Blog


3 soorten vragen om hoger in Google te komen met Featured Snippets

Hoger in Google met Featured Snippets: hoe pak je dat aan? Een vraag die ik regelmatig krijg van klanten. Ze weten dat Google constant werkt aan de verbetering van het algoritme. En dat de zoekmachine sinds de introductie van Hummingbird in 2013 meteen antwoord geeft op sommige zoekvragen. Helemaal bovenaan de zoekresultaten, een positie waar je met hulp van een SEO tekstschrijver terecht kunt komen.

Tip: geen ervaring met de directe antwoorden helemaal bovenaan in Google? Ontdek wat Google Featured Snippets zijn.

Goede SEO teksten geven antwoord op de zoekvragen van gebruikers en potentiële klanten. Ze bevatten de juiste zoektermen, hebben de juiste lengte en zitten slim geoptimaliseerd in elkaar, maar zijn er vooral voor de lezer. Teksten met waardevolle informatie, die relevant is voor de specifieke zoekvraag.

Op die manier sluiten Featured Snippets uitstekend aan bij de belangrijkste doelstelling van zoekmachine Google: gebruikers zo snel en zo goed mogelijk antwoord geven op hun zoekvraag. Optimaliseren voor deze antwoorden bovenaan helemaal in Google en benieuwd hoe je dat het best aanpakt? De zoekmachine blijkt antwoord te geven op drie verschillende soorten vragen.

3 type vragen

Featured Snippets zijn uitstekend geschikt om antwoord te geven op zoekopdrachten in de vorm van een vraag. En meer specifiek, om antwoord te geven op drie soorten vragen. Joydeep Bhattacharya zet ze bij SEMrush op een rij:

  • DAQ: Direct Answer Questions
  • SAQ: Short Answer Questions
  • LAQ: Long Answer Questions

Dit type vragen vraagt over het algemeen om meer uitleg, waardoor de neiging nog groter is om door te klikken.

DAQ: Direct Answer Questions

Vragen die beginnen met:

  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Welke
  • Wanneer

Het zijn vragen zoals ‘wat is een SEO tekstschrijver’, iets waar gebruikers graag een kort en bondig antwoord op krijgen. Het Google Hummingbird-algoritme begrijpt de vraag en toont een deel van het antwoord op de beste pagina meteen in de zoekresultaten.

Op die manier kun je ook vragen zoals ‘waar zit je lever’ of ‘wanneer is het Black Friday’ stellen. Google geeft daar meteen antwoord op. Het is in principe niet nodig om door te klikken naar het gegeven zoekresultaat. In de praktijk merk je dat veel gebruikers dat wel doen, waardoor de Featured Snippets een hoge Click-Through-Rate (CTR) hebben.

SAQ: Short Answer Questions

Daarnaast kan Google een paar andere vragen beantwoorden die iets meer uitleg vragen. Je kunt dan denken aan ‘waarom is de lucht blauw?’ en ‘kunnen mensen zout water drinken?’. Google zal opnieuw een quote geven van het beste zoekresultaat, waardoor je meteen een deel van het antwoord krijgt. Dit type vragen vraagt over het algemeen om meer uitleg, waardoor de neiging nog groter is om door te klikken.

LAQ: Long Answer Questions

Tenslotte kun je zelfs met langere antwoorden, stappenplannen en opsommingen hoger in Google komen met Featured Snippets. Je kunt dan denken aan vragen zoals ‘hoe moet ik aardappelen koken’ of ‘hoe kan ik afvallen’. Google toont dan een stap-voor-stap-uitleg of zal een stappenplan laten zien, waarvan de meeste stappen meteen zichtbaar zijn bovenaan de zoekresultaten.

Tip: wil je meer inspiratie opdoen om te scoren met deze Featured Snippets? Ik zette al eens een paar bronnen op een rij.

Hoger in Google met Featured Snippets: neem contact op

Hoger in Google met deze Featured Snippets en heb je daarvoor al een aantal antwoorden op vragen bedacht? Of zoek je naar een SEO tekstschrijver die je kan helpen met een zoekwoordenonderzoek en een contentplan? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.