Patrick Wessels 17 september 2018

Geen paniek: Google gebruikt Author Reputation niet als ranking factor

Afgelopen zomer werd bekend dat Google de Quality Rater Guideliness had aangepast. Jennifer Slegg was er als een van de eersten bij en legde uit wat er was veranderd.
Een van de grote veranderingen die SEO tekstschrijvers opviel was dat Google haar content curatoren nu aanspoorde Research on the Reputation of the Website or Creator of the Main Content te doen. In plaats van gewoon Reputation Research. Die uitbreiding bleek de aanwijzing dat Google wil dat er nauwkeuriger gekeken wordt naar wie bepaalde content geschreven heeft.

Search Quality Rater Guideliness

Onder andere SearchEngineJournal legde uit wat er met het oog op low quality content was veranderd. Simpel gezegd moeten Quality Raters voor Google content aanmerken als low quality wanneer die voldoet aan een van 7 belangrijke kenmerken. Het gaat dan bijvoorbeeld om onvoldoende expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Net als om algehele lage kwaliteit van de content of om de lengte van een artikel die niet past bij de gebrachte informatie.
Opvallend is dat Google ook wil dat Quality Raters content aanmerken als van lage kwaliteit als de titel overdreven of opvallend is, net als wanneer de schrijver of de website als geheel een (mild) negatieve reputatie heeft. Voordat dit kan worden vastgesteld moet er wel uitgebreid onderzoek worden gedaan naar de reputatie van een website of schrijver.

Google legt uit: geen ranking factor

Zowel SEO tekstschrijvers als andere specialisten schoten in de stress. Zou Author Reputation opnieuw een ranking factor worden? Google heeft daarmee al eens geëxperimenteerd, maar kwam daar snel op terug.
En ook nu is daar geen sprake van. Het klopt dat Quality Raters de reputatie van de auteur of complete website moeten meenemen in hun oordeel. Toch is er op dit moment geen sprake van die reputatie als ranking factor. John Mueller, Senior Webmaster Trends Analyst bij Google, legt dat uit in een Google-hangout. Hij laat er geen twijfel over bestaan.

Wat betekent dit voor jouw website en content? Zelfs als jouw website of de auteur van een artikel een slechte reputatie heeft zal dat geen schade berokkenen aan je vindbaarheid. Google gebruikt de reputatie niet als ranking factor binnen het algoritme. De Quality Raters kunnen de content die je publiceert slechts aanmerken als van lage kwaliteit. Eventueel kan Google daar indirect rekening mee  houden.

SEO tekstschrijver met profiel op de website?

Is het dan verstandig om een SEO tekstschrijver een eigen profiel te geven op de website, en te profiteren van een goede reputatie? Als je SEO webteksten laat schrijven kun je die gewoon onder je eigen naam, die van een eigen medewerker of die van een fictieve medewerker plaatsen. Door de SEO tekstschrijver een eigen profiel te geven zal de ranking van je website op de belangrijke zoektermen niet verbeteren. Zolang er geen sprake is van een negatieve reputatie van jouw website of de auteur heeft dit op geen enkele manier invloed op de vindbaarheid, ook niet indirect.
Probeer in algemene zin een schrijver te vinden of te vermelden die autoriteit heeft met betrekking tot het onderwerp. Ik bén SEO tekstschrijver, waardoor het prettig is dat die aan het woord is in de artikelen die je hier leest. En help je consumenten verzekeringen te vergelijken? Zorg er dan voor dat er iemand schrijft die goed weet hoe zo’n polis in elkaar zit. Bouw aan een sterke online reputatie. In plaats van dat je iemand met expertise in SEO nadrukkelijk vermeldt als auteur van een stuk over specifieke verzekeringen. De tekstschrijver als ghost-writer dus, omdat er qua reputatie verder weinig te halen valt.
Benieuwd wat ik voor je kan betekenen als tekstschrijver of ghost-writer voor je blog? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.