Blog


Daarom ranken langere artikelen hoger in Google: een SEO tekstschrijver legt uit

Langere artikelen doen het in de Google-zoekresultaten gemiddeld genomen beter dan kortere artikelen. Het is zo klaar als een klontje voor veel online marketeers en SEO tekstschrijvers. En het is ook iets dat ik klanten steevast aangeef als ze erover nadenken om te gaan bloggen. Maandelijks twee lange artikelen maken waarschijnlijk meer kans om jouw website hoger in Google te krijgen dan vier artikelen per maand die de helft zo lang zijn.

Toch is het niet de lengte zelf die de vindbaarheid per sé verbetert, maar is er iets anders aan de hand. Goede SEO teksten zijn namelijk vooral goede teksten. Content die waardevol, relevant en interessant voor de bezoekers is.

Het is niet zo dat lange content altijd beter scoort, maar lange content is wel vaker goede content. Vaker dan korte content. Daarin lukt het namelijk niet altijd om zowel de zoektermen als de inhoud voldoende de ruimte te geven.

Lange content is daarom niet per sé goede content, maar die goede content is wel vaak lange content.

Lange content of goede content

Lukt het om alle belangrijke zoektermen én de inhoud die je wilt overbrengen in 300 woorden te beschrijven? Dan is het zinloos om daar een langer stuk van te maken. Google heeft namelijk maar één advies als het gaat om de lengte van teksten. ‘Gebruik zoveel ruimte als je nodig hebt om je punt goed over te brengen.’

Lange content is daarom niet per sé goede content, maar die goede content is wel vaak lange content. Om een goed stuk te schrijven heb je de ruimte nodig, zodat je in kunt gaan op meerdere essentiële aspecten. Vergelijk het met een gesproken uitleg aan een klant. Als je écht uit wilt leggen hoe je werkt en wat je doet heb je daar meer tijd voor nodig dan in een korte pitch. Daarin hoef je alleen maar de interesse te wekken of te prikkelen.

Lange artikelen zijn voor websites en webshops een uitstekend idee, mits het gaat om goede content die voor de bezoeker daadwerkelijk van waarde is. Een stuk hoeft daarom niet noodzakelijkerwijs lang te zijn. Het moet echter wel voldoende ruimte bieden om alle belangrijke inhoud goed over te brengen.

Stel dat ik voor dit artikel een zoekterm zou kiezen met relatief weinig zoekvolume, dan is het niet de moeite waard om er een ellenlange tekst van te maken.

Hoofdzoekterm en aanvullende zoektermen

SEO blogartikelen bieden de ruimte om informatie over te brengen, zoals ik hier doe in dit artikel. Voor klanten maak ik bovendien gebruik van een hoofdzoekterm en eventuele aanvullende zoektermen. Die volgen uit een zoekwoordenonderzoek en een contentplan. Ik bepaal voor de pagina welke zoektermen er van belang zijn. Het zoekvolume, de moeilijkheidsscore en het klikpotentieel van die zoektermen helpen me de ideale lengte voor een tekst vast te stellen.

Zoektermen met een hoog volume en hoge moeilijkheidsscore vragen om meer lengte dan een enkele hoofdzoekterm waar relatief weinig mensen naar zoeken. Het is vervolgens de kunst om de juiste hoeveelheid inhoud vast te stellen, om in het blogartikel naar voren te brengen.

In dit artikel kan ik het, zoals nu, hebben over de relatie tussen de lengte van blogartikelen en de effecten op de vindbaarheid in Google. Daarnaast zou ik kunnen uitweiden over de ideale lengte voor productteksten, categorieteksten, et cetera. Stel dat ik voor dit artikel een zoekterm zou kiezen met relatief weinig zoekvolume, dan is het niet de moeite waard om er een ellenlange tekst van te maken. Ik link dan naar een eerder artikel over de lengtes van diverse teksten, in plaats van dat ik het hier uitwerk.

De diepte in met een SEO tekstschrijver

Geven het zoekwoordenonderzoek en contentplan aan de andere kant wel aanleiding voor een langere tekst, bijvoorbeeld van 1.000 of 1.500 woorden? Dan is het belangrijk om samen met de SEO tekstschrijver vast te stellen welke inhoudelijke elementen de moeite waard zijn om uit te werken. Een goede contentbriefing bevat onder andere de suggesties voor tussenkoppen, om een langer artikel te kunnen schrijven. Lange content die tegelijkertijd goede content is, om de bezoeker daarmee een dienst te kunnen bewijzen.

Benieuwd welke lengte voor blogs en andere artikelen ik jou zou adviseren? Neem contact met me op, dan vertel ik je er graag meer over.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.