s of wellicht een kenniscentrum? Door de verschillende vormen van content in beeld te brengen ontdek je eenvoudig waar de kansen liggen. En waarmee je aan de slag zal moeten, om het qua content uiteindelijk beter te kunnen doen.

Hoe lang is de content gemiddeld?

Zodra je een beeld hebt van de verschillende soorten content is het verstandig om naar de lengte daarvan te kijken. Stel dat ik m’n vindbaarheid voor de zoektermen [wat zijn seo teksten] wil verbeteren, dan heeft een artikel van 300 – 500 woorden weinig zin, als mijn belangrijkste concurrenten uitvoerige artikelen van 1.500 woorden en meer hebben gepubliceerd. Ik kan in die korte tekst nooit de waarde bieden die zij presenteren, waardoor mijn content het uiteindelijk af zal leggen.
Analyseer de gemiddelde lengte van bijvoorbeeld landingspagina’s, blogartikelen, categorieteksten en productteksten. Gebruik die gemiddelden als een grove richtlijn, in combinatie met de vuistregels zoals een SEO tekstschrijver die hanteert.
Tip: blogartikelen met meer lengte doen het over het algemeen beter dan de kortere artikelen. Een goed artikel van 1.000 woorden creëert meer SEO-waarde dan twee artikelen van 500 woorden samen.

Waarover gaan de belangrijkste artikelen?

Ga binnen de content na welke artikelen de belangrijkste bijdrage leveren aan de vindbaarheid. Dit valt zonder goede SEO-software niet mee, dus maak gebruik van Moz, SEMRush of een specialist die over die software beschikt.
Probeer na te gaan of bepaalde content veel backlinks heeft verzameld (of dat die ervoor zijn gekocht) en ga na welke pagina’s de meeste traffic binnenhalen. Op die manier kun je er voor de voor jou meest interessante zoektermen eenvoudig achterkomen wat er nodig is om daar ook goed voor te kunnen ranken. Met content die minstens zo goed is als die van de concurrent, in combinatie met voldoende online autoriteit en een technisch efficiënte website.
Bepaal de onderwerpen van de artikelen die het goed doen, de gekozen zoektermen, de lengte van het artikel en de insteek. Al die elementen samen bieden blijkbaar goede waarde voor bezoekers, in ieder geval in de ogen van Google. Doe daar je voordeel mee, om niet opnieuw het wiel te hoeven uitvinden.

Wat is de schrijfstijl van de content?

Lees vervolgens de belangrijkste artikelen van de concurrent. Niet om de inhoud van A tot Z tot je te nemen, maar om de gekozen schrijfstijl te ervaren. Gaat het om commerciële teksten met een krachtige CTA of gebruikt de concurrent vooral informatieve content? De gekozen schrijfstijl van de belangrijkste artikelen blijkt te werken, dus het is verstandig om daar op een vergelijkbare manier gebruik van te maken.
Gebruikt de concurrent een kennisbank met puur informatieve artikelen over producten, diensten of andere onderwerpen? Pas dan op met té commerciële content. Zorg er in plaats daarvan voor dat je informatieve artikelen schrijft of laat schrijven.
Tip: informatieve artikelen zijn uitstekend geschikt om in de Featured Snippets terecht te komen. Een voorbeeld zien? Google dan naar [wat zijn seo teksten].

Hoe vaak verschijnt er nieuwe content?

Ga tenslotte na hoe vaak de concurrent nieuwe content publiceert. Is er zoals bij mij sprake van een tweewekelijks blog, gaat het om een blogartikel per week of wellicht een nieuwe klantcase per maand? De frequentie bepaalt onder andere het aantal verschillende zoektermen dat de concurrent in de verschillende artikelen kan verwerken. Naarmate je jouw concurrent op meer verschillende zoektermen voorbij wilt is het belangrijk om minimaal dezelfde frequentie aan te houden. Of daar zelfs net wat boven te gaan zitten. Op die manier heb je de kans om de zoektermen mooi over de verschillende artikelen te (laten) verdelen.
Benieuwd hoe ik jouw concurrent als SEO tekstschrijver zou analyseren of meer weten over hoe je SEO webteksten schrijft? Neem contact met me op, dan vertel ik je er graag meer over.