Blog


De ideale inhoudelijke briefing voor een SEO tekstschrijver: 4x inspiratie

Jouw website hoger in Google? Een SEO tekstschrijver kan je daar goed bij helpen. Tenminste, als je die brieft met de juiste input om sterke teksten te schrijven. Eerder deelde ik al een aantal tips voor de ideale contentbriefing, toen gericht op het SEO-aspect. Minstens zo belangrijk is een inhoudelijke briefing. Want, wat is het verhaal dat je de bezoeker wilt vertellen?

Google adviseert heel duidelijk dat teksten technisch goed moeten zijn, maar ondertussen niet zonder sterke content kunnen. Ik kan m’n werk als SEO tekstschrijver pas goed doen als ik sterke inhoudelijke feedback krijg.

Ik kreeg uitgelegd welke toepassingen er gebruikelijk waren, welke problemen bezoekers konden ervaren, waarop zij moesten letten om de juiste keuze te maken, welke glansgraden er beschikbare zijn en welke aanvullende informatie belangrijk was om het juiste product te kopen.

Een specialist in alle soorten verf

Goede briefings kreeg ik bijvoorbeeld van Verf.nl, naar eigen zeggen dé verfspecialist van Nederland. Dat bleek in ieder geval uit de aangeleverde informatie. Ik kreeg over hechtprimer, schakel- en systeemverf en alle soorten muurverf (schimmelwerend, structuur, afwasbaar, etcetera) alle informatie toegestopt die ik me kon wensen.

Ik kreeg uitgelegd welke toepassingen er gebruikelijk waren, welke problemen bezoekers konden ervaren, waarop zij moesten letten om de juiste keuze te maken, welke glansgraden er beschikbare zijn en welke aanvullende informatie belangrijk was om het juiste product te kopen. Het maakte me misschien niet dé specialist die jij zou vragen te komen schilderen, maar het hielp me wel om inhoudelijk sterke teksten te schrijven (oordeel vooral zelf: Primer & Grondverf en Isolerende verf).

Zet zelf op een rij hoe je de tekst inhoudelijk zou opbouwen. Met een titel, een intro, een paar tussenkoppen en per alinea de steekwoorden waar je op in zou gaan.

Goede inhoudelijke briefing: 4x inspiratie

Ik zorg er als SEO tekstschrijver voor dat ik de inhoudelijke input verwerk in een tekst die fijn leest en bijdraagt aan de organische vindbaarheid. Ik houd rekening met belangrijke zoektermen, pas interne links toe en zorg voor een verhaal dat eindigt in de gewenste call-to-action.

Dat lukt alleen als ik daarvoor de juiste inhoudelijke informatie ontvang. En benieuwd waarmee je zorgt voor een goede briefing? Ik help je graag inspiratie op te doen met de volgende vier tips:

  • Specificaties van producten
    Geef me aan wat de specificaties zijn van producten die je wilt laten beschrijven of de categorie waarin ze vallen. En belangrijker nog, geef me aan welke specificaties unieke voordelen opleveren voor de klant. En waarom dat voordelen zijn ten opzichte van beschikbare alternatieven.
  • Typische gebruikersvoorbeelden
    Hoe maken klanten gebruik van de producten of diensten? Wie zijn die klanten, hoe gebruiken ze de oplossingen en wat zijn de problemen die er ze ervaren? Beschrijf bijvoorbeeld hoe de laatste 10 klanten voor een product of dienst hun keuze maakten en hoe ze er vervolgens mee aan de slag gingen.
  • Visie en werkwijze

    Beschrijf me uitgebreid de precieze werkwijze die jouw organisatie hanteert. Met een stappenplan of specifieke aanpak, of vanuit een duidelijke visie. Neem me mee in de jaren die je voor de organisatie werkt. Hoe pakken jullie dingen aan en waarin verschilt dat van hoe anderen het doen?
  • Doe een aanzet
    Zet zelf op een rij hoe je de tekst inhoudelijk zou opbouwen. Met een titel, een intro, een paar tussenkoppen en per alinea de steekwoorden waar je op in zou gaan. Als skelet voor een tekst, zonder dat je het hoeft uit te werken tot het uiteindelijke verhaal. In 5 tot 10 minuten per pagina, zodat ik er als tekstschrijver mee aan de slag kan.

Een goede inhoudelijke briefing is onmisbaar om sterke SEO webteksten te schrijven die jouw website hoger in Google brengen.

De briefing voor SEO en het inhoudelijke deel tellen samen op tot waardevolle input, die ik kan gebruiken om goede teksten te schrijven.

Inhoud aanleveren: geschreven of als interview

En die inhoudelijke briefing, die kan natuurlijk plaatsvinden op twee verschillende manieren:

  • Geschreven
    Ideale input voor mij als SEO tekstschrijver. Ik schrijf en ik lees, dus geschreven informatie kan ik het meest makkelijk omzetten naar de te schrijven teksten.
  • Gesproken
    Niet zo’n schrijver? We plannen een (telefonisch) interview, waarin ik je gerichte vragen stel of waarin je aan de hand van de bovenstaande voorbeelden belangrijke informatie kunt delen. Ik werk het uit naar de benodigde geschreven informatie, zodat ik er mee aan de slag kan.

De briefing voor SEO en het inhoudelijke deel tellen samen op tot waardevolle input, die ik kan gebruiken om goede teksten te schrijven. En wat er dan nog ontbreekt? Een goed beeld van de gewenste stijl, waar ik binnenkort over zal uitleggen hoe ik daar mee omga.

De inhoudelijke briefing klaar en aan de slag met goede SEO teksten? Of er samen voor zorgen dat de inhoud er op de juiste manier komt zodat ik als SEO tekstschrijver kan werken aan jullie organische vindbaarheid? Neem contact met me op, ik hoor het graag.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.