Blog


Inspiratie voor SEO webteksten: close your content gaps

SEO webteksten schrijven om jouw website hoger in Google te krijgen, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Je kunt Google vriendelijke teksten schrijven voor producten in jouw webshop, voor hoofd- en subcategorieën, voor specifieke diensten die je aanbiedt en rondom vragen die klanten jou geregeld stellen.

En wil je dat gestructureerder aanpakken? Dan is een Content Gap Analysis een goed idee. Razvan Gavrillas gaf er een interessante presentatie over tijdens BrightonSEO. Hij legde uit hoe deze analyse nieuwe content-kansen blootlegt door het gat te vullen tussen de huidige staat van de content en de vindbaarheid in Google waar je naartoe wilt.

Hoe je dat aanpakt? Je kunt nieuwe SEO teksten laten schrijven en bestaande content verder optimaliseren. Aan de hand van drie belangrijke stappen kun je aan de slag met SEO webteksten of kun je dat uitbesteden aan een ervaren SEO tekstschrijver:

  1. Onderzoek belangrijke zoektermen
  2. Vind kansen voor SEO webteksten
  3. SEO teksten laten schrijven

Onderzoek belangrijke zoektermen

Goede SEO webteksten schrijf je voor bezoekers, maar mét gebruik van de juiste zoektermen. De meest waardevolle vind je aan de hand van drie eigenschappen:

  • Intentie van gebruikers
    Gebruikers zoeken naar informatie (Know-intentie), producten om te bestellen (Do-intentie), merken of winkels (Go-intentie) of snelle antwoorden op korte vragen (Stop-intentie).
  • Moeilijkheidsscore voor links
  • Gemiddelde prestaties van content rondom de zoektermen

Content alleen is zelden voldoende (behalve als je zo’n eigenwijze SEO schrijver bent zoals ik), het is verstandiger om dit te combineren met kwalitatieve linkbuilding. Het draagt bij aan online autoriteit, waardoor de waarde van links en content hand-in-hand gaat. Onderzoek zoektermen en check hun potentie om op basis van links en goede content een hogere positie in Google te verkrijgen.

Je kunt SEO teksten laten schrijven door een specialist of daar zelf mee aan de slag gaan. Zorg ervoor dat de strategie goed staat en dat je gestructureerd te werk gaat.

Vind kansen voor SEO webteksten

Zodra de zoektermen bekend zijn is het de kunst om die de juiste plaats te geven binnen jouw website. Je kunt nieuwe Google vriendelijke teksten schrijven of bestaande teksten (verder) optimaliseren. Soms bieden bestaande categorie-, diensten- of landingspagina’s goede mogelijkheden om (extra) zoektermen te verwerken. Dat kan door de tekst te herschrijven of door die aan te vullen.

Check welke pagina’s al goed scoren en welke juist achterblijven. Is er sprake van een optimalisatie voor onderwerpen in plaats van voor specifieke zoektermen alleen? Beantwoordt de content een belangrijke zoekintentie van bezoekers? In sommige gevallen kan de content rijker, relevanter of waardevoller, waardoor het niet nodig is om er een heel nieuwe pagina voor aan te maken.

SEO teksten laten schrijven

Is het je duidelijk waar de webteksten voor SEO van toegevoegde waarde kunnen zijn? Maak een contentplan, bijvoorbeeld door de volgende gegevens op een rij te zetten:

  • Aantal benodigde woorden

    Hoe lang zou de tekst moeten zijn? Een SEO tekstschrijver adviseert dit op basis van het zoekvolume, de SEO moeilijkheidsscore en het klikpotentieel van zoektermen.
  • Ideale URL voor de pagina

    Is de huidige URL ideaal? Soms is het beter om een nieuwe URL aan te maken en de oude via een 301 Canonical door te verwijzen. Zorg ervoor dat in ieder geval de hoofdzoekterm in de URL staat, zonder te veel ‘vervuiling’ of zelfs stukken code.
  • Hoofdzoekterm voor de tekst

    Bepaal de hoofdzoekterm voor de tekst en voorkom dat die term óók voor een andere pagina belangrijk is. Maak Google heel goed duidelijk dat dít de pagina is om te tonen als iemand naar deze term zoekt.
  • Aanvullende zoektermen
    Kies semantisch samenhangende termen bij de hoofdzoekterm. Deze termen hebben een lager zoekvolume en een minder hoge moeilijkheidsscore.
    
Tip: deze termen zijn op termijn stuk voor stuk goede input voor SEO blogartikelen.
  • Interne links voor SEO
    Welke interne links breng je aan om het ideale linkprofiel te creëren?

Vanuit een contentplan werk je strategisch aan SEO webteksten. Het is de beste manier om de vindbaarheid in Google stap voor stap te verbeteren. Je kunt SEO teksten laten schrijven door een specialist of daar zelf mee aan de slag gaan. Zorg ervoor dat de strategie goed staat en dat je gestructureerd te werk gaat.

Sluit jouw Content Gap

Sluit op die manier de Content Gap op jouw website, zodat je steeds een beetje hoger in Google komt. Content is daar uitermate goed voor geschikt, zolang je jouw teksten schrijft voor bezoekers en daarmee probeert zoveel mogelijk waarde toe te voegen.

Benieuwd hoe ik je daarbij kan helpen of wil je samen werken aan de belangrijke strategie en structuur? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.

Written by Patrick Wessels

Patrick Wessels

Patrick is al jaren uitstekend vindbaar als [SEO tekstschrijver] en studeerde af in consumentengedrag op de Universiteit Leiden. Hij is sinds 2011 zelfstandig SEO tekstschrijver en blogt op ConsumentenPsycholoog.nl.