Blog


Het ideale SEO blog artikel: 5 tips die jouw website hoger in Google brengen

Benieuwd hoe je het ideale SEO blog artikel schrijft, waarmee je jouw website hoger in Google krijgt? Ik schrijf blogs voor diverse klanten, waarmee we structureel werken aan een betere organische vindbaarheid. Hoe je dat aanpakt? Het zijn enerzijds effectieve SEO teksten, die tegelijkertijd een inhoudelijk interessant verhaal vertellen en aansluiten bij waar de doelgroep naar op zoek is.

Tip: ik weet dat het eigenlijk een ‘SEO-blogartikel’ is, in plaats van een ‘SEO blog artikel’. Google ziet de beiden helaas nog niet als synoniem, dus om de vindbaarheid te verbeteren zit ik vast aan de schrijfwijze die anderen gebruiken als ze zoeken naar een specialist om SEO blogs voor ze te schrijven. Zelf testen of Google twee termen ziet als synoniemen? Google naar de beide termen, en check of de zoekresultaten exact gelijk zijn en in dezelfde volgorde staan. Is dat niet het geval? Dan behandelt de zoekmachine de termen als aparte zoektermen, en ontkom je niet aan de schrijfwijze waar specifiek naar wordt gezocht.

Blogs bieden een geweldige kans om informatie te presenteren, een visie over te brengen en tegelijkertijd te werken aan de vindbaarheid van de website. Hoe je dat aanpakt? Met 5 duidelijke tips kom jij erachter hoe je met de juiste SEO blog artikelen hoger in Google komt.

5 tips voor SEO teksten op jouw blog

Gebruik deze 5 tips om blogs zo te schrijven dat ze de vindbaarheid verbeteren:

  1. Inspiratie: werk aan de juiste input
  2. Schrijf strategisch: gebruik een contentplanning
  3. Optimaliseren: hoofd- en subzoektermen
  4. De juiste lengte: langer dan je dacht
  5. Delen: creëer bereik via sociale media

1. Inspiratie: werk aan de juiste input

Geen goed blog zonder duidelijke input, waarbij je een SEO tekstschrijver aan het werk kunt zetten. Denk na over de informatie of visie die je wilt overbrengen, die bovendien aansluit bij waar jouw doelgroep graag meer over wil weten.

Een blog voor SEO schrijf je vooral voor bezoekers, terwijl je hier en daar gebruik maakt van slim geplaatste zoektermen. Denk erover na zoals voor een lezing, een persoonlijk gesprek of een handleiding met belangrijke informatie. Wat wil je daarin presenteren om bezoekers uit te leggen wat je doet, waar de organisatie voor staat of hoe jullie visie anders is dan die van concurrenten? Die informatie is interessant om over te bloggen. Op die manier schrijf je SEO teksten, die zelfs als ze de vindbaarheid niet zouden verbeteren toch van grote toegevoegde waarde zijn. En met die waardevolle input kan een SEO tekstschrijver goed uit de voeten, zodat de blogs ook inhoudelijk interessant zijn en aansluiten bij de behoeften van jouw bezoekers.

Tip: maak een mindmap, met in het midden het product, de dienst of jouw bedrijf waarvoor je wilt bloggen. Zet de gebruikersvoordelen, de eigenschappen van jouw dienst of de aangeboden diensten door jouw bedrijf er omheen. Werk dit verder uit naar meer specifieke (sub)onderwerpen, zodat je een brei van potentiële blogonderwerpen creëert.

2. Schrijf strategisch: gebruik een contentplanning

Goede ideeën voor blogs kunnen zomaar opkomen, of juist een lange tijd uitblijven. Het is belangrijk om ieder SEO blog artikel op voorhand te plannen, zodat je daar volgens een duidelijke structuur en strategie aan kunt werken.

Tip: Google waardeert periodieke blogs het best. Publiceer je iedere week, iedere twee weken of iedere maand een artikel? De zoekmachine herkent het patroon en indexeert nieuwe blogs meteen. Ze dragen op die manier zo snel mogelijk bij aan jouw organische vindbaarheid.

SEO teksten zijn uitermate waardevol om jouw website hoger in Google te krijgen. Die teksten kun je laten schrijven op basis van een zoekwoordenonderzoek en een contentplan. Vanuit zo’n contentplan zijn de aanvullende zoektermen uitstekend geschikt voor een contentplanning of een contentkalender. Dat is de ideale structuur om blogs te plannen, bijvoorbeeld voor 6 of 12 maanden vooruit. Het biedt de kans om de zoektermen over de blogs te verdelen, ze stuk voor stuk voldoende aan te geven en ervoor te zorgen dat alle onderwerpen op het juiste moment aan bod komen. Bovendien is het een fijne stok achter de deur, om periodiek de belangrijke input te verzamelen en het SEO blog artikel te (laten) schrijven.

