Blog


Waarom het geen zin heeft slechts een paar pagina’s te optimaliseren: 3 redenen door een SEO tekstschrijver

“We willen graag een paar pagina’s laten optimaliseren, om beter vindbaar te worden op belangrijke zoektermen.” Of, “Kun jij aangeven wat het kost om de teksten uit het hoofdmenu te optimaliseren met belangrijke zoektermen?”

Twee voorbeelden van vragen die ik regelmatig krijg, maar waar ik helaas weinig tot niets mee kan. Ik kan als SEO tekstschrijver geoptimaliseerde teksten schrijven en pagina’s optimaliseren, maar op de gevraagde manier is de kans klein dat dit een verschil zal maken voor de vindbaarheid.

Een SEO tekst schrijven is niet moeilijk, mits je aardig kunt schrijven. De echte toegevoegde waarde van een specialist in SEO ontstaat al veel eerder, namelijk tijdens de strategische fase. Door daar de juiste keuzes te maken voorkom je dat pagina’s onderling zullen concurreren en ligt de focus op waardevolle en leesbare teksten. Ik zal je in 3 redenen uitleggen waarom het geen zin heeft om willekeurig een paar pagina’s te optimaliseren.

Een zoekwoordenonderzoek en contentplan

Voordat ik aan de slag kan voor klanten heb ik altijd 3 dingen nodig, namelijk de gewenste:

  • Inhoud
  • Zoektermen
  • Stijl

De inhoudelijke kennis zit vaak bij de klant. Een interview of een e-mail met documentatie zijn geschikte vormen om die informatie over te brengen, zodat ik daarmee uit de voeten kan in de tekst.

Met het oog op de gewenste stijl vraag ik klanten altijd om een paar voorbeelden van websites of brochures die ze aanspreken. Dat maakt het makkelijker om de teksten die ik schrijf daarmee te vergelijken, waardoor de gewenste stijl iets objectiever wordt.

De gewenste zoektermen kan de klant kant-en-klaar aanleveren, als dat niet lukt doe ik daar zelf onderzoek naar. Ik doe een zoekwoordenonderzoek en maak op basis daarvan een contentplan. Ik zoek naar relevante zoektermen, interpreteer de zoekintentie en houd rekening met de zoekvolumes en SEO moeilijkheidsscore om een plan voor de content te maken.

Het is een belangrijke strategische opzet. Ik breng de meest relevante zoektermen in kaart, net als de complete website en eventueel aan te maken landingspagina’s. Op die manier zorg ik ervoor dat iedere zoekterm de juiste hoeveelheid aandacht krijgt. Uiteraard in onderlinge samenhang op basis van interne links.

Het is belangrijk om te voorkomen dat zoektermen onderling met elkaar gaan concurreren.

Onderlinge concurrentie voorkomen

Zodra iemand me vraagt een pagina te optimaliseren ontvang ik daarna vaak de gewenste zoektermen, maar soms ook niet. In dat laatste geval is iemand denk ik beter af met een SEO cursus, waardoor ik daar over het algemeen naar door verwijs. Als ik de zoektermen er wel bij krijg is dat beter nieuws, maar nog altijd niet voldoende.

Het is belangrijk om te voorkomen dat zoektermen onderling met elkaar gaan concurreren. Als iemand zoekt naar een [seo tekstschrijver] is het belangrijk dat mijn dienstenpagina naar voren komt. Als ik een blogartikel volledig voor die termijn zou optimaliseren bestaat het risico dat Google die gaat laten zien.

Door willekeurig pagina’s te optimaliseren voor gevraagde zoektermen is het risico groot dat pagina’s onderling met elkaar zullen concurreren. Na verloop van tijd is niet meer goed duidelijk welke zoektermen we eerder op welke pagina hebben gebruikt. Het wordt dan onmogelijk om daar goed rekening mee te houden. Bovendien valt het niet mee om op deze manier uit te gaan van het zoekvolume en de moeilijkheidsscore. Bijvoorbeeld om de gewenste lengte van content in verhouding tot andere stukken te bepalen.

Door met een zoekterm in het achterhoofd een nieuwe tekst te schrijven lukt het goed om dat op een waardevolle en leesbare manier te doen.

Waardevolle en leesbare teksten met een vleugje SEO

Tenslotte krijg ik regelmatig vragen om zoektermen te verwerken in bestaande teksten. Los van het feit dat dit natuurlijk heel eenvoudig is en dat eigenlijk iedereen dit kan levert het weinig kans op succes op. Google houdt van waardevolle en leesbare teksten, waarin sprake is van een vleugje SEO. Door teksten te gaan voorzien van zoektermen neemt de leesbaarheid en de waarde daarvan makkelijk en snel af.

Goede SEO heeft z’n waarde tijdens de strategische fase, helemaal aan het begin van het proces. Door daar rekening te houden met zoektermen en de onderlinge verdeling over diverse pagina’s op de website lukt het om die natuurlijk te verwerken. In URL’s en in titels, net als in de tussenkoppen en de rest van de tekst.

Door met een zoekterm in het achterhoofd een nieuwe tekst te schrijven lukt het goed om dat op een waardevolle en leesbare manier te doen. Er ontstaat een natuurlijke SEO-optimalisatie, zoals je een goed verhaal kunt vertellen als je weet waar je het over wilt hebben. Dat werkt veel effectiever dan later een paar zoektermen toevoegen, waarmee je heel kunstmatig aan de slag zou gaan.

Werken aan de vindbaarheid van je website en dat goed aanpakken? Neem contact met me op, dan leg ik je graag uit hoe we dat het best kunnen aanpakken.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.