Blog


Goede webteksten schrijven: hoe belangrijk zijn zoektermen voor SEO?

Goede webteksten schrijven: hoe pak je dat aan? Een SEO tekstschrijver zal je wijzen op de belangrijkste zoektermen, een specialist in consumentengedrag wijst je op de call-to-action(s) en een storyteller wil vooral emotie en een mooie opbouw zien.

Het is in webteksten de kunst om de aandacht van een lezer te grijpen, nieuwsgierig te maken naar wat je wilt overbrengen en vervolgens aan te zetten tot actie. Ondertussen zorg je er met de teksten voor dat de vindbaarheid in Google verbetert.

Een tekst dient daarmee verschillende doelen. Waar je de nadruk op legt hangt onder andere af van het type tekst dat je schrijft. Dus ga je webteksten schrijven of wil je die laten schrijven? Denk voor webteksten die werken goed na over het type tekst dat je schrijft en de eigenschappen die daarbij passen. Bijvoorbeeld op het gebied van zoektermen en SEO.

7 soorten webteksten laten schrijven

Webteksten laten schrijven of daar zelf mee aan de slag? Stem het gebruik van zoektermen voor SEO af op het type tekst:

  • Homepage, Over ons
  • Werkwijze en de diensten
  • Categoriepagina’s voor webshops
  • Productpagina’s voor webshops
  • Landingspagina’s
  • Blogartikelen
  • Whitepapers en ebooks

Homepage, Over ons (0 – 10% SEO)

Een goede SEO tekstschrijver weet dat zoektermen nóóit op de eerste plaats staan op een homepage en de Over ons-pagina. Op die pagina’s wil je een kort en bondig verhaal vertellen, waarmee je jouw lezer nieuwsgierig maakt, geruststelt of informeert over wie je bent en wat je doet.

De homepage en Over ons-pagina zijn uitstekende voorbeelden van pagina’s die bezoekers bekijken die niet vanuit de zoekresultaten komen. Iemand hoort via-via van jouw bedrijf, klikt online op een verwijzende link of kent je nog vanuit het verleden. De homepage en de Over ons-pagina zijn een belangrijk visitekaartje, waar je geen gebruik wilt maken van allerlei ‘vervuilende’ zoektermen.

Werkwijze en de diensten (0 – 25% SEO)

Ook teksten voor de werkwijze en de diensten die je aanbiedt zijn geen ultieme SEO-pagina’s. Goede webteksten schrijven voor die pagina’s vraagt om focus op de inhoud en hoe je die overtuigend overbrengt.

Tip: gebruik voor de werkwijze een stappenplan in een opsomming. Dat is uitermate helder, en dat je er weinig zoektermen in kwijt kunt is geen ramp.

Zowel de werkwijze als de dienstenpagina’s kunnen enige zoektermen bevatten, maar vooral als dat toevallig zo uitkomt. Leg er niet de nadruk op, zodat je uit kunt gaan van de inhoud die je wilt overbrengen.

Categoriepagina’s voor webshops (25 – 50% SEO)

Meer interessant voor SEO zijn categoriepagina’s voor webshops. Je kunt goede webteksten laten schrijven voor de hoofd- en subcategorieën, zodat die gaan bijdragen aan de organische vindbaarheid in Google. Verwerk hoofd- en subzoektermen in de tekst, net als de juiste interne links.

Tip: gebruik een zoekwoordenonderzoek en contentplan om de juiste hoofd- en subzoektermen per (categorie)pagina vast te stellen.

Natuurlijk wil je de webteksten voor categorieën schrijven voor je bezoekers. Gebruik de eerste alinea (circa 50 woorden) boven de producten, en plaats de rest ernaast of eronder. Creëer unieke content met de juiste zoektermen en een inhoudelijk interessant verhaal, ook al zullen de meeste bezoekers de tekst niet lezen en vooral naar de producten kijken.

Productpagina’s voor webshops (0 – 50% SEO)

Productpagina’s kunnen net zo geschikt zijn als categoriepagina’s, maar dat hoeft niet. Met name bij eenvoudige producten met korte beschrijvingen is het lastig om die sterk te optimaliseren. Webteksten die werken zijn vooral overtuigend van aard, waarmee je kunt aansturen op conversie.

Gaat het om meer ingewikkelde producten waarbij een uitgebreidere beschrijving past? Binnen de lengte van de tekst heb je dan automatisch meer mogelijkheden voor SEO. Je kunt er dan hoofd- en subzoektermen in kwijt, zonder dat het afbreuk doet aan de kwaliteit van de tekst en overtuigingskracht daarvan.

Landingspagina’s (50% SEO)

Landingspagina’s zijn zeer goed geschikt voor zoektermen. Een goede SEO tekstschrijver kan er op basis van een zoekwoordenonderzoek en contentplan voor je mee aan de slag. Creëer landingspagina’s voor zowel lastige generieke als meer eenvoudige specifieke pagina’s. De juiste interne linkstructuur kan ze combineren tot een kennisbank, die enorm bijdraagt aan jouw vindbaarheid in Google.

Wil je goede webteksten schrijven voor landingspagina’s? Dan is de inhoud interessant, maar zal je voor dit type content veel gebruik maken van zoektermen. De pagina’s lenen zich er uitstekend voor, als ‘afvangers’ vanuit Google om bezoekers daarna te verleiden de rest van de website te bezoeken.

Blogartikelen (0 – 50%)

Blogartikelen kunnen uitstekend geschikt zijn voor SEO-optimalisatie, vooral als de teksten wat langer zijn. Het is de kunst om een actueel en dynamisch onderwerp te beschrijven, een eigen visie of mening te delen, interessante informatie over te brengen en tegelijkertijd te werken met belangrijke zoektermen.

Het ene blogartikel is beter geschikt voor optimalisatie dan het andere. Verwerk de zoektermen alleen als je de vindbaarheid heel belangrijk vindt, of bijvoorbeeld als je veel blogs schrijft en je daarvan de helft kunt optimaliseren. Op die manier wordt het geen ‘hard SEO blog’, maar dragen de teksten wel bij aan de vindbaarheid.

Tip: wil je ‘harder’ optimaliseren voor Google, zonder dat de blogs te veel zoektermen gaan bevatten? Gebruik daar dan landingspagina’s voor.

Whitepapers en ebooks (0 – 25%)

Whitepapers en zeker ebooks zijn een stuk langer dan reguliere webteksten. Je hebt veel meer ruimte om inhoudelijk de diepte in te gaan. Dat kan in combinatie met een paar zoektermen, al hoeft dat slechts in beperkte mate.

Webteksten die werken voor Google hoeven slechts een paar keer de zoekterm te bevatten, vooral als je verder een inhoudelijk sterke tekst schrijft. Een whitepaper of ebook biedt goede kansen om backlinks te verzamelen. Zelfs met een beperkte optimalisatie kun je daar uitstekend mee scoren in de zoekmachine.

Webteksten schrijven: aan de slag met een SEO tekstschrijver

Wil je goede webteksten schrijven en per type weten hoe een SEO tekstschrijver daarmee aan de slag zou gaan? Neem contact met me op, dan leg ik je graag uit hoe ik voor organisaties bezig ben met webteksten die werken.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.