3. Optimaliseren: hoofd- en subzoektermen

Zo’n contentplanning voor blogs of een contentkalender bevat heel duidelijke instructies om de juiste zoektermen te verwerken. In blogs is het belangrijk om net als voor andere SEO teksten gebruik te maken van één hoofdzoekterm en een aantal subzoektermen:

  • Hoofdzoekterm voor een SEO blog artikel

    De belangrijkste term voor het blogartikel. In dit geval is dat [seo blog artikel], waardoor dit zowel in de titel, in een tussenkop als een paar keer in de tekst voorkomt. 
Tip: een zoekwoordenonderzoek en contentplan laten maken? De hoofdzoekterm voor een blog is een aanvullende zoekterm voor een (landings)pagina, waardoor je het onderzoek en plan voor de blogs kunt hergebruiken.
  • Subzoektermen: aanvullend

    Google waardeert teksten het best als je die optimaliseert voor onderwerpen in plaats voor specifieke zoektermen. Dat betekent dat je naast de hoofdzoekterm voor een blog een aantal aanvullende termen dient te gebruiken, de subzoektermen. In dit geval zijn het [blog seo] en [seo teksten]. Die termen kom je niet tegen in de titel en de tussenkoppen, maar zo af en toe wel in de tekst.
Tip: aanvullende zoektermen bij de hoofdzoekterm vinden? Google naar de hoofdzoekterm, scroll helemaal naar beneden en bekijk wat de zoekmachine aangeeft bij de [Zoekopdrachten gerelateerd aan <jouw zoekterm>].

4. De juiste lengte: langer dan je dacht

‘Online worden lange stukken tekst niet gelezen’, het is waar klanten regelmatig mee openen als ze mijn voorstel zien om lange blogs te schrijven. De data vertelt echter iets heel anders. Zowel op mijn eigen website als bij klanten worden de lange blogs veelal het best gelezen.

En minstens zo belangrijk, er bestaat een heel duidelijke correlatie tussen de lengte van blogs en de organische vindbaarheid van de websites waar die blogs op staan. Uiteraard zou een lang artikel geen doel op zich moeten zijn, maar als je écht iets interessants te vertellen hebt kan dit online een heel goede keuze zijn.

Of je 1.000 of 2.000 woorden nodig hebt voor een blog hangt af van verschillende factoren, zoals het type keywords waarop je gevonden wilt worden. Gaat het om zoektermen met veel zoekvolume, een hoge SEO-moeilijkheidsscore en een laag klikpotentieel? Je wilt een zo hoog mogelijke positie bereiken, iets waar een lang en uitgebreid artikel bij kan helpen. Andersom kan het voor meer specifieke termen met een lager volume, minder moeilijkheid en een hoog klikpotentieel voldoende zijn om eens 500 woorden over het onderwerp te schrijven.

5. Delen: creëer bereik via sociale media

De precieze invloed van sociale media op de organische vindbaarheid blijft gissen, maar ook hier bestaan duidelijke correlaties. Meer buzz op LinkedIn, Twitter, Facebook of een ander sociaal medium lijkt te leiden tot een betere organische vindbaarheid.

Schrijf je een SEO blog artikel? Het is zeer de moeite waard om de link en een korte introductie te plaatsen op de verschillende sociale media. En helpt het niet voor de vindbaarheid van jouw artikel en de rest van de website? Dan creëer je in ieder geval meer bereik voor het artikel. Je valt op binnen jouw netwerk, met een goed stuk content waar geïnteresseerden veel aan kunnen hebben. Het helpt mij niet zelden aan leuke nieuwe contacten of oude contacten die me weer eens benaderen. Het laat goed zien dat SEO teksten die je schrijft voor jouw bezoekers op meerdere manieren van waarde zijn en daardoor een uitstekende investering zullen blijken.

SEO blog artikel laten schrijven: ervaren SEO tekstschrijver

Aan de slag met een blog voor SEO en daar SEO blog artikelen voor laten schrijven? Ik kijk graag met je mee naar de website waar het om gaat. Ik kan je een voorstel doen voor een zoekwoordenonderzoek, een contentplan en een contentplanning of contentkalender. Bovendien denk ik graag met je mee over de ideale werkwijze, waarbij je zelf een opzet schrijft, waarvoor we interviews plannen of zodat ik op basis van andere input aan de slag kan. Er zijn allerlei mogelijkheden om jouw website hoger in Google te krijgen met blogs met aandacht voor SEO. Benieuwd hoe het voor jou kan werken? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.