Blog


Zonder zorgen SEO teksten uitbesteden: kan ik in één keer honderden nieuwe pagina’s publiceren?

SEO teksten uitbesteden en bang voor een Google Penalty als je te veel nieuwe pagina’s in één keer publiceert? Een typische SEO-mythe, omdat je zonder problemen veel nieuwe waardevolle content kunt publiceren. Tot honderdduizenden pagina’s in één keer, mits je geen gebruik maakt van Article Spinning of gegenereerde content. Hoe je dat wél goed aanpakt? Laat een SEO tekstschrijver een zoekwoordenonderzoek doen en op basis daarvan een contentplan maken.

Sommige klanten vragen me of je een Google Penalty kunt krijgen voor te veel nieuwe content in één keer. Immers, dat zou onnatuurlijk kunnen overkomen bij de zoekmachine. Toch blijkt dat in de praktijk enorm mee te vallen, zolang het gaat om goede content die voor de bezoeker van waarde is.

Google hanteert geen maximumaantal nieuwe pagina’s per dag voor websites, zoals het ook geen harde grenzen stelt aan minimale of maximale hoeveelheden woorden voor pagina’s. Bekende SEO-mythes, die gelukkig regelmatig worden weerlegd met bewijzen uit de praktijk. Bijvoorbeeld door Jenny Halasz in een artikel bij SearchEngineJournal, die vertelt hoe ze honderdduizenden nieuwe URL’s toevoegde en die zonder problemen kon laten indexeren.

300.000 product-URL’s in één keer

Ze beschrijft een situatie waarin ze werkte voor een klant die 300.000 producten toevoegde aan het assortiment door de overname van een concurrent. Er kwamen in één dag honderdduizenden nieuwe URL’s met content bij. Zo’n twee weken lang gebeurde er niets, totdat Google álle pagina’s na 12 dagen ineens had geïndexeerd. In de tussentijd had de rest van het domein geen verlies geleden en zijn er geen schommelingen in organische vindbaarheid waargenomen. Een mooi voorbeeld van hoe de theorie dat Google niet te veel nieuwe content in één keer zou toelaten een fabel blijkt te zijn.

Dus wil je SEO teksten uitbesteden en relatief veel nieuwe content toevoegen? Het is niet nodig om dat netjes te verspreiden over de komende weken of zelfs maanden. Zolang de SEO tekstschrijver goede content schrijft is er niets aan de hand.

Feit is dat het niet in lijn is met de Google-richtlijnen. Het is belangrijk om waardevolle en relevante content toe te voegen, die interessant is voor bezoekers.

Zoekwoordenonderzoek en contentplan

Belangrijker is de vraag hoe je zorgt voor goede content. Wil je SEO teksten laten schrijven om de organische vindbaarheid voor een scala aan termen te verbeteren, bijvoorbeeld om je te richten op allerlei Featured Snippets? Het is belangrijk om een goed zoekwoordenonderzoek te laten doen en een contentplan te laten maken. Deze onderdelen vormen samen de basis voor waardevolle SEO content:

  • Zoekwoordenonderzoek
    Inzicht in hóe de doelgroep zoekt naar producten of diensten die je online aanbiedt.
  • Contentplan
    Plan van aanpak om álle zoektermen uit het onderzoek de juiste plaats te geven in bestaande of nieuw te schrijven content.

Een zoekwoordenonderzoek van 100 relevante termen biedt SEO-munitie om zo’n 20 tot 25 waardevolle pagina’s te schrijven. Breid je het zoekwoordenonderzoek uit naar 200, 300 of 500 termen? Dan kun je veel meer content laten schrijven, om je op tal van zoekwoordcombinaties te richten. Ik werk aan projecten waarbij we honderden nieuwe pagina’s creëren, gericht op specifieke short-tail en long-tail zoektermen. Het is de combinatie van die content en de onderlinge samenhang dankzij interne links die het optimaal waardevol maakt voor betere organische vindbaarheid. Google heeft er totaal geen probleem mee om alle content die klaar is in één keer te publiceren.

Article spinning en gegenereerde SEO content

Dat verandert op het moment dat je op een kunstmatige manier voor veel content probeert te zorgen. Je kunt dan denken aan de volgende mogelijkheden:

  • Article Spinning

    Schrijf je een tekst voor een zoekterm zoals [SEO tekstschrijver in Leiden]? Je kunt die tekst 100x kopiëren en veranderen in iedere willekeurige andere plaats. Een makkelijke manier om heel veel SEO tekst toe te voegen voor tal van zoektermen. Deze methode is 100% kunstmatig, levert geen waardevolle content op voor bezoekers en wordt daarom niet door Google gewaardeerd.
  • Gegereneerde SEO content
    Aan de hand van productkleuren, afmetingen en andere specificaties kun je eenvoudig een format samenstellen om teksten te schrijven. Het is een makkelijke manier om snel veel SEO-content te genereren. Deze geautomatiseerde content is doorgaans niet bepaald waardevol voor bezoekers, waardoor Google ook daar niet op zit te wachten.

In hoeverre je meteen een Google Penalty ontvangt voor dergelijke praktijken (in Nederland) is onderwerp van discussie onder SEO-specialisten. Feit is dat het niet in lijn is met de Google-richtlijnen. Het is belangrijk om waardevolle en relevante content toe te voegen, die interessant is voor bezoekers.

SEO teksten uitbesteden: waardevolle content

Wil je SEO teksten uitbesteden om een grote slag te kunnen slaan met een SEO tekstschrijver? Dat is geen enkel probleem, als het gaat om goede content op basis van een zoekwoordenonderzoek en een contentplan. Een goede tekstschrijver schrijft waardevolle, relevante en interessante content, zodat je daar tot (honderd)duizenden nieuwe pagina’s van kunt publiceren. Google zal (soms door een menselijke review) zien dat het gaat om een toevoeging op basis van kwaliteit, dus daar hoef je je totaal geen zorgen over te maken.

Aan de slag met zo’n zoekwoordenonderzoek en contentplan om jouw website hoger in Google te krijgen? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.