Blog


3 waardevolle SEO tekst tips: waarom zijn interne links belangrijk?

SEO tekst tips gezocht? Aan de hand van een paar richtlijnen maak je online slim gebruik van interne links. Vaak over het hoofd gezien, maar heel belangrijk om jouw website hoger in Google te komen. Hoe dat zit? Ik zet het voor je op een rij.

Interne links: wat zijn dat?

Te beginnen met die interne links zelf; wat zijn dat eigenlijk? De interne link is een link vanaf de ene pagina naar de andere, binnen jouw eigen domein. Ik kan bijvoorbeeld een interne link plaatsen naar mijn pagina over SEO teksten, met uitleg hoe je die schrijft. Je plaatst zo’n link als je wilt verwijzen naar een tekst, een product of iets anders dan je al eerder hebt gepubliceerd. Handig voor de bezoeker, bijvoorbeeld ter verdieping, om een product te bestellen of om contact op te nemen.

Naast interne links bestaan er nog een paar andere soorten links. Ik zet de belangrijkste voor je op een rij:

  • Interne links

    Links naar pagina’s binnen hetzelfde domein.
  • Externe links

    Links naar pagina’s buiten het eigen domein, bijvoorbeeld naar mijn website over mij als Consumentenpsycholoog.
  • Backlinks
    Inkomende externe links, vanaf een andere website naar die van jou.
  • Nofollow- en do-follow links

    Een link is standaard do-follow. Google neemt de link mee in de berekening van de SEO-waarde van een pagina. Wil je dat voorkomen? Dan kun je een (interne of externe) link de toevoeging rel=“nofollow” meegeven. Google negeert de link dan bij het berekenen van de SEO-waarde van een pagina.

SEO tekst tips: 3x waarde van interne links

Aan de slag met een paar SEO tekst tips als het gaat om interne links? Ze zijn om drie redenen heel interessant:

  • Google PageRank

    Dit is het Google-algoritme dat rekening houdt met het aantal links en de kwaliteit daarvan om de mate van belangrijkheid en autoriteit van een pagina te bepalen. Simpel gezegd, meer links van een kwalitatieve bron geven een pagina meer autoriteit.
Let op: dit geldt voor backlinks die je verzamelt (extern) en voor interne links die je toepast.
  • Link Equity

    Dit wordt ook wel Link Juice genoemd en staat voor de SEO-waarde die een pagina doorgeeft door middel van de geplaatste links. Heeft jouw pagina een hoge SEO-waarde en plaats je 2 interne en 1 externe links? Google ‘verdeelt’ de waarde van de pagina over de links en schrijft die bij aan de pagina’s waar je naar linkt (het zit ingewikkelder in elkaar, maar het geeft een idee van hoe het werkt).
  • Crawl Budget

    Google zet z’n crawler (de robot die alle pagina’s bezoekt en indexeert) zo efficiënt mogelijk in. De zoekmachine bepaalt aan de hand van online populariteit en de versheid van de content hoe vaak en hoe diepgaand de bot jouw website bezoekt. Binnen het Crawl Budget voor jouw website kun je er met interne links voor zorgen dat Google de belangrijke pagina’s in ieder geval regelmatig indexeert.

Met goede interne links naar de belangrijke pagina’s op jouw website (en in de volgorde van belangrijkheid) maak je handig gebruik van de bovenstaande SEO tekst tips. Ideaal om goed te scoren binnen het PageRank-algoritme, om maximale Link Equity door te geven en binnen het Crawl Budget alle interessante pagina’s te laten indexeren.

SEO teksten laten schrijven

Wil je SEO teksten laten schrijven door een SEO tekstschrijver die rekening houdt met de belangrijke interne links? Neem contact met me op, dan laat ik je zien hoe ik dat in een zoekwoordenonderzoek en contentplan garandeer.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.