Blog


De weldadige waarde van interne links: 4 weetjes rechtstreeks van Google

Interne links dragen krachtig bij aan een goede vindbaarheid. Met 4 weetjes ontdek je in een paar minuten waarom ik er bij klanten altijd op hamer om de sitestructuur op orde te brengen en goed onderling te linken. In een webshop en op andere websites, voor een betere vindbaarheid.

Een goede SEO tekstschrijver kent de waarde van interne links en kan je dus uitleggen over:

  • Meer waarde dankzij meer links
  • Tot 1.000 interne links per pagina
  • De vindbaarheid van Home, Over Ons en Contact
  • Hoe Google nieuwe pagina’s ontdekt met links

Meer links = meer waarde

Google gebruikt een geavanceerd algoritme om pagina’s te rangschikken in de zoekresultaten. Sommige onderdelen daarvan zitten verbazingwekkend simpel in elkaar. Google houdt bij hoeveel interne links een pagina ontvangt. Meer inkomende links voor een pagina betekent simpelweg meer waarde, dus een meer belangrijke positie binnen de website.

Interne links werken op een manier vergelijkbaar met externe links, als je werkt aan je online autoriteit. Google gaat er vanuit dat een pagina met veel inkomende links waarschijnlijk belangrijke informatie bevat. Dat verdient een positie hoog in de zoekresultaten.

Je hoeft je wat dat betreft geen zorgen te maken over een ‘onnatuurlijk’ aantal interne links dat je toepast.

Tot 1.000 links per pagina is prima

Google vindt 1.000 uitgaande interne links een ‘reasonable number’, en kijkt daar dus niet vreemd van op. Het gaat om alle links op een pagina, dus ook die in de header, de footer, het menu en de sidebar als je die gebruikt.

Je hoeft je wat dat betreft geen zorgen te maken over een ‘onnatuurlijk’ aantal interne links dat je toepast. Houd er wel rekening mee dat de waarde per link afneemt, naarmate je er meer toepast op een pagina. Simpelweg linken vanaf iedere pagina naar alle andere pagina’s op de website is daarom niet de beste strategie…

Schrijf je regelmatig blogs? Als je daarin interne links gebruikt naar andere belangrijke pagina’s zal Google je blogartikel sneller oppakken.

Home, Over Ons en Contact uitstekend vindbaar

De homepage, over ons-pagina en contactpagina optimaliseren voor Google? Zelfs als je het zou willen is het niet nodig. De kans is groot dat de pagina’s vanuit je menu of het logo standaard al gelinkt zijn, net als met een button om contact op te nemen. Al die interne links dragen sterk bij aan de vindbaarheid van die pagina’s. Zelfs met een niet of nauwelijks SEO-geoptimaliseerde tekst zal je dus merken dat de pagina’s het prima doen in de zoekresultaten.

Links helpen Google nieuwe pagina’s te ontdekken

Vorige keer gaf ik een handige tip om nieuwe pagina’s sneller te laten indexeren. Schrijf je regelmatig blogs? Als je daarin interne links gebruikt naar andere belangrijke pagina’s zal Google je blogartikel sneller oppakken. Ik kan hier bijvoorbeeld linken naar mijn landingspagina over hoe je SEO webteksten schrijft. Google checkt mijn blog gelukkig al regelmatig vanwege alle verse content, maar zou anders sneller op de hoogte zijn van een nieuw artikel dat een indexering verdient.

Slim gebruik maken van interne links? Ik ga er als SEO tekstschrijver graag voor je mee aan de slag. Vanuit een zoekwoordenonderzoek om een contentplan te maken, zodat ik op basis daarvan SEO teksten kan schrijven die jou beter vindbaar maken. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met me op, dan vertel ik je er graag meer over.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.