Blog


Wat is een SEO tekstschrijver? Tekstschrijver of SEO-specialist

Wat is een SEO tekstschrijver? Is het een tekstschrijver die sterke stukken schrijft of een specialist in SEO die weet hoe jouw website hoger in Google komt? Search Engine Optimization en tekstschrijven gaan steeds beter samen, omdat Google goede content steeds beter leert waarderen. Bijvoorbeeld om specifieke vragen direct te beantwoorden met Featured Snippets, maar ook om moeiteloos door oude optimalisatietechnieken heen te prikken.

Een SEO tekstschrijver gebruikt bijvoorbeeld geen checklist (meer). Het is geen kwestie van vinkjes zetten zodra de zoekterm 3x per 100 woorden voorkomt in de tekst, netjes in de H1, de H2 en in de eerste en laatste alinea staat. Een nog altijd hardnekkig misverstand, maar dat is niet meer waar de échte toegevoegde waarde van een tekstschrijver voor betere vindbaarheid ligt.

Tekstschrijver: interviews, uitwerken en opschrijven

De schrijver voor SEO die jouw website hoger in Google krijgt is in eerste instantie vooral tekstschrijver. Dat betekent een meer traditionele of zelfs journalistieke manier van werken, waarbij interviews, uitwerken en opschrijven minstens zo belangrijk zijn als de kennis van het algoritme dat Google gebruikt om websites te rangschikken.

Regelmatig vragen klanten me om alle teksten voor een (nieuwe) website te schrijven. Vaak geven ze me er bij aan dat ze ook de juiste zoektermen graag verwerkt zien in de homepage en andere pagina’s uit het hoofdmenu.

Dat werkt voor webshops met categorieën en voor sommige dienstverleners met heel specifieke dienstenpagina’s op de website. Voor veel andere websites (zoals mijn eigen) is dat echter helemaal niet interessant. Voor de homepage, de paar dienstenpagina’s die ik heb, de pagina met resultaten en de pagina over mij is het vooral belangrijk om een tekstschrijver te vragen.

Een tekstschrijver interviewt jou of jullie, vraagt door naar het wat, hoe en waarom van bepaalde diensten of het complete bedrijf en werkt dat uit tot een sterk verhaal. Met een kop, een body en een staart. Die zullen bezoekers op een korte en bondige manier overtuigen met een strakke geschreven pitch. Zonder vervuiling met allerlei zoektermen, omdat veel bezoekers daar op de belangrijkste converterende pagina’s niet op zitten te wachten.

SEO-specialist: zoekwoordenonderzoek en contentplan

En dat stukje SEO, waar speelt dat dan een rol? Als klanten me vragen ‘wat is een SEO tekstschrijver’ en wat voegt die aan waarde toe leg ik ze uit over het zoekwoordenonderzoek en contentplan. Dát is waar de SEO-waarde ontstaat.

Uit een zoekwoordenonderzoek blijken de relevante zoektermen waar potentiële klanten naar zoeken. Ze zijn van grote waarde voor jouw organisatie, mits je die laat verwerken in een contentplan. Uit dat plan blijkt welke zoektermen gelden als hoofdzoekterm (vanwege hoge zoekvolumes of andere redenen). Daarnaast blijkt welke termen daar een ondersteunende rol bij kunnen spelen (lager volume, semantische samenhang, etc.).

De SEO-specialist creëert waarde tijdens het onderzoek en met het plan voor de content. Een tekstschrijver zorgt voor een waardevol, relevant en interessant verhaal voor bezoekers.

Een lijst met zoektermen alleen is voor een goede tekstschrijver niet voldoende. Het is het plan voor de content dat aangeeft welke plaats iedere zoekterm binnen de website zou moeten krijgen. Zodra daar een contentplan voor ligt wordt goed duidelijk hoe de optimalisatie eruit moet zien.

Veel websites zijn het best af met pagina’s in het hoofdmenu door een tekstschrijver. De SEO-specialist adviseert welke landingspagina’s en/of blogartikelen er zouden moeten komen voor de vindbaarheid. Ter ondersteuning van de belangrijkste converterende pagina’s, zodat die goed vindbaar worden zonder bezoekers in de weg te zitten met allerlei zoektermen en lange stukken informatieve content.

SEO tekstschrijver: beter vindbaar met sterke teksten

Dus, ‘wat is een SEO tekstschrijver’? Het is een specialist die een zoekwoordenonderzoek doet en op basis daarvan een contentplan maakt. Daaruit blijkt welke pagina’s geschikt zijn voor SEO-optimalisatie, welke hoofd- en subzoektermen daarbij horen en welke interne links van belang zijn.

De SEO-specialist creëert waarde tijdens het onderzoek en met het plan voor de content. Een tekstschrijver zorgt voor een waardevol, relevant en interessant verhaal voor bezoekers. Met een SEO tekstschrijver kies je op die manier voor het beste van twee werelden. Zodat jouw website met goede teksten hoger in Google komt.

Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen of wil je een voorbeeld zien van een zoekwoordenonderzoek en contentplan? Gebruik het online contactformulier om contact met me op te nemen, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